Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått brev fra sykehuset i dag - gutten vår blir ansett som "senabort og kvalifiserer dessverre ikke for inntak på B-lista". Det var det. Er litt lei meg for at han liksom ikke regnes med her i verden for det gjør han jo absolutt for oss! Det gjør ekstra vondt i hjertet mitt i dag...

Aner ikke om vi orker å bringe saken videre. Vi skal jo tross alt behandles på sykehuset i neste syklus...Forstår jo at de må sette en grense, men det føles ikke riktig for meg dette her. Men jeg er vel ikke subjektiv oppe i dette. Av erfaring (dessverre) så vet jeg at det er stor forskjell å miste i uke 9 og uke 22. Men grensen er kanskje satt i uke 23/24.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142206-s%C3%B8skenfors%C3%B8k-nedtur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest siwidi

FY SØREN! Eier de ikke empati og forståelse, eller? Blir så sinna på dine vegne at jeg omtrent kan sprekke!

Du må selvfølgelig kjenne etter hva dere orker, men jeg ville klaget på denne avgjørelsen. Det er, som du sier, stor forskjell på uke 9 og uke 22 og det er født og reddet barn, i Norge, som er født så tidlig som uke 22.

Ikke gi opp. Selv om dere skal til sykehuset for nye forsøk - lykke til,forresten! - så kan dere forsatt klage. Betal det sykehuset krever, men be om refusjon via trygdesystemet. Sier de nei, klag videre til rikstrygdeverket, pasientombudet, helsedepartementet osv osv.

Lykke til!

Masse trøsteklemmer fra

Gjest ikkemorennå

Det er ikke mulig....Hvor firkantet kan de være! Helse-Norge er av og til en skam. Vi er jaggu fattig her i dette landet. Og da mener jeg ikke kroner og ører, men det å ha empati og hjelpe hvis man kan! Selvfølgelig burde du fått søskenforsøk. Håper du har gode venninner eller familie som hjelper deg videre når du føler deg nede. SÅ når du har litt mer overskudd, så KLAG på vedtaket. IKKE la de slippe unna med dette.

Klem og mange lykkeønskninger videre.

Gjest snartnr2

SÅ URETTFERDIG! Jeg føler med deg!!!!!! Forstår godt om dere ikke orker ta saken videre, men jeg skulle ønske noen kunne gjort det for dere. Dette føles på ingen måte riktig. KLART at sønnen din skal regnes med!!!!! Det er søskenforsøk som er det riktige, spør du meg.

Tårefylt klem fra

FY SØREN! Eier de ikke empati og forståelse, eller? Blir så sinna på dine vegne at jeg omtrent kan sprekke!

Du må selvfølgelig kjenne etter hva dere orker, men jeg ville klaget på denne avgjørelsen. Det er, som du sier, stor forskjell på uke 9 og uke 22 og det er født og reddet barn, i Norge, som er født så tidlig som uke 22.

Ikke gi opp. Selv om dere skal til sykehuset for nye forsøk - lykke til,forresten! - så kan dere forsatt klage. Betal det sykehuset krever, men be om refusjon via trygdesystemet. Sier de nei, klag videre til rikstrygdeverket, pasientombudet, helsedepartementet osv osv.

Lykke til!

Masse trøsteklemmer fra

Det er ingen som har klart å redde barn som er født før uke 23 (i alle fall i Norge, men jeg tror det er i verden), og det er nok derfor dette blir regnet som en senabort i steden for en dødfødsel. Når det er sagt, synes jeg også at avgjørelsen er helt forferdelig, og det er jo kjempetrist for de det gjelder. Kanskje har man 2-3 tilsvarende tilfeller i Norge hvert år... hvor mye ville det da ha kostet staten å gi de denne magre trøsten???? Omtrent ingen ting!

Annonse

Det var fryktelig trist å høre, Vanmann. :o((( Selv om du vet at du får et forsøk til, skjønner jeg godt den såre følelsen din over at "han ikke var noe å regne med".

Som nevnt tidligere, synes jeg du skal klage på vedtaket. Du kan gjerne legge litt vekt på det følelsesmessige. Fortell om hvordan han så ut, at han fikk et navn og om avskjeden deres med ham. Det burde få den mest hardføre jurist til å skjønne behovet for en mykere regelfortolkning i dette tilfellet. Bruk også argumentet fra Siwidi om at det har blitt født barn i Norge som har overlevd på dette stadiet.

