Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei ...

sitter her og tenker...ganske mye på en ting...

får 2 mnd siden fant jeg ut at dama hadde hatt to i senga før meg da... ikke sant...jeg føler lissom at det er litt rart å tenke på det... tenker masse stygt og sånn om det... liker det ikke..har i ettertid funnet ut at det hadde vært best om jeg ikke hadde spurt... men tankene kommer alikavel når hun er 15, hun fyller 16 til sommeren...

er det normalt og ha vært såpass aktiv så tidlig?? gjør det noe?? hadde dere brydd dere??? hun var den første for meg da.. men hun vet ikke det ... hun sier at det virket som jeg hadde gjort tingene før osv osv... men det som er tingen... er så jævli glad i henne..

Jeg vet at sannsynligvis hadde vi ikke hatt så heftig forhold som vi har, hvis hun hadde vært den første...kan lisssom ikke klage på det vi gjør sammen :))))

men alikavel...så er det noe som skurrer litt hos meg... :(

kommentarer??? råd???

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14357-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SnilleGutten

Jeg skjønner litt hva du mener. Jeg liker liksom ikke å tenke på at jenta mi har hatt sex med en totalt ukjent gutt i fylla liksom (før hun ble kjent med meg). Blir liksom "sjalu". Men: Hva kan du gjøre med det liksom? Glem fortida!

Jeg for min del har jo hatt noen one-night's selv, så i mitt tilfelle er jeg jo ikke noe likere selv :P

Ikke-ligge-med-noen-før-jeg-finner-noen-jeg-elsker-teorien praktiseres ikke no særlig i dag nei...

Sjøl om jeg er mye eldre enn deg, har jeg hatt det på samme måten. Jeg hadde ikke ligget med noen andre før jeg traff kjæresten min, mens hun hadde hatt flere. For meg var det vondt å tenke på. Men man må se framover. Det hun gjorde før hun traff deg, har ikke noe med deg å gjøre. Fortida kan du ikke gjøre noe med. Tenk på hvor fint dere har det sammen, og hvor fint dere kan få det framover. Ikke la dumme tanker om fortida ødelegge noe som kan bli svært bra.

Annonse

Men hun er 15, smartass...

Da er hun mindreårig, og dermed er ikke ditt største problem hvor mange huun har vært i sengen med før deg. Ditt problem er at du puler på unger, og det er straffbart og forkastelig!

Conan, mener du virkelig at det å pule med noen som er to år yngre enn deg er forkastelig?

Jeg er 24, mens kjæresten min er 21 det er jo TRE år! Huff, jeg må nok gjøre det slutt nå...

Gjest punkyB

Conan, mener du virkelig at det å pule med noen som er to år yngre enn deg er forkastelig?

Jeg er 24, mens kjæresten min er 21 det er jo TRE år! Huff, jeg må nok gjøre det slutt nå...

Til opplysning er det noe som heter seksuell lavalder i Norge - dvs. at det er straffbart å ha seksuell omgang med en som er under 16 år ....

Gjest tenk litt

Får jo for din skyld håpe at 21 år i ditt tilfelle er litt mer enn 15 i elbags tilfelle. Det er ikke bare sexen som er grunnen til at man har satt en nedre aldersgrense, men at den som har et slikt forhold også skal være i stand til å takle ting som kommer i etterkant/ på grunn av det intime forholdet.

Selv om en 14-15 åring er voksen nok til å ha glede av samleie, så skal man også være voksen nok til å kunne takle å bli gravid hvis prevensjon svikter, voksen nok til å vite hva en skal gjøre om man får underlivsproblemer/sykdommer, voksen nok til å takle å være så intim med et annet menneske hvsi det blir problemer/brudd osv osv. Det er ikke bare aldersforskjellen mellom to personer, men også den aktuelle alderen.

Gjest hva vet du om det???

