Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 38 og har to barn på 7 og 9. Sistemann ble født med keisersnitt, jeg fikk en infeksjon (sykehuset fant ikke ut hvor) som ble bahandlet med pencillin. Nå har vi prøvd i to år å få flere barn (samme partner hele tiden). I fjor aborterte jeg i 6 uke og nå i 8 uke. Dette er selvfølgelig fryktelig slitsomt og trist. Mine spørsmål er:

Kan grunnen være sammen-voksninger i livmoren pga keisersnitt og påfølgende infeksjon?

Kan dette utredes?

Er sannsynligheten for en tredje abort økende (eller tøyer livmoren seg mer for hver abort?)

Takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142443-2-x-spontan-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det skjer forandringer i livmoren som sammenvoksninger eller skade etter infeksjon vil det som regel være fruktbarheten det går ut over, at du ikke blir gravid i det hele tatt.

Hvis det har skjedd tre ganger på rekke at du har abortert, betegner man det som 'habituell abort' og da vil man starte utredning med f.eks. hysteroskopi hvor man ser opp i livmoren for å se om det er noe unormalt her. Man kan bryte sammevoksninger under samme inngrepet, men som sagt tror jeg ikke det er stor sannsynlighet for at det er her årsaken ligger.

Dessverre er du kommet i en alder hvor abortrisikoen er betydelig større enn da du var 7-9 år yngre. Men det betyr absolutt ikke at det er umulig å gjennomføre gravididtet, så det er bare å stå på og ha tålmodighet.

Du spør om risiko for 3.abort. De to aborter har i seg selv ingen betydning, de tøyer ikke på noe, men viser at du i all fall kan bli gravid. Så forsøk en gang igjen, og skulle det gå galt denne 3.gangen, kan man starte en rask utredning (av hensyn til din alder).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142443-2-x-spontan-abort/#findComment-901376
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis det skjer forandringer i livmoren som sammenvoksninger eller skade etter infeksjon vil det som regel være fruktbarheten det går ut over, at du ikke blir gravid i det hele tatt.

Hvis det har skjedd tre ganger på rekke at du har abortert, betegner man det som 'habituell abort' og da vil man starte utredning med f.eks. hysteroskopi hvor man ser opp i livmoren for å se om det er noe unormalt her. Man kan bryte sammevoksninger under samme inngrepet, men som sagt tror jeg ikke det er stor sannsynlighet for at det er her årsaken ligger.

Dessverre er du kommet i en alder hvor abortrisikoen er betydelig større enn da du var 7-9 år yngre. Men det betyr absolutt ikke at det er umulig å gjennomføre gravididtet, så det er bare å stå på og ha tålmodighet.

Du spør om risiko for 3.abort. De to aborter har i seg selv ingen betydning, de tøyer ikke på noe, men viser at du i all fall kan bli gravid. Så forsøk en gang igjen, og skulle det gå galt denne 3.gangen, kan man starte en rask utredning (av hensyn til din alder).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar! Jeg har etterhvert skjønt hvor vanlig det er å abortere. Ikke at det gir særlig trøst... men kanskje det blir en liten "attpåklatt" på oss til slutt.

;))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142443-2-x-spontan-abort/#findComment-906892
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...