Gå til innhold

Nattjobb og svangerskapsfogiftning.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært plaget med svangerskapsforgiftning med de to første barna mine. Nå er jeg gravid 7+4( uroer meg ikke så veldig ennå men..) Og lurer rett å slett på om ting kan forverres av å jobbe natt. I sær høyt blodtrykk, siden det er noe anstrengende å være oppe om natta.. vil gjerne jobbe så lenge som mulig siden jeg egentlig trives veldig godt, men vl jo det beste for barnet..

Er dette noe som bare bør ses ann, eller bør jeg være forsiktig?

Takknemlig for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14363-nattjobb-og-svangerskapsfogiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Tror du bør være litt forsiktig, siden sv.sk.forg. har tendens til å komme igjen hvis du har hatt det tidligere.

Har også hatt det med begge barna mine og fikk da beskjed om å være forsiktig med å bli gravid igjen og at det var mest sannsynlig at jeg ville få det igjen...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du har hatt to risikosvangerskap tidligere, er det på sin plass å være litt ekstra forsiktig i dette svangerskapet. Nå vet ikke jeg hvor alvorlig situasjonen var for deg og barna dine, men hvis du fikk diagnosen svangerskapsforgiftning/preeklampsi, så betyr det i prinsippet at både du og barnet var i større eller mindre grad utsatt for risiko. Man vet i dag at nattjobbing/skiftarbeid kan være ganske stor belastning for mor, og man vet også fra forskning at slik belastning faktisk kan påvirke barnet. Når det gjelder arbeidsbelastning, så er faktisk skiftarbeid det eneste som er dokumentert å kunne være uheldig for barnets vekst og trivsel (så langt jeg vet). Jeg synes du skal ta en prat med din lege, og hvis vedkommende er usikker, så vet jeg at mange sykehus har retningslinjer for hvor lenge en gravid bør ha nattevakter. Med din forhistorie synes jeg uansett at man bør være forsiktig og ikke stresse en mulig latent svangerskapsforgiftning mer enn nødvendig. Jeg mener med dette ikke å si at du sansynligvis får svangerskapsforgiftning, men når du har hatt det to ganger, skal man ikke se bort i fra mulighetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...