Jeg skjønner litt hva du mener. Jeg liker liksom ikke å tenke på at jenta mi har hatt sex med en totalt ukjent gutt i fylla liksom (før hun ble kjent med meg). Blir liksom "sjalu". Men: Hva kan du gjøre med det liksom? Glem fortida!

Jeg for min del har jo hatt noen one-night's selv, så i mitt tilfelle er jeg jo ikke noe likere selv :P

Ikke-ligge-med-noen-før-jeg-finner-noen-jeg-elsker-teorien praktiseres ikke no særlig i dag nei...

"Ikke-ligge-med-noen-før-jeg-finner-noen-jeg-elsker-teorien praktiseres ikke no særlig i dag nei..."

Hvordan i all verden klarer du å tolke innlegget mitt på den måten? Forøvrig vil jeg vise til de to andre oppklarende kommentarene du har fått.

Til opplysning er det noe som heter seksuell lavalder i Norge - dvs. at det er straffbart å ha seksuell omgang med en som er under 16 år ....

Den seksuelle lavalder er satt for å forhindre barn i å bli misbrukt av voksne. Jeg har vanskelig for å se hvordan dette kan ha noe å gjøre med et forhold mellom en 17 år gammel gutt og ei 15 år gammel jente.

Når man i tillegg vet at jenter gjennomsnittlig er modnere enn gutter, spesielt i den alderen, har jeg vanskelig for å se hvorfor dette er forkastelig. Spør du meg, kommer dette inn under lovverket kun fordi man ikke klarte å finne en formulering som utelukket slike tilfeller.

Jeg er med andre ord enig i at det kan være ulovlig, men jeg vil ikke påstå at det er forkastelig før aldersforskjellen blir litt større. Tror ikke gutten har så veldig mye mer peiling enn jenta for å sette det hele på spissen...

Den seksuelle lavalder er satt for å forhindre barn i å bli misbrukt av voksne. Jeg har vanskelig for å se hvordan dette kan ha noe å gjøre med et forhold mellom en 17 år gammel gutt og ei 15 år gammel jente.

Når man i tillegg vet at jenter gjennomsnittlig er modnere enn gutter, spesielt i den alderen, har jeg vanskelig for å se hvorfor dette er forkastelig. Spør du meg, kommer dette inn under lovverket kun fordi man ikke klarte å finne en formulering som utelukket slike tilfeller.

Jeg er med andre ord enig i at det kan være ulovlig, men jeg vil ikke påstå at det er forkastelig før aldersforskjellen blir litt større. Tror ikke gutten har så veldig mye mer peiling enn jenta for å sette det hele på spissen...

Kva har aldersforskjell med sex å gjera? Ingenting. Utgangspunktet her er at det ikkje er lov å ha seksuell omgang med person under 16 år, uavhengig av kjønn.

Til elbag: Fortida er tilbakelagt. Det er notida og framtida me kan påverke og må ta omsyn til. Fortida kanme ta til etterretning, men me må ikkje la den plage oss.

Annonse

Nå er det slik at man ikke spør deg mht den minste seksuelle lavalder på 16 år! Dersom man skulle latt det være opp til hver og ens synsing om hvem som er moden nok osv, kunne man ikke hatt en lavalder, og ville dermed åpnet døren til de pedofiles paradis.

At Elbag ikke er spesielt moden til å være 17 år, vitner stort sett alle innleggene hans på forum om..

Kva har aldersforskjell med sex å gjera? Ingenting. Utgangspunktet her er at det ikkje er lov å ha seksuell omgang med person under 16 år, uavhengig av kjønn.

Til elbag: Fortida er tilbakelagt. Det er notida og framtida me kan påverke og må ta omsyn til. Fortida kanme ta til etterretning, men me må ikkje la den plage oss.

