Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er aktuelt for meg å begynne på minipiller pga amming og har fått resept på Exlutona. Nå ser jeg at chloasma (brune pigment-forandringer i ansiktet) står oppført som bivirkning. Jeg har en del av dette fra før både i kinnene og i pannen. (Oppstått pga p-pillene jeg gikk på før? - Trinordiol) Vil nødig ha mer eller sterkere pigmentering enn jeg allerede har. Ser i felleskatalogen at chloasma ikke står oppført som bivirkning på feks. Conludag. Er alle minipiller (og p-piller) like når det gjelder tendens til å gi chloasma, bare at ikke alle er like ærlige og oppgir dette som bivirkning, eller er noen bedre enn andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143243-minipiller-og-chloasma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg vet er at pigmentering er relatert til østrogen-hormonet som ikke finnes i mini-pille som bare inneholder gestagen. Firmaene er som regel ’over- forsiktige’ og skriver chloasma som en bivirkning for å ha sitt på det tørre. I og med at gestagen inngår i p-pillen må firmaet kunne føre bevis for at det ikke er skadelig, og det krever meget store studier for en relativt sjelden tilstand. Da er det lettere for dem å skrive det som en mulig bivirkning. Da er de juridisk dekket, om du skjønner.

Så jeg ville ikke ha betenkeligheter, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...