knubba Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Hei Jeg har hormonspiral som hverken jordmor eller lege finner. Har fått henvisning, men ventetiden er så lang, jeg blir prioritert sist. Betyr det at det er helt ufarlig? Jeg har tidligere hatt to blødningsperioder på 2-3 dager (har ikke hatt vanlig mensen i det hele tatt) og har en del smerter, men de varierer gjennom dagen. I det siste har det vært menslignende smerter, murring særlig på en side. I begynnelsen var det mer stikking - knekker plutselig sammen. Slik har det vært lenge, med en økning de siste månedene. Jeg er engstelig og redd for at jeg aldri skal kunne få barn igjen. Skal jeg bare ta det med ro og vente på den timen som jeg fikk i slutten av mai, eller skal jeg prøve å få en time et annet sted? Jeg har jo tross alt overlevd så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143696-spiralen-har-forsvunnet-smerterbl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ja, det er helt ufarlig. Det er ikke spiralen som er forsvunnet, men tråden som normalt henger ut av mormunnen. Den er eneste synelige tegn på at du har spiral, men tråden kan ha krøllet seg opp og ligger i livmorhalsen og derfor er den ikke lengre synlig. Ved ultralyd kan man sjekke at spiralen er på plass, men hormonspiralen er ikke så lett å se med ultralyd. En vannlig grunn til at spiraltråden 'forsvinner' er at den legges opp kort tid etter en fødsel hvor livmoren er liten. Når den så gjenvinner sin normale størrelse (når menstruasjonen/hormonene kommer tilbake), trekkes tråden oppover og blir usynlig. Meget sjelden kan skje at spiralen (under innsetting) går gjennom livmorveggen ut i bukhulen, men det er ikke farlig, den pakkes inn i fettvev og gjør ingen skade. Uansett er det ikke noe som reduserer din senere mulighet for å få barn. Hvis du har murrende smerter, ville jeg ta en graviditetstest for en sikkerhets skyld. Hvis testen er negativ, og du ikke har økende smerter, feber eller mye utflod, kan du bare vente til timen du har i mai. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143696-spiralen-har-forsvunnet-smerterbl%C3%B8dninger/#findComment-907734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.