Gjest -også mamma Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Er litt grønn på dette med bildebehandling"og sånt". Skal sende bilder med e-mail. Får ikke sendt dem, får høre av andre at det er fordi format/ størrelse på bilde er for stort. Jeg _tror_ jeg skjønner at de ikke mener selve cm str på bilde, men et antall punkter (oppløsningen??) eller no sånt. (Er jeg heeeeelt på jordet nå??). For bildene jeg har tatt med mobilen får jeg sendt uten problemer- og da må det jo være no der... Men kan noen gi meg en "kakeoppskrift"- altså en veldig punktvis liste på hvordan i hule jeg forminsker dem??? Skulle gjerne ha sendt avgårde noe i DAG.... Og jeg er ikke så flink til å finne ut av ting av meg selv, men jeg kan følge instrukser.... Forresten- den Photoshop for dummies- er den bra? Trenger lettfattelig opplæring sånn til å begynne med hvertfall..... 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Det KAN være at filstørrelsen blir så stor at de får problemer med å laste ned. De som sitter med analoge forbindelser kan få problemer hvis mailen er på over 1 MB. Også ISDN-forbindelser kan få problemer på store filer. I såfall forminsker du bildet i bildebehandlingsprogrammet, velger reduser størrelse, til du kommer ut på en størrelse (på fila) som er "liten nok". For vanlige bilder holder det oftest med 100-200 kb pr. bilde. Min mor har et annet problem - hun klarer ikke å forstørre / forminske bildene, så der må bildene tilpasses skjermstørrelsen før vi sender dem på mail. Det gjør vi sånn at vi blåser det opp til 100 %, og så reduseres størrelsen på bildet slik at hele bildet kommer inn på skjermen. (Dvs mister oppløsning). Så sendes bildet i 100 % forstørring, og med liten filstørrelse. Min mor kan da åpne mailen og få bildene rett opp i riktig format. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Det KAN være at filstørrelsen blir så stor at de får problemer med å laste ned. De som sitter med analoge forbindelser kan få problemer hvis mailen er på over 1 MB. Også ISDN-forbindelser kan få problemer på store filer. I såfall forminsker du bildet i bildebehandlingsprogrammet, velger reduser størrelse, til du kommer ut på en størrelse (på fila) som er "liten nok". For vanlige bilder holder det oftest med 100-200 kb pr. bilde. Min mor har et annet problem - hun klarer ikke å forstørre / forminske bildene, så der må bildene tilpasses skjermstørrelsen før vi sender dem på mail. Det gjør vi sånn at vi blåser det opp til 100 %, og så reduseres størrelsen på bildet slik at hele bildet kommer inn på skjermen. (Dvs mister oppløsning). Så sendes bildet i 100 % forstørring, og med liten filstørrelse. Min mor kan da åpne mailen og få bildene rett opp i riktig format. "Min mor har et annet problem - hun klarer ikke å forstørre / forminske bildene" Prøv Adobe PS: Åpne bilde Klikk på "Image" - "Rezise" De fleste skjermer for oss dødelige viser ikke større enn 800x600. Pixle ned. Klikk så på "Filter" finn "Unsharp masking" til slutt: "skarp opp bildet. Til slutt: "Lagre som" Å forstørre bildet igjen går ikke! 0 Siter
Gjest -også mamma Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 Hvilket bildebehandlingsprogram har du? oi. Det var jo skikkelig Usmart da. Legge inn et sp.mål i det man tar fri fra jobben for noen dager.... Men altså, jeg har adobe photoshop. Det heter det gjør det ikke....? 0 Siter
citoyen Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 oi. Det var jo skikkelig Usmart da. Legge inn et sp.mål i det man tar fri fra jobben for noen dager.... Men altså, jeg har adobe photoshop. Det heter det gjør det ikke....? Da åpner du bildet der, velger File > Save for web, og lagrer under et nytt navn gjennom denne dialogen. Dersom du har en eldre versjon av PhotoShop og ikke finner Save for web velger du i stedet Save as. Velg JPG-format. Da får du opp en dialog der du kan sette ned kvaliteten. Samtidig får du se filstørrelsen. Den bør under 200k. 0 Siter
citoyen Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 Kjenner ikke til boken, men om du er komfortabel med å lese engelsk har du kanskje nytte av denne linken: http://www.pegaweb.com/tutorials/beginners-guide-adobe-photoshop/ 0 Siter
Gjest -også mamma Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Da åpner du bildet der, velger File > Save for web, og lagrer under et nytt navn gjennom denne dialogen. Dersom du har en eldre versjon av PhotoShop og ikke finner Save for web velger du i stedet Save as. Velg JPG-format. Da får du opp en dialog der du kan sette ned kvaliteten. Samtidig får du se filstørrelsen. Den bør under 200k. Tusen takk. Skal umiddelbart gå i gang med første forsøk!!!! Takk for at du gadd! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.