Gjest Eia Skrevet 4. januar 2001 Del Skrevet 4. januar 2001 Kjære jordmor Jeg er førstegangsgravid og er nå i 16. uke. Svangerskapet har så langt gått bra og uten de helt store plagene, men noe skal det være. Jeg har vært hos gynekolog, som fant ut at jeg hadde rikelig tilvekst av streptokokker (gr. i skjeden. Dette er en infeksjon jeg også har hatt tidligere, men som da ble kurert. Nå har jeg lest i bladet - gravid - at denne infeksjonen kan gjøre alvorlige skader på barnet under fødselen, dødfødsler, hjerneskader m.m. Det synes jeg var lite hyggelig lesning. Det jeg fikk beskjed om (fra gyn.)var at vi ikke skulle kurere denne infeksjonen før etter fødsel. Men at skjeden skulle skylles ved vannavgang. Er det da garantert å ikke skade fosteret? Det jeg lurer på er om det finnes noen forhåndsregler jeg bør ta som kan lette situasjonen for barnet og meg. Tenker da på hygiene, matvaner, sex, aktiviteter osv. Kan også nevne at både mannen min og jeg har herpes gen. - og vi tar gjerne i mot informasjon om dette i forhold til svangerskap også. Mange takk. Hilsen Eia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14258-streptokokk-gruppe-b/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 5. januar 2001 Del Skrevet 5. januar 2001 Jeg tror du bør henvende deg til forum for gynekologi for å få kontakt med en lege. Det er ikke riktig at jeg skal vurdere hvordan din lege bør behandle din infeksjon. Du har rett i at enkelte alvorlige infeksjoner kan gjøre skade på barnet, men dette gjelder først og fremst når fosterhinnene, som utgjør en avgjørende barriere, ikke er hele lenger; altså når fostervannet har gått. Hvis det tar langt tid fra vannavgang til fødsel, blir det vanligvis tatt blodprøver av mor, samtidig som man følger opp barnet ekstra nøye med de målemetoder man har. Er det en kjent infeksjon, vil man alltid sette i gang tiltak for å forkorte forløpet. Når det gjelder herpes-infeksjonen som du og din mann har, kan du trøste deg med at det er bra du allerede har infeksjonen og ikke hadde ditt første utbrudd i svangerskapet. Du har rikelig med antistoffer i blodet ditt som også går over til barnet. Det er svært sjelden barnet blir smittet i mors liv. Risikoen for at ditt barn skal bli smittet, selv om du har en infeksjon under fødsel, vil være under 3 %. Man pleier helt klart å skille mellom de som allerede har viruset og de som får det under svangerskapet. Den siste gruppen pleier å få både medikamentell behandling og keisersnitt hvis hun har sitt første utbrudd i løpet av de siste 3 månedene. Uansett, jeg går utifra at du har snakket med din lege om dette, og at det er notert i din svangerskapsjournal. Det er viktig for at personalet på sykehuset også er klar over hvilke forhåndsregler som må tas i tilfelle f.eks. langvarig vannavgang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14258-streptokokk-gruppe-b/#findComment-68813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.