Gjest vaarlig Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Det er litt vanskelig for meg å ta opp akkurat dette med gynekologen min, som er mann - så jeg tar det her: Jeg er alene og har kjøpt meg en dildo som jeg bruker av og til (pleier dere gynekologer få høre om slikt??). Jeg gjør ikke noe "uvanlig" med den - ikke noe ekstra av noe slag. Bare koser meg. Det som er mitt problem, er at flere ganger får jeg en menstruasjonslignende blødning etter å ha onanert. Dette kan være når som helst mellom to menstruasjoner, det er blødninger over flere dager, i begynnelsen virker det som "gammelt" blod, og så blir det mer frisk farge med masse koagler i. Jeg har vært hos min gynekolog, og da jeg nevnte disse blødningene, tenkte han med en gang på ovariecyster. Ultralyd ga ham rett. Mitt problem er: Jeg får ikke dette til å rime. Hvorfor får jeg blødninger dagen etter at jeg har onanert - det er greit nok at slik aktivitet kan få ovariecystene til å sprekke. (kjennes slik ut. Vondt og føler meg "svak" i korsryggen, "drag" i siden, litt lemster, som om det er irritasjon av blødning) Men kan det virkelig forårsake så kraftige blødninger som om det var menstruasjon? Hva er det som blør, det er vel ikke livmorveggene som faller sammen, som ved en vanlig menstruasjon? Jeg er også sterilisert - hvordan kan da blødninger pga. ovariecyster finne veien ut av kroppen? Veien inn til livmoren er jo avskåret, bokstavlig talt? Kort sagt, det jeg egentlig bekymrer meg for, er at det skal være noe galt i livmoren eller i skjeden. Jeg har slekt som har dødd av både kreft i livmor og i vulva og har livlig fantasi! Legen foretok utskrapning av livmorhulen (hvor representativ er en slik utskrapning, tenk om han skrapte på feil sted??), tok blodprøve mht. cancer og ultralyd. Ved neste ultralyd var den store cysten borte, men en ny på vei på den andre eggstokken. De andre prøvene var fine. Mine spørsmål blir da: Hvordan er sammenhengen mellom overiecysten og onani(sex)? Er det forresten noen sammenheng? (Siden gynekologen dro den slutningen at det var ovariecyster da han hørte om blødningene, mener jeg). Kan blødningene si noe om hva for slags cyster det er snakk om? Bør jeg være bekymret pga. disse cystene? Gå oftere til kontroll? Bør jeg få utredet om det er andre grunner til blødningene? Jeg har to ganger vært til mammografi pga. smerter og en kul i brystet - kulen er usynlig på mammografi, men fastlegen min har også kjent den - kan det være noe hormonelt? Noen sammenheng? (venninnen min sier cyster kan komme i brystet, også?) Og til sist - får dere gynekologer ofte høre om sex-leketøy, og er dere så vant til dette at det ikke blir pinlig om jeg tar opp slikt ansikt til ansikt med egen gynekolog? (mann) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143245-ovariecyster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg synes det er flott at du spør og skal forsøke å besvare: 1. Hvordan er sammenhengen mellom overiecysten og onani(sex)? Er det forresten noen sammenheng? (Siden gynekologen dro den slutningen at det var ovariecyster da han hørte om blødningene, mener jeg). Svar: Jeg tror ikke det er noen sammenhang mellom eggstokkcyster og blødning, det er tilfeldig sammentreff. 2. Kan blødningene si noe om hva for slags cyster det er snakk om? Bør jeg være bekymret pga. disse cystene? Gå oftere til kontroll? Bør jeg få utredet om det er andre grunner til blødningene? Svar: cyster kommer og går hos alle kvinner, det er normalt og krever ikke nøyere kontroll. 3. Jeg har to ganger vært til mammografi pga. smerter og en kul i brystet - kulen er usynlig på mammografi, men fastlegen min har også kjent den - kan det være noe hormonelt? Noen sammenheng? (venninnen min sier cyster kan komme i brystet, også?) Svar: Hormonene som spesielt dannes mellom eggløsning og menstruasjon påvirker brystet så kjertelene hovner opp og gir ømhet. Det vil ikke kunne ses ved mammografi, bare hvis det er cyster i brystet. Det er ingen sammenhang. 4. Og til sist - får dere gynekologer ofte høre om sex-leketøy, og er dere så vant til dette at det ikke blir pinlig om jeg tar opp slikt ansikt til ansikt med egen gynekolog? (mann) Svar: Vi gynekologer får nok ikke ofte spørsmål om sex-leketøy, eller i det hele tatt om folks sex-vaner. De pasienter synes nok det er pinlig å gi slike opplysninger. Vi gynekologer får ikke spesiell opplæring, det blir ’private’ studier og det vi erfarer fra pasienter og venner. Gynekologer bør være åpne for alle spørsmål som hører til sex-livet, så jeg tror ikke noen gynekolog vil synes det er pinlig, men vil oppfatte åpenhet som en tillitserklæring. Hvis du fører dildoen dypt inn i skjeden, skjer samme påvirkning som ved et samleie, se tilleggs-informasjon. Jeg tror du får blødning fra livmorhalsen, men det er ren gjetting. Vennlig hilsen Mette H Moen Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Spiral kan gi samme symptom. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143245-ovariecyster/#findComment-904848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.