Gjest tospørsmål.... Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei! Jeg er en kvinne på 32 år som har to spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. 1) I august 2004 er det 5 år siden jeg satt inn hormonspiral. Jeg vet at den kan sitte i 5 år før den må byttes. Har den siste mnd. hatt noe blødninger (ikke slim, men rent blod) og det har jeg overhodet ikke hatt de siste 5 årene (har sluppet menstruasjon helt!). Kan det tyde på at spiralen er i ferd med å miste sin effekt? Kan en hormonspiral holde lenger enn 5 år? 2) Min samboer som jeg har vært sammen med i 2 år har dessverre smittet med med herpes (i underlivet) - Han hadde munnherpes - og det tok ca. 1 år før jeg fikk utbrudd første gangen. Har aldri tidligere hatt dette og bruker nå en salve (Zoiac eller noe sånt?) ved utbrudd. Utbruddet har aldri kommet i skjede eller kjønnslepper men ganske langt opp "på trusekanten" eller skambeinet som det vel heter. Spørsmålet er - kan det være farlig i fht. graviditet? Har det noe å si at utbruddet ikke kommer i skjede/kjønnslepper men mye lengre opp mot magen? Jeg har jo lest at dette kan smitte over på barnet vet fødsel og være dødelig, og hadde satt pris på om du kan gi meg litt oppklarende informasjon om dette. På forhånd takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142115-to-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 1. Spiralen har effekt som prevensjon i opp til 7 år, men for sikkerheten anbefales det at man skifter etter fem år. Det at du får små blødninger kan skyldes en effekt av langvarig hormonpåvirkning av slimhinnen og ikke tegn på svikt i effektiviteten. Så vent du trygt til over sommerene med å bytte den. 2. Hvis det er utbrudd av herpes når fødselen starter, vil man som regel utføre keisersnitt. Jeg vil anta at man også gjør det ved den lokalisasjon du beskriver. Noen ganger forebygger man utbrudd med medikament før fødsel. Med hensyn til risiko for barnet, så er det spesielt ved førstegangsutbrudd ved fødsel, at det kan være farlig, men når mor har hatt gjentatte utbrudd er risikoen mindre. Når du engang blir gravid må man se hvor hyppig utbrudd kommer i svangerskap og evt ta forholdsregler. Du må ikke tenke på det som noe problem, man tar forholdsregler! Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142115-to-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-894540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.