Gå til innhold

Hvordan skille jobb og hjem? Solveig?

Anbefalte innlegg

Gjest Kontoransatt familievernkontor

Hei!

Jeg vet dette ligger litt på siden av det denne gruppa vanligvis handler om, men jeg er i beit for hvor jeg kan få hjelp!

Jeg sliter en del i forhold til både jobb og hjem for tiden.

På hjemmebane er jeg redd for samboerskapet mitt, føler vi har glidd fra hverandre, kommuniserer dårlig, osv.

På jobb er jeg sliten av brukerne som ringer, som jeg skriver journaler på. Jeg føler meg kvalm og fanget på jobb nå.

Dette med brukerne går mer inn på meg nå som jeg sliter på hjemmebane også. Og motsatt. Jeg får på en måte aldri fri - verken fra jobben eller problemene hjemme - siden de tematisk går inn i hverandre. Jeg er blitt veldig psykisk sliten av dette, mye hodepine og spente muskler.

Jeg er ganske fortvilet, har til og med vurdert å finne meg annen jobb, men så tenker/håper jeg at samboerforholdet mitt skal bli bedre og at jeg da skal tåle brukerne på jobben bedre. Jeg trives også godt med kollegene mine og det arbeidet jeg gjør ellers.

Jeg vet ikke hvor/hvem jeg skal spørre om hjelp - jeg vil helst ikke at kollegene mine skal vite at jeg sliter på hjemmebane. Behandlerne på kontoret har eksterne veiledere, det skulle jeg ønske jeg også hadde, men aner ikke om det er vanlig på slike kontorer at kontorpersonalet får det?

Jeg prøver nå å få samboeren min i tale for å jobbe litt aktivt med forholdet vårt fremover, jula har hjulpet litt, men jeg er spent på hvordan det blir når hverdagen nå er kommet igjen.

Veldig takknemlig for svar både fra Solveig og andre som kanskje har innspill!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14255-hvordan-skille-jobb-og-hjem-solveig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Du tar opp et aktuelt tema.

Å skille mellom jobb og hjem ser ut til å bli stadig mer vanskelig.

Jobbelivet stjeler mer og mer av manges energi og tid. Det blir lite igjen til familie og hjem, når arbeidsdagen endelig er over.

Slik jeg forstår din situasjon, tror jeg du trenger en avklaring på hjemmebane i første omgang. Når samlivet hjemme skranter, slik du beskriver,kan det ofte gå utover jobbelivet.

Kan du be om en samtale med din arbeidsleder for å informere om at du for tiden har redusert energi og tålegrense overfor brukere på jobben. Si at dette trolig henger sammen med hjemmesituasjonen din for tiden.

Erfaringen er at slike samtaler kan utløse forståelse og støtte, og dermed virke avlastende for deg.

Er du motivert for parterapi?

Du sier ikke noe om hvor lenge dere har slitt med kommunikasjon og dårlig forhold. Dere har kanskje gjort egne forsøk på å finne løsninger?

Er du klar for å sloss for samboerskapet ditt, har du alt å vinne på å jobbe for en avklaring.

Hva ønsker du nå? Hva tror du partneren din ønsker? Er det rimelig å tro at dere vil kunne nå det du/dere ønsker?

Ta gjerne intiativ til samtaler dere to hjemme. Planlegg samtalen.

Dersom dere ikke klarer å snakke sammen uten raskt å ende i krangel eller isfront, synes jeg du skal tenke på å bruke ekstern hjelp.

Har du tillit til en av terapeutene på kontoret, er det teoretisk ikke noe i veien for å bruke den muligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...