Er det lov for to 15-åringer å ha sex da?........sånn at det blir ulovlig når førstemann har bursdag! :-)

Er det lov for to 15-åringer å ha sex da?........sånn at det blir ulovlig når førstemann har bursdag! :-)

Nei, det er ikke lov for to mindreårige å ha sex, men straffen pleier sjelden å være så streng i slike tilfeller. Som nevnt er grensen satt for å beskytte mindreårige mot overgrep fra eldre.

97,34 % sikker, og 3,17 % usikker. :-)

Men så se her da :

"Straff etter §§ 195 og 196 kan falle bort dersom de som har hatt den utuktige omgangen er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling, jf. siste ledd i begge bestemmelsene. Vilkårene er kumulative. For å være jevnbyrdige i utvikling, må partene være noenlunde likt utviklet både fysisk og psykisk. Bestemmelsen gir i utgangspunktet adgang til å frifinne bare ved relativt små forskjeller, men det aksepteres sannsynligvis noe større aldersforskjeller når fornærmede er over 15 år. Som jevnbyrdighet i alder og utvikling er det akseptert en aldersforskjell på 3 år og 11 måneder, jf. Rt. 1994 s. 1000. Jenta var i denne saken 14 år og 3 måneder. Høyesterett uttalte at hvor «...fornærmede er kommet betydelig lenger i sin utvikling enn hva som kan sies å ligge innenfor et normalt variasjonsområde, er det grunn til å legge noe mindre vekt på forskjell i alder.» I et tilfelle hvor fornærmede var 15 år og 8 måneder, ble en aldersforskjell på 4 år og 2 måneder ansett som jevnbyrdighet, jf. Rt. 1990 s. 1217. Ved jevnbyrdighet i alder og utvikling er det etter straffeloven § 195 siste ledd også adgang til å nedsette straffen under minimumsstraffen som følger av paragrafens første ledd. Straffbortfall etter disse bestemmelsene er bare aktuelt når den seksuelle omgang har vært frivillig fra begge parters side.

"

Du har IKKE rett, serru, - gammer'n! :-)

Men så se her da :

"Straff etter §§ 195 og 196 kan falle bort dersom de som har hatt den utuktige omgangen er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling, jf. siste ledd i begge bestemmelsene. Vilkårene er kumulative. For å være jevnbyrdige i utvikling, må partene være noenlunde likt utviklet både fysisk og psykisk. Bestemmelsen gir i utgangspunktet adgang til å frifinne bare ved relativt små forskjeller, men det aksepteres sannsynligvis noe større aldersforskjeller når fornærmede er over 15 år. Som jevnbyrdighet i alder og utvikling er det akseptert en aldersforskjell på 3 år og 11 måneder, jf. Rt. 1994 s. 1000. Jenta var i denne saken 14 år og 3 måneder. Høyesterett uttalte at hvor «...fornærmede er kommet betydelig lenger i sin utvikling enn hva som kan sies å ligge innenfor et normalt variasjonsområde, er det grunn til å legge noe mindre vekt på forskjell i alder.» I et tilfelle hvor fornærmede var 15 år og 8 måneder, ble en aldersforskjell på 4 år og 2 måneder ansett som jevnbyrdighet, jf. Rt. 1990 s. 1217. Ved jevnbyrdighet i alder og utvikling er det etter straffeloven § 195 siste ledd også adgang til å nedsette straffen under minimumsstraffen som følger av paragrafens første ledd. Straffbortfall etter disse bestemmelsene er bare aktuelt når den seksuelle omgang har vært frivillig fra begge parters side.

"

Du har IKKE rett, serru, - gammer'n! :-)

"Straff etter §§ 195 og 196 KAN!!! falle bort dersom de som har hatt den utuktige omgangen er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling...osv"

Det står ikke at den gjør, så i hovedregel, dvs i 97,34 % av tilfellene har jeg rett, og som unntak dvs i 3,17 % av tilfellen har jeg feil.

Hvilket betyr, som forventet, at mitt forrige utsagn var 100% korrekt! :-)

Gamla! ;-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...