snart 28 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Min mann og jeg har siden oktober i fjor forsøkt å lage et barn, uten å lykkes. Før dette hadde jeg brukt p-piller i ca 4 år. Jeg hadde under denne perioden regelmessig normal mens. Før jeg brukte pillen, var mensen noe ujevn, men jeg fikk alltid mens 4-4,5 uker etter forrige gang. Etter at jeg sluttet med pillen har dette endret seg. Det kan nå gå mellom 4 til 6 uker mellom hver periode. De siste fire månedene har også mengden og utseende endret seg. Forrige gang (etter fem uker) varte mensen i kun to-tre dager, mot normalt ca en uke. Sist gang gikk det seks uker fra forrige mens og "mensen" var kun lys brunt "blod" (trengte kun truseinnlegg). Dette har aldri hendt før. Jeg har de siste månedene med jevne mellomrom sjekket om jeg er gravid, noe jeg ikke er. Forrige måned tok jeg en eggløsningstest, noe som viste eggløsning etter tre uker og en dag. Den brune "mensen" fikk jeg etter ytterligere tre uker. Er ikke dette unormalt lenge? Jeg trodde mensen skulle komme to uker etter eggløsning. Jeg har også de siste månedene vært plaget med svært ømme bryster (fra en til to uker før mens, til en uke etter). Hva kan disse tingene komme av? Kan dette være underlivskreft eller en annen sykdom? Da jeg var hos bedriftslegen for to år siden tok jeg en vanlig gynekologisk test som ikke viste noe unormalt. Min mann og jeg har ikke hatt andre partnere, så jeg utelukker kjønnssykdommer. Jeg kommer fra en famile der flere har stoffskiftesykdommer (mor og farmor). Kan jeg ha arvet dette? Jeg føler meg stort sett frisk og rask (om enn noe urolig). Vil dette kunne hindre oss i å få barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143808-endret-mens-etter-avsluttet-bruk-av-p-pille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Det du beskriver tyder på sviktende elller sterkt uregelmessig eggløsning, og da blir man ikke gravid. En av de vanligste årsaker til dette problemet er tilstanden PCOS hvor eggene ikke løsner, men blir liggende i små poser i eggstokken. Man har ikke sikker forklaring på denn tilstanden. Ofte vil det også være tegn på unormal hormonproduksjon med overvekt av det mannlige hormonet og ev. kviser eller unormal hårvekst. Overvekt ses også, og det kan forverre forholdene. En blodprøve og ultralyd av eggstokkene vil stille diagnosen. Dette har intet med kreft eller infeksjoner å gjøre, kreft vil ikke gi slike symptomer. En tablettkur for å få eggløsningen i gang, gir ofte resultat ved PCOS, men først må du utredes hos en gynekolog, så be din lege om en henvisning. Det har ingen hensikt å vente til det er gått ett år. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen PCOS er til en viss grad arvelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143808-endret-mens-etter-avsluttet-bruk-av-p-pille/#findComment-908911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snart 28 Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Det du beskriver tyder på sviktende elller sterkt uregelmessig eggløsning, og da blir man ikke gravid. En av de vanligste årsaker til dette problemet er tilstanden PCOS hvor eggene ikke løsner, men blir liggende i små poser i eggstokken. Man har ikke sikker forklaring på denn tilstanden. Ofte vil det også være tegn på unormal hormonproduksjon med overvekt av det mannlige hormonet og ev. kviser eller unormal hårvekst. Overvekt ses også, og det kan forverre forholdene. En blodprøve og ultralyd av eggstokkene vil stille diagnosen. Dette har intet med kreft eller infeksjoner å gjøre, kreft vil ikke gi slike symptomer. En tablettkur for å få eggløsningen i gang, gir ofte resultat ved PCOS, men først må du utredes hos en gynekolog, så be din lege om en henvisning. Det har ingen hensikt å vente til det er gått ett år. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen PCOS er til en viss grad arvelig. Takk for raskt svar. Jeg har nå bestilt time hos legen, så får vi se hva hun mener. Jeg har nå lest litt om PCOS og jeg har noen få spørsmål/kommentarer. Jeg har aldri vært overvektig. Jeg er 180 cm høy og veier 63 kg (dette er det meste jeg har veid noen gang). Litt kviser har jeg fortsatt, men betydelig mindre enn da jeg var ungdom (jeg er nå 28 år). Jeg har derimot aldri hatt unormal hårvekst. Forrige måned viste en eggløsningstest som jeg tok, økt LH. Kan man ha økt LH uten å ha eggløsning? Dersom det er PCOS jeg har, er dette noe jeg alltid har hatt eller er det noe som kan ha kommet i det siste (etter at jeg sluttet med p-pillen)? Som tidligere nevnt har jeg alltid hatt menstruasjon selv om periodene er noe ujevne. Hvor mange av de som har PCOS er det som ved tabelettkur kan få barn etterpå uten nevneverdig problemer? Hvor stor prosent kan kun bli gravid vha. prøverørsbefruktning, og hvor mange blir aldri foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143808-endret-mens-etter-avsluttet-bruk-av-p-pille/#findComment-910122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Takk for raskt svar. Jeg har nå bestilt time hos legen, så får vi se hva hun mener. Jeg har nå lest litt om PCOS og jeg har noen få spørsmål/kommentarer. Jeg har aldri vært overvektig. Jeg er 180 cm høy og veier 63 kg (dette er det meste jeg har veid noen gang). Litt kviser har jeg fortsatt, men betydelig mindre enn da jeg var ungdom (jeg er nå 28 år). Jeg har derimot aldri hatt unormal hårvekst. Forrige måned viste en eggløsningstest som jeg tok, økt LH. Kan man ha økt LH uten å ha eggløsning? Dersom det er PCOS jeg har, er dette noe jeg alltid har hatt eller er det noe som kan ha kommet i det siste (etter at jeg sluttet med p-pillen)? Som tidligere nevnt har jeg alltid hatt menstruasjon selv om periodene er noe ujevne. Hvor mange av de som har PCOS er det som ved tabelettkur kan få barn etterpå uten nevneverdig problemer? Hvor stor prosent kan kun bli gravid vha. prøverørsbefruktning, og hvor mange blir aldri foreldre? Ved PCOS er LH lett forhøyet, men om det er nok til å gi utslag på eggløsningstesten, vet jeg ikke. Om man er født med et anlegg for PCOS eller om det er noe som kommer, vet man ikke sikkert, utover at det er et arvelig moment. P-pille vil skjule problemet. Jeg kan ikke opplyse det tall for sjansen for å lykkes med de ulike behandlinger, det kommer også an på din manns sædkvalitet. Ved behandling for barnløshet regner man med at ca halvparten oppnår graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143808-endret-mens-etter-avsluttet-bruk-av-p-pille/#findComment-910332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.