Gå til innhold

Ekkelt med nærhet

Anbefalte innlegg

Gjest ekkelt med nærhet

Sliter en del med sosialitet. Jeg synes det er ekkelt med menneskelig nærhet, særlig kjæresteforhold. Hva kan dette skyldes? Dette gjør at jeg trekker meg unna sosiale sammenhenger både med kvinner og menn fordi forhold ofte er samtaleemne i sosiale sammenhenger. Jeg trekker meg unna for å ikke føle meg annerledes og for at jeg ikke vil at andre skal synes jeg er rar. Går i terapi og håper jeg vil finne ut av det, men hva tror dere det kan komme av? Er det sosial angst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142168-ekkelt-med-n%C3%A6rhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ekkelt med nærhet

Hva med sex? Ekkelt eller deilig?

Kanskje begge deler, men er ikke helt til stede i min egen kropp og derfor blir nytelsen ikke så stor. Kan også føle avsky mot partneren etter akten. Vil ha vedkommende på avstand. Jeg lever i sølibat og har kun hatt sex en natt i mitt liv. Jeg er 31 nå.

Kanskje begge deler, men er ikke helt til stede i min egen kropp og derfor blir nytelsen ikke så stor. Kan også føle avsky mot partneren etter akten. Vil ha vedkommende på avstand. Jeg lever i sølibat og har kun hatt sex en natt i mitt liv. Jeg er 31 nå.

Har du blitt seksuelt misbrukt når du var liten, vært utfor voldtekt eller noe sånt alvorlig?

For i så tilfellet kan jeg jo forstå at du føler det sånn om det er det du har vært gjennom.

Vist ikke kan det jo også høres ut som om du ikke helt er tilfreds med din egen kropp. For hvordan skal du kunne "overgi" deg med f.eks kjæreste når du selv ikke klarer å akseptere deg slik deg selv?

Kanskje du har blitt mobbet som gjør at du mulig er misfornøyd.

Som sagt dette er bare noe jeg har en mening om, og kan selvsagt ikke vite hva du har opplevd og hva du føler.

Syntes du burde gå inn i deg selv og finn positive og negative sider. både utvendig og innvendig. Skriv det ned på papir. Da får du bedre oversikt, og vil også etterhvert finne ut av hva som er roten til alt vondt.

Enig med det qåp skriver, men vil legge til at det kan være flere grunner til at du kanskje ikke "er tilstede" i din egen kropp enn at du har vært misbrukt.

Kanskje er ikke problemet først og fremst at du ikke "liker" din egen kropp heller. Kanskje er problemet at du ikke liker at andre skal "invadere" deg? Da handler det jo mer om at du ikke har tillit til den andre. Det kan skyldes at du har opplevd at andre har misbrukt tilliten din tidligere.

En freudiansk videreføring av denne hypotesen kan jo være at dersom en mann har misbrukt tilliten din og du har generalisert dette til å være et typisk trekk ved ALLE menn, så vil det være lettere for deg å være intim med kvinner. Tilsvarende vil gjelde for menn som evt. har utviklet en mistillit overfor kvinner. Dette bare som innfallsporter - mener slett ikke å generalisere i retning av at "Alle homofile og lesbiske har blitt sånn som et resultat av en traumatisk barndom".

Håper du finner ut noe gjennom terapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...