Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ikke tenkt så mye på dette med fødsel enda, siden jeg bare er i 25+4 uker på vei foreløbig. Men litt tenking blir det jo da... Fødte for 2 år siden, og da fikk jeg omtrent alt hva de kunne tilby av smertestillende midler (føltes iallefall slik). Og fødselen gikk noelunde den. Ikke særlig med smerter, men epiduralen gjorde at de hele gikk seinere, og jeg ble satt på drypp. Gutten ble tilslutt tatt med "kopp". Det jeg tenker litt på nå, er at jeg fikk litt "kjeft" for at jeg presset når jeg ikke hadde pressrier. Med andre ord så kjente jeg ikke dette berømmelige "presset" hvor man bare MÅ presse, som så mange snakker om. Er dette noe som også kan skyldes epiduralen? Jeg blir så usikker på om

jeg skal prøve en fødsel uten smertestillende denne gangen, siden det tok så lang tid forrige gang (ca. 36 timer fra riene begynte til barnet var ute). I håp om at det kanskje går litt fortere denne gangen. Noen som har noen tanker/erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14378-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes uansett at du bør stille deg åpen for en fødsel som kanskje oppleves helt annerledes enn den første. For de aller fleste er første fødsel en mye lengre og tyngre opplevelse enn de senere fødslene vil bli. Det du forteller, er ganske typisk for en første fødsel. Det er ikke uvanlig at man blir tilbudt epidural når det hele trekker ut i langdrag og riene begynner å bli ineffektive. Da kan drypp være løsningen. Pressetrangen blir gjerne veldig redusert ved epidural, og man blir avhengig av en flink jordmor som kan fortelle hvordan og når man bør trykke. Hvis du fikk kjeft, så kan det tenkes at dette sier mer om jordmora enn om deg.

Prøv å være åpen for at du kan føde uten for mye inngripen. Det kan være en totalt annerledes og spennende opplevelse for deg å se at du klarer deg uten f.eks. epidural. Gi det en sjangse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14378-f%C3%B8dselen/#findComment-68881
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...