Ønsker dere riktig lykke til - både med nytt forsøk og med saken videre.

Stor, varm klem

Det er ingen som har klart å redde barn som er født før uke 23 (i alle fall i Norge, men jeg tror det er i verden), og det er nok derfor dette blir regnet som en senabort i steden for en dødfødsel. Når det er sagt, synes jeg også at avgjørelsen er helt forferdelig, og det er jo kjempetrist for de det gjelder. Kanskje har man 2-3 tilsvarende tilfeller i Norge hvert år... hvor mye ville det da ha kostet staten å gi de denne magre trøsten???? Omtrent ingen ting!

Har fått summet oss litt, men det føles fremdeles ikke rettferdig. Tror jeg tar tipset fra siwidi og betaler det sykehuset krever og ber om refusjon fra trygden deretter. Har ikke lyst å lage "bråk" med legene på sykehuset. De følger sikkert bare noen retningslinjer som er gitt. Er så redd for å få en dårlig kommunikasjon med legene dersom vi klager fordi de har vært fantastiske ellers. Har fått et flott opplegg for oppfølging når jeg blir gravid igjen - for det SKAL jeg. Håper at det sitter på neste forsøk med oppstart i mai..

Lykke til dere andre også!!

Gjest siwidi

OK, det er mulig jeg husker feil, men mener nå å ha lest at de har reddet barn så tidlig, men at de vanligvis ikke setter igang livredning før uke 23/24 per i dag.

Vanmann - ta kontakt med Prematurforeningen (www.prematurforeningen.no) og forhør deg litt der. Kanskje de kan gi deg noen argumenter?

Klem fra

Gjest siwidi

OK, det er mulig jeg husker feil, men mener nå å ha lest at de har reddet barn så tidlig, men at de vanligvis ikke setter igang livredning før uke 23/24 per i dag.

Vanmann - ta kontakt med Prematurforeningen (www.prematurforeningen.no) og forhør deg litt der. Kanskje de kan gi deg noen argumenter?

Klem fra

Lette litt rundt og fant denne:

http://munin.hsh.no/hs/syk/Solsikke/Studiekrav/Studiekrav_2/Premature_barn.doc

Her står det at de har behandlet og reddet barn i USA ned i 20. uke, men det står også:

sitat:

"Panelet mente at hos barn med svangerskapsalder under fullgåtte 23 uker, bør behandling bare gis etter informert samtykke av foreldrene og etter en etablert behandlingsprotokoll godkjent av en regional komité for medisinsk forskningsetikk, fordi behandling av barn i denne alder må ses på som ekspremitell i Norge i dag. "

Jeg konkluderer med at et barn født i uke 22 er helt i grenseland for om det er utenfor levedyktig alder og dermed per def. en abort eller om det er snakk om en dødfødsel. Dette er i allefall argumenter Vanmann kan ta med i en evt. klage.

Det finnes sikkert mye mer stoff om man leter på nettet.

Lette litt rundt og fant denne:

http://munin.hsh.no/hs/syk/Solsikke/Studiekrav/Studiekrav_2/Premature_barn.doc

Her står det at de har behandlet og reddet barn i USA ned i 20. uke, men det står også:

sitat:

"Panelet mente at hos barn med svangerskapsalder under fullgåtte 23 uker, bør behandling bare gis etter informert samtykke av foreldrene og etter en etablert behandlingsprotokoll godkjent av en regional komité for medisinsk forskningsetikk, fordi behandling av barn i denne alder må ses på som ekspremitell i Norge i dag. "

Jeg konkluderer med at et barn født i uke 22 er helt i grenseland for om det er utenfor levedyktig alder og dermed per def. en abort eller om det er snakk om en dødfødsel. Dette er i allefall argumenter Vanmann kan ta med i en evt. klage.

Det finnes sikkert mye mer stoff om man leter på nettet.

Så hyggelig at du bidrar til vår klage med argumenter. Jeg er deg takknemlig. Hadde ikke orket å leite slik du har gjort for oss! Tusen takk. Skal prøve å gi tilbakemelding hvordan det går for vi gjennomfører forsøket i juni og sender krav om refusjon etterpå. Vi kommer jo fort oppi 18000 grensen denne gangen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...