Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ilma1365380501

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år, ett barn og med fast partner. Jeg har brukt hormonspiral i snart 1 1/2 år, men er ikke veldig fornøyd med denne formen for prevensjon. Jeg er mye kvalm og uvel (jeg tåler ikke p-piller, blir mye kvalm og kaster opp), og har en del magesmerter som likner på menssmerter, selv om jeg ikke har vanlig mensblødning. En gang iblant (ca én gang per måned har jeg en mørkbrun blodblandet utflod som varer opptil én uke). En annen ting som plager meg ved å bruke hormonspiral er at jeg etter nesten hvert samleie begynner å blø. Noen ganger kan det bare være litt blod på papiret, andre ganger kommer det friskt blod som varer et par dager. Dette synes jeg er plagsomt og irriterende. både for meg og partneren min.

Jeg har tidligere brukt minipillen, men ble gravid mens jeg brukte den så dette er prevensjon som er utelukket for meg på grunn av for lav sikkerhet. Jeg har hørt at vanlig spiral ofte kan gi både kraftigere mensblødning og menssmerter, derfor er det utelukket for meg å bruke denne type spiral..

Er det noen som har noen forslag til hvilken prevensjon jeg kan bytte til? Jeg har tenkt på både p-plaster og p-ring, men er redd for at dette skal gi de samme bivirkningene som ved p-piller (kvalme og oppkast), men dette er jo selvfølgelig noen jeg må prøve meg frem til... P-sprøyte ville ikke gynekologen min at jeg skulle begynne med da denne har en del uheldige bivirkninger, som benskjørhet og vektøkning.

Er det noen som har erfaring med Lady- comp (eller annen temperaturmålings-prevensjon)? Er dette sikkert?

Blir glad for alle råd/erfaringer og forslag: )

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143317-prevensjons-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anbefaler kobberspiral

Jeg satte inn vanlig kobberspiral noen måneder etter fødselen, og er kjempefornøyd. Mye mindre menssmerter enn jeg hadde før jeg ble gravid, og ikke kraftigere blødninger.

Jeg har brukt Persona computer i flere år, og var fornøyd med den også, men den er ikke _så_ sikker, så den er best hvis du ønsker barn men helst vil vente litt. Man må også synes det er ok å bruke kondom på alle de dagene den viser at du ikke er i en sikker periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143317-prevensjons-r%C3%A5d/#findComment-905020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...