Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

Jeg har lest mange innlegg i det siste om uro for at spotting i dagene før mens kan ha noe å si for at man ikke blir gravid.

Jeg registrerer at ingen (jeg har sett i alle fall) får noe svar fra leger/gynekologer på at dette kan ha betyding i forholdet til å bli gravid. Heller ikke de som har skrevet innlegg her inne.

Jeg har hatt dette problemet i ca 12 år, og tok det tidlig opp med min gynekolog (lenge før jeg forsøkte å bli gravid). Han mente det overhodet ikke gjorde noe og "var helt vanlig".

Jeg har også tatt det opp med div. leger/gynekologer underveis i forsøkene - men de virker heller ikke til å legge noen vekt på dette fenomenet.

Jeg begynner imidlertid å lure... Det burde vel være "innlysende" at i og med at vi begynner å "blø" før tiden, kan dette ha påvirkning på miljøet for et eventuelt lite foster i livmoren???

Derfor; kan dere være med på en liten "mini-undersøkelse" her inne? Hvor mange av dere har dette problemet (kanskje også kombinert med menssmerter før selve mensen starter)?

Noen av dere som har blitt gravide (hurra!) - har dere opplevd dette?

Dere som IKKE har opplevd dette (spotting altså), er også velkomne til å si noen ord - jeg mener - er dette så vanlig som den første gynekologen jeg var hos i mine "ungdomsdager", mente - eller?

Ok, det var kveldens lille utfordring!

:0)

Fortsetter under...

Gjest Tidligere gammel traver

Interessant å se at det er en del som har det. Vi prøver ikke lenger, for vi har adoptert. Men dette begynte ikke så lenge før vi begynte å prøve å bli gravid, for ca. 10 år siden.

Den første gangen husker jeg godt, for det var en voldsom blødning som jeg aldri har sett maken til verken før eller etter. Og etter det har jeg hatt småblødninger i ca. 1 uke før mensen kommer til normal tid. På det verste var det 10-11 dager før mensen kom, så det begynte rett etter eggløsning.

For meg var det ganske logisk at ikke noe egg kunne feste seg da. Vi var til utredning og ikke noe spesielt ble funnet. Ingen endometriose heller.

Ingen av legene vi hadde, hørte på det øret. Det ble bare blåst vekk. Vi hadde etpar IVF-forsøk og hoppet over på adopsjon. Som vi selvsagt ikke angrer på. :)

Men jeg har fremdeles spotting og det er ganske irriterende. Nå er det som regel på dag 21 til dag 28 og så kommer mensen. Jeg har aldri vært gravid.

Gjest muligens_dette??

http://www.lommelegen.no/art/art475.asp

Endometriose

Dette er en lidelse som rammer flest barnløse kvinner i 25 - 35-årsalderen. Sykdommen skyldes at samme slags celler som danner livmorslimhinnen, vokser frem andre steder i bukhulen og danner små, godartede svulster. I likhet med slimhinnen inne i livmoren blør de under menstruasjonen, og symptomene kan være smerter i forbindelse med menstruasjonen eller stikkende smerter ved samleie - og vansker med å bli gravid.

Hos de fleste blir tilstanden oppdaget ved at de får mer smertefull menstruasjonsblødninger etter år med forholdsvis smertefrie menstruasjoner. Til å begynne med er det smerter før og under menstruasjonen, men etter hvert kan plagene begynne hele 2-3 uker før menstruasjonen.

Ved å hemme eggløsningen, slik det skjer ved graviditet og p-pillebruk, kan man unngå utvikling av endometriose. Men er tilstanden først et faktum, hjelper ikke vanlig p-pillebruk. I dag behandles endometriose med et annet hormonpreparat (danazol) som hindrer eggløsning og får livmorslimhinnen til å skrumpe inne. Evt. kan operasjon være aktuelt.

(www.helsenytt.no/artikler/uderlivspalger.htm )

Har ikke det noe med endometriose å gjøre da tro? Satt og leste litt på nettet om det her om dagen, og tror at det var et av symptomene.

Hei!

Er og plaget med spotting.Usikker på når det begynte, men mener jeg ikke hadde det før en abort med utskrapning for flere år siden.Ikke vært gravid siden. Vet at dette fenomenet også oppstår ved progesteronmangel..så det er og noe å være obs på. Kan være greitt å sjekke det i flere enn en syklus. Hørt om flere jenter som har hatt"oke" progesteronverdier(i grenseland) og ikke blitt gravide, men når de da har fått tilført progesteron har de greidd å oppnå graviditet. Spør legen om en sjekk.Gynekologen min avfeide og dette med spotting som noe som var normalt han og,men ingen forklaring heller... Selv greier jeg liksom ikke helt "se" at det skal være så "normalt"... Legene på IVF seksjonen mente imidlertid at spotting i lutealfasen ikke skyldtes endo (som jeg har litt av>), men helte heller til teorien med prog.mangel. Kort lutealfase kan og være et signal om at kroppen ikke produserer nok.

Syns og dette er noe legene burde ta mer alvorlig, er mye "flakkende" og unnvikende "svar" ute og går... og interessant at du tar opp problemet...Spent på om flere svarer!!!

Gjest spotter jeg også

Jeg har samme problemet som deg med spotting og følelse av å ha mensen uten at den er der.

Får også kvalme og urolig mage før, under og etter mens.

Er undersøkt for endo, men fant ingeting der bare så det er sagt. Vet ikke om jeg spotter hver gang, men ganske ofte iallefall.

Annonse

Freia1365380509

Hadde ikke disse spottingene før en utskrapning som jeg hadde i fjor(MA),har litt variabelt ant dager,som vanlig ca 3-4 dager før mens,denne mnd ARG 6 dager før....

Har ikke blitt gravid etter at disse fordømte spottingene startet,er hellig overbevisst om at det er en samenheng.Tar prog. prøver denne mnd,.vet ikke svaret før på mandag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...