Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor man bare kan skrive tv-en og bhen, mens tven og bh-en er feil?

Begge ordene er jo forkortelser (for televisjon/brystholder) - hvorfor skrives da det ene ordet med bindestrek og det andre uten i bestemt form? Det er stygt å se på hvis disse ordene står nært hverandre i et avsnitt. Faen ta de slurvete jævlene i Norsk språkråd som har vedtatt dette.

Fortsetter under...

Skrevet

Da får vi vel bare begynne å si bhen, hvor h'en kun uttales h med en kort utpust-lyd og ikke som "hå"... *ler*

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

:-|

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Da får vi vel bare begynne å si bhen, hvor h'en kun uttales h med en kort utpust-lyd og ikke som "hå"... *ler*

da har vi kanskje bhen på puppene nå da??? (må uttales b-e-n!) Det var nytt for meg

Skrevet

Hvor har du dette fra? Kan ikke finne noe om det på språkrådet.no

Annonse

Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi

Søk med bøyde former (men akkurat for øyeblikket virker den ikke).

Den ordboken er ikke nødvendigvis 100% oppdatert i forhold til språkrådet sine vedtak. Det er ikke språkrådet som "driver" den. Jeg ville valgt å holde meg til språkrådets egne dokumenter: http://www.språkrådet.no/binde.htm (les om "bøyde former av forkortelser"). Den tolker jeg slik at både bh-en og tv-en er tillatt. Jeg kan aldri tenke meg at en av de to formene ikke skal være tillatt, det ville vært et rimelig sært unntak.

Skrevet

Den ordboken er ikke nødvendigvis 100% oppdatert i forhold til språkrådet sine vedtak. Det er ikke språkrådet som "driver" den. Jeg ville valgt å holde meg til språkrådets egne dokumenter: http://www.språkrådet.no/binde.htm (les om "bøyde former av forkortelser"). Den tolker jeg slik at både bh-en og tv-en er tillatt. Jeg kan aldri tenke meg at en av de to formene ikke skal være tillatt, det ville vært et rimelig sært unntak.

Eller http://www.sprakradet.no/binde.htm ;-)

(a og ikke å i url'en)

Skrevet

Men hvis vi tar utgangspunkt i at denne ordlista følger Språkrådets normer, så må det være slik at bh anses for å tilhøre "sammensetninger med opprinnelige forkortelser som er blitt vanlige ord", og som derfor ikke skal ha bindestrek, mens tv tydeligvis anses som en forkortelse som ennå ikke har blitt et vanlig ord. Dette virker inkonsekvent, for ordet tv er da minst like innarbeida i det norske språket som bh?

Skrevet

Å-url-en virker like bra... DNS skjønner tydeligvis æ, ø og å nå.

Ikke her hos meg...

Internet Explorer 6.0

Skrevet

Ikke her hos meg...

Internet Explorer 6.0

Funker utmerket i skikkelige nettlesere, som Opera ;)

Annonse

Skrevet

Men hvis vi tar utgangspunkt i at denne ordlista følger Språkrådets normer, så må det være slik at bh anses for å tilhøre "sammensetninger med opprinnelige forkortelser som er blitt vanlige ord", og som derfor ikke skal ha bindestrek, mens tv tydeligvis anses som en forkortelse som ennå ikke har blitt et vanlig ord. Dette virker inkonsekvent, for ordet tv er da minst like innarbeida i det norske språket som bh?

Mail dem og spør! De er vanligvis ganske kjappe på å svare på henvendelser. Legg gjerne ut svaret her :)

Skrevet

OK :-)

Kan ikke få gjort mye med bedriftens policy når det gjelder valg av programvare. Men jeg kunne sikkert gjort noen endringer på hjemmebane... Men så er jeg så makelig anlagt at jeg synes det er greit å ha samme nettleser og e-mail-program hjemme som på jobb, dermed blir jeg "Microsoft-slave".

Skrevet

Er det DNS som nå forstår norske bokstaver, eller er det Opera som "oversetter"?

Skrevet

Er det DNS som nå forstår norske bokstaver, eller er det Opera som "oversetter"?

Begge deler. Det må være støttet både i DNS og i nettleseren. Internet Explorer har aldri vært kjent for å være særlig oppdatert på teknologifronten :) Men det finnes en plugin et sted som kan lastes ned til IE for at den også skal kunne håndtere det.

Les mer her: http://www.norid.no/domeneregistrering/idn/

Skrevet

Mail dem og spør! De er vanligvis ganske kjappe på å svare på henvendelser. Legg gjerne ut svaret her :)

Jeg har fått svar fra språkrådet. Først mente de at jeg hadde sett feil, men etter at jeg ga dem en link innrømmer de at ordboka tar feil. De skal videresende e-posten til de som redigerer ordboka.

Skrevet

Jeg har fått svar fra språkrådet. Først mente de at jeg hadde sett feil, men etter at jeg ga dem en link innrømmer de at ordboka tar feil. De skal videresende e-posten til de som redigerer ordboka.

Det var det jeg mente, ja. Helt inkompetente er de ikke, tross alt :)

Gjest malun
Skrevet

Språkrådets anbefaling er vel at ord som TV, CD BH skrives med store bokstaver, og i bestemt form med bindestrek: TV-en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...