Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 22 år gammel jente som begynte med P-pillen Diane i vinter. Jeg var hos gynekolog som jeg var blitt henvist til pga uregelmessig menstruasjon. Jeg fikk mensen da jeg var 13, og siden har den vært uregelmessig. Noen ganger kom den annen hver måned andre ganger 5-6 uker etter.

Da jeg var hos gynekologen ble det foretatt en ultralyd av livmoren (utenpå magen). Siden jeg er jomfru ble ikke denne undersøkelsen foretatt via sjeden. Det ble påvist ca. 6 cyster på høyre eggstokk. Det ble også foretatt blodprøver.

Etter noen dager fikk jeg et brev med svar på blodprøvene. Svaret jeg fikk var at jeg hadde normalt stoffskifte og normalt med hormonene.

Samtidig fikk jeg også en respet på Diane, men den var til bruk mot Hirsutisme om jeg ville. Det siste året har jeg fått litt hår på haken og kinnene.

Jeg fikk ikke noen diagnose på PCO, men da jeg var hos fastlegen min forrige uke så han på det gynekologen hadde skrevet og der sto det bare at jeg har PCO lignende symptomer.

Siden jeg har lyst å stabilisere menstruasjonen, bli kvitt en del kviser på ansikt og rygg... samt at jeg vil blir gravid om ca. 1 1/2 år tenkte jeg at jeg like godt kunne starte med Diane.

I vinter startet jeg med Diane ved første vanlig mens. Og her skjer det noe kluss. Da jeg var ferdig med brett nr.1 reiste jeg på vinterferie for en måned. Mens jeg var der nede skulle jeg begynne på brett 2 etter pillefri uke. Men jeg klarte å miste veska mi på flyplassen som inneholdt pillene. Jeg skulle ta pillen på lørdag men fikk ikke tak i nye før på onsdag. Og da tok jeg min førte pille på brett nr.2... ca. 5 dager etter at jeg egentlig skulle.

Da jeg kom tilbake fra ferien og hadde spist siste pille kom ikke mensen tilbake før på den femte dagen. Jeg snakket da med en sekretær hos gynekologen som sa at jeg burde vente med neste brett til jeg får mensen på egen hånd. Og da ventet jeg. Ca. 4 uker etter fikk jeg mensen og tok første pille på brett nr. 3... Det gikk greit og jeg fikk mensen ca. 3 dager etter siste pille på dette brettet. Men nå tok jeg siste pille på tirsdag brett nr. 4... og idag på søndag, fem dager etter siste pille har jeg fått noen menstruasjon lignende.... (ikke noe særlig blod, men blod blandet med væske) Burde jeg ta pillen som vanlig nåkommende onsdag.. eller skal jeg vente? Det står at jeg skal kontakte lege ved utblitt mens, (2-4 dager) og det er vel det jeg opplever nå...

Hva er det man skal gjøre dersom man har havnet opp i min situasjon. Jeg vil gjerne at disse pillene skal stabilisere mensen. Slik at jeg ikke får problemer med å blir gravid. Håper jeg ikke har PCO. Men hva betyr egentlig det at jeg har PCO lignende symptomer.. Da er jeg vel ikke diagnostisert?

En ting til. Når er det jeg vil merke forbedring på huden. Og vil det hjelpe mot kvisene på ryggen også? Har hatt kviser på ryggen ganske lenge, og har en del merker på ryggen som jeg synes er skjemmende.

Og ihvertfall ved to anledninger har menstruasjonen vært veldig kraftig. Har aldri hatt slik menstruasjon før, der det går igjennom bind etter et par timer...

Forøvrig har jeg lite jern og sist gang jeg var hos legen sa han at jeg hadde litt lavt blodtrykk ellers er jeg vel frisk.

Dette ble litt langt, men måtte gi en grundig beskrivelse :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143900-diane-og-mens-og-litt-av-hvert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCO er en tilstand ved eggstokkene hvor det er mange små cyster, det ses ved ultralyd. Slik kan finnes hos 20% av alle kvinner

Ved PCOS er det andre symptomer i tillegg som overvekt, unormale hormonforhold, øket hårvekst og evt kviser samt uregelmessige blødninger. Du har vel en del av disse faktorer, men da jeg ikke kjenner detaljer, kan jeg ikke si om du har PCOS.

Det er greit å regulere blødningen med p-pille, men det er fare for at uregelmessigheten kommer tilbake, når du stopper. Hvis du har problemer med å bli gravid til den tid, kan man stimulere eggløsning med tabletter.

Du skal uansett starte med nytt brett en uke etter det forrige. Hvis graviditet er utelukket, kan du begynne selv om du ikke får blødning. Hos noen få stopper menstruasjonen under bruk av p-pille, men det er ikke farlig.

Hold deg slank, det er det viktigste du kan gjøre.

Var det svar på dine spørsmål, ellers legg nytt spørsmål i vanlig forum (utenom betalingssystemet).

Vennlig hilsen Mette H Moen

PCO er en tilstand ved eggstokkene hvor det er mange små cyster, det ses ved ultralyd. Slik kan finnes hos 20% av alle kvinner

Ved PCOS er det andre symptomer i tillegg som overvekt, unormale hormonforhold, øket hårvekst og evt kviser samt uregelmessige blødninger. Du har vel en del av disse faktorer, men da jeg ikke kjenner detaljer, kan jeg ikke si om du har PCOS.

Det er greit å regulere blødningen med p-pille, men det er fare for at uregelmessigheten kommer tilbake, når du stopper. Hvis du har problemer med å bli gravid til den tid, kan man stimulere eggløsning med tabletter.

Du skal uansett starte med nytt brett en uke etter det forrige. Hvis graviditet er utelukket, kan du begynne selv om du ikke får blødning. Hos noen få stopper menstruasjonen under bruk av p-pille, men det er ikke farlig.

Hold deg slank, det er det viktigste du kan gjøre.

Var det svar på dine spørsmål, ellers legg nytt spørsmål i vanlig forum (utenom betalingssystemet).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei.

Da forstår jeg det slik at jeg tar pillen nå på onsdag (siden siste pille jeg tok var forrige tirsdag, dermed blir det en uke... ikke sant?)

Det at blødningen min kom 5 dager etter siste pille på brettet, det gjør vel ingenting? Men blir det ikke slik da (siden jeg hadde litt kluss med pillene til å begynne med) at syklusen blir litt feil? Eller vil det at jeg tar pillene på tide nå være med på å regulere mesntruasjonen/syklusen heretter? Det er liksom svar på det jeg er ute etter, siden sekretæren jeg snakket med sa at dersom jeg tok pille da ville syklusen min bli feil... derfor anbefalte hun meg til å vente med å begynne på brett nr.3 til jeg fikk mensen på egenhånd.. derfor hadde jeg vel et opphold på ca. 1 mnd.

Oppsummert: Spørsmålet mitt er om det er farlig om jeg fikk det første klusset (der det ble et opphold på fem dager)... siden for meg virker det som om det har noe å gjøre med at jeg har fått blødning 5 dager etter siste pille de to siste gangene nå (og ikke 2-4 slik det står på pakningen)... Dette fordi første brett jeg tok gikk helt etter boka, da fikk jeg blødning 2 dager etter siste pille...Hva mener du?

Tusen takk for svar :-)

Mette Moen, Gynekolog

Hei.

Da forstår jeg det slik at jeg tar pillen nå på onsdag (siden siste pille jeg tok var forrige tirsdag, dermed blir det en uke... ikke sant?)

Det at blødningen min kom 5 dager etter siste pille på brettet, det gjør vel ingenting? Men blir det ikke slik da (siden jeg hadde litt kluss med pillene til å begynne med) at syklusen blir litt feil? Eller vil det at jeg tar pillene på tide nå være med på å regulere mesntruasjonen/syklusen heretter? Det er liksom svar på det jeg er ute etter, siden sekretæren jeg snakket med sa at dersom jeg tok pille da ville syklusen min bli