Gå til innhold

Om kontroll av fosterlyd under fødsel/jordmor

Anbefalte innlegg

Under min forrige fødsel var jeg bare 45 min på sykehuset før babyen var ute. Fordi fødselen var kommet så langt og jeg hadde så vondt ble det ikke foretatt noen vanlig registrering ved ankomst. Fosterlyden ble sjekket en gang da jeg kom inn, en gang til under åpningstiden og 1 gang i utdrivingstiden. Da jeg snakket med en annen jordmor etter fødselen ble hun overrasket over at jeg ikke hadde blitt kontrollert oftere i utdrivingstiden. Hun sa at man skulle kontrolleres under/etter hver utdrivingsrie. Nå gikk det jo helt greit med gutten min og utdrivingstiden varte bare 15 min, men i ettertid har jeg jo blitt redd for at jordmora ikke helt hadde kontroll. Hva er riktig å gjøre? Hva skal jeg passe på til neste gang?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

I prinsippet er det slik at en jordmor bør lytte på fosterlyden mellom hver ri i utdrivningstiden. Likevel vet alle som har jobbet en stund i faget at innimellom kan fødselen gå så fort at det ikke har noen praktisk betydning hvorvidt man lytter en eller ti ganger. Barnet ditt kom tydeligvis veldig fort, og hvis jordmora mot formodning skulle ha funnet en fosterlyd som ikke var helt godkjent, hadde man ikke hatt sjangsen til å gå ut barnet fortere enn det gjorde av seg selv. Forstår du hvor jeg vil? På jordmorskolen lærer man hvordan ting skal gjøres perfekt, og dette skal alltid tilstrebes. Jeg er likevel ikke villig til å si at din jordmor gjorde en dårlig jobb selv om hun kun lyttet en gang i utdrivningstiden. Hun prioriterte sikkert på sin måte. Uansett vet man at et barn som kommer til verden i en veldig fart, ofte har en litt stressa fosterlyd, som ikke behøver å bety at noe er galt. Det er først når fødselen trekker ut i langdrag at det er svært viktig å få oversikt over barnets tilstand. En liten, kort periode med dårlig surstofftilførsel, hører med til de fleste fødsler og gjør ingen skade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...