Gå til innhold

Unormalt å ikke ville ha mann og barn?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke lesbisk nei

Er en kvinne på 31 år nå. Jeg er i en fase hvor jeg må spørre meg selv hva jeg vil ha ut av livet mitt. De fleste på min alder er ville etter å etablere seg med mann og barn. Jeg selv har aldri følt det behovet. Føler meg nesten unormal her. Synes unger er noe mas som jeg ikke tror jeg orker og en mann vil gjerne ha en mor virker det som, noe som jeg heller ikke gidder. Dette er selvfølgelig noe jeg ikke kan si i sosiale sammenehenger i frykt for å bli frosset ut eller bli sett på som en raring. Det virker nesten som om det er tabu å ikke ønsker mann og barn når man er kvinne?

Fortsetter under...

Hei,

Jeg kjenner mange (både i Norge og i utlandet) som har valgt det. De er flotte, oppegående kvinner, uten noe som helst gale med dem.

Noen fordi de har valgt karriere, noen fordi det har aldri passet, og andre vet jeg ikke.

Velg det som passer deg, og ikke "fordi de andre gjør det".

Alt godt,

petter smart

Det ligger i den menneskelige natur å ville forplante seg. Vi er også flokkdyr som ofte søker sammen med andre, og da gjerne med en partner.

Slik sett bryter du med flertallet, uten at det gjør deg rar. Bare uvanlig.

Men dersom du tror alle menn ønsker en "mor" som partner så har du enten truffet feil menn eller har en rar oppfatning av menn.

Det ligger i den menneskelige natur å ville forplante seg. Vi er også flokkdyr som ofte søker sammen med andre, og da gjerne med en partner.

Slik sett bryter du med flertallet, uten at det gjør deg rar. Bare uvanlig.

Men dersom du tror alle menn ønsker en "mor" som partner så har du enten truffet feil menn eller har en rar oppfatning av menn.

Du skriver: "Det ligger i den menneskelige natur å ville forplante seg."

Det er sa like åpenbart at det ligger "i den menneskelige naturen" å IKKE ville forplante seg. For noen.

De som velger IKKE å få barn er like mye "menneskelige" som de som vil ha barn.

Hvorvidt den ene eller andre gruppen er i flertall er selvsagt like irrelevant som om flertallet av menneskeheten foretrekker kjøttkaker eller kebab.

Med vennlig hilsen

Annonse

petter smart

Du skriver: "Det ligger i den menneskelige natur å ville forplante seg."

Det er sa like åpenbart at det ligger "i den menneskelige naturen" å IKKE ville forplante seg. For noen.

De som velger IKKE å få barn er like mye "menneskelige" som de som vil ha barn.

Hvorvidt den ene eller andre gruppen er i flertall er selvsagt like irrelevant som om flertallet av menneskeheten foretrekker kjøttkaker eller kebab.

Med vennlig hilsen

Helt irrelevant er det ikke da menneskets ønske om forplantning er det som driver menneskeheten videre. Uten det hadde vi dødd ut.

Hvorvidt folk spiser kjøttkaker eller kebab har ikke noe med menneskehetens overlevelse å gjøre. Det er kun snakk om smak og behag.

Poenget mitt er at dersom ens oppførsel/holdninger avviker fra det store flertall så er det naturlig å bli sett på som rar.

Ørkenvandreren

Så lenge du føler som du gjør, er det jo greit å forbli singel.

Men i forhold til "unormal" og "tabu";

Du tilhører et klart mindretall, så da er det egentlig ikke rart at folk rundt deg undres eller stiller spørsmål.

Det samme problemet gjelder alle som velger noe annet enn "mainstream"; Spør du mannlige jordmødre, kvinnelige rørleggere, ektepar uten barn, så er jeg sikker på at de har fått spørsmål knyttet til sine valg.

Konkret svar på spørsmålet ditt; Det er unormalt i betydningen "uvanlig", men ikke unormalt i betydningen "psykologisk galt".

Kan legge til at jeg kunne ønske meg en mann, men ønsker ikke å være mora hans.

Ut i fra hva du skriver her, ikke lyst på unger eller en mann som trenger enda en mamma, så virker det som du faller inn i kategorien "Kvinner av typen auer ønsker seg". Rent generelt, for all del.

laguna1365380434

Om det er noen trøst,så er vii allefall flere..

Jeg har heller ikke noe behov for å gifte meg og få barn. Jeg kjenner til mange jevnaldrende som mener det samme. (er 30)

Riktignok holder jeg meg med samboer,som jeg er glad i,men jeg føler ingen trang eller noe ønske til å formalisere noen "til evig tid"..

Det er da riktig bra at en ikke går hen og skaffer seg familie utifra komformitets hensyn..

For det første fortjener unger å være noe mer enn en slags kvinnelegitimering for sin mor, de bør være ønsket og elsket.

For det andre rommer da et kvinneliv mer enn å degge for mann og barn!

:-)

Ørkenvandreren

Jeg har heller ikke noe behov for å gifte meg og få barn. Jeg kjenner til mange jevnaldrende som mener det samme. (er 30)

Riktignok holder jeg meg med samboer,som jeg er glad i,men jeg føler ingen trang eller noe ønske til å formalisere noen "til evig tid"..

Det er da riktig bra at en ikke går hen og skaffer seg familie utifra komformitets hensyn..

For det første fortjener unger å være noe mer enn en slags kvinnelegitimering for sin mor, de bør være ønsket og elsket.

> For det andre rommer da et kvinneliv mer enn å degge for mann og barn!

Ikke hvis du spør oss menn!

Du har bare ikke vært skikkelig forelsket enda :o)

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Helt irrelevant er det ikke da menneskets ønske om forplantning er det som driver menneskeheten videre. Uten det hadde vi dødd ut.

Hvorvidt folk spiser kjøttkaker eller kebab har ikke noe med menneskehetens overlevelse å gjøre. Det er kun snakk om smak og behag.

Poenget mitt er at dersom ens oppførsel/holdninger avviker fra det store flertall så er det naturlig å bli sett på som rar.

Menneskeheten dør ikke ut selv om *noen* mennesker ikke ønsker barn.

petter smart

Menneskeheten dør ikke ut selv om *noen* mennesker ikke ønsker barn.

Selvfølgelig ikke. Men den hadde dødd ut hvis ikke de aller fleste hadde ønsket seg barn. Derfor faller en utenom "normalen" dersom en ikke ønsker barn. Og da ser gjerne mange på deg som rar.

Gjest Ugga Bugga

Selvfølgelig ikke. Men den hadde dødd ut hvis ikke de aller fleste hadde ønsket seg barn. Derfor faller en utenom "normalen" dersom en ikke ønsker barn. Og da ser gjerne mange på deg som rar.

OK.

Jeg har bare litt problemer med påstander som "det ligger i den menneskelige natur å gjøre slik eller slik".

Hvilke andre enn jeg vet hva som ligger i MIN natur? Eller noen andres natur?

Gjest mor i juni

OK.

Jeg har bare litt problemer med påstander som "det ligger i den menneskelige natur å gjøre slik eller slik".

Hvilke andre enn jeg vet hva som ligger i MIN natur? Eller noen andres natur?

Med "Den menneskelige natur" menes jo mennesket generelt, som biologiske vesener, ikke enkeltindivider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...