Gå til innhold

Dagen før skjærtorsdag. Har "alle" fri fra klokka 12.00?

Anbefalte innlegg

Gjest dagen før skjærtorsdag

Mannen min jobber som elektriker og har fått vite at onsdag i påsken er en helt vanlig dag. Jeg trodde alle hadde fri etter tolv på onsdag i påsken jeg? Barnehager osv, stenger jo tolv denne dagen... Noen som kan oppklare dette?

Fortsetter under...

terningkast6

Det kommer jo an på hva som står i tariffavtalen til mannen din. KS bl.a. har denne avtalen i sin tariffavtale. Arbeidsmiljøloven sier ikke noe om dette.

§ 44. Søn- og helgedagsarbeid.

Det skal være arbeidshvile fra kl. 18.00 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 22.00 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidshvile fra kl. 15.00 til kl. 22.00 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid og må ikke utføres i andre tilfeller enn dem som er nevnt i denne og neste paragraf. Arbeidsgiveren skal på forhånd konferere med arbeidstakernes tillitsvalgte om nødvendigheten av å nytte søn- og helgedagsarbeid.

Klart ikke alle har det sånn!

Jeg syns det er rarere at folk går ut fra at onsdag er enten fri eller halvt fri. Det er da en vanlig dag. Joda, noen har fri halvt, men langtfra alle.

I andre land er torsdagen også jobbedag.

Annonse

Bare sånn helt på siden, heter det ikke askeonsdag? Kan det være at jeg har et flashback fra kristtimen på barnekolen her?

Nånei, Bamsefar - her blingser du litt på barnelærdommen. :o)

Askeonsdag er første onsdagen i fastetiden, i år var det den tjuefemte februar.

Så vet vi det. Eller har vi her i huset funnet vårt eget uttrykk for de tre arbeidsdagene mellom palmehelgen og skjærtorsdag: Rompåsken.

God påske!

(I dag, palmesøndag, skjedde forøvrig dette: Jesus sa til læresveinane: Ri føre til Jerusalem, eg kjem etter på moped".)

Pappa Bjørn

Nånei, Bamsefar - her blingser du litt på barnelærdommen. :o)

Askeonsdag er første onsdagen i fastetiden, i år var det den tjuefemte februar.

Så vet vi det. Eller har vi her i huset funnet vårt eget uttrykk for de tre arbeidsdagene mellom palmehelgen og skjærtorsdag: Rompåsken.

God påske!

(I dag, palmesøndag, skjedde forøvrig dette: Jesus sa til læresveinane: Ri føre til Jerusalem, eg kjem etter på moped".)

Hehe, synes jeg ser Jesus "ri" inn på en Vespa med rusk i forgasseren.*L*

Så det finnes altså ikkenoe navn på denne onsdagen? Hmmm, det fikk jeg lyst til å gjøre noe med. Skal vi ha navnekonkurranse?

Hehe, synes jeg ser Jesus "ri" inn på en Vespa med rusk i forgasseren.*L*

Så det finnes altså ikkenoe navn på denne onsdagen? Hmmm, det fikk jeg lyst til å gjøre noe med. Skal vi ha navnekonkurranse?

Onsdag i den stille uke.

Påskeuken er strengt tatt den uken som starter med 1. påskedag.

Annonse

Gjest så det så!

I mange yrker er man nødt til å jobbe, enten det er helligdag eller ikke. Og jeg tror at vi i Norge har en særordning. Se bare på Sverige, de holder åpent hele påsken slik at vi nordmenn skal kunne dra dit å handle billig kjøtt og brus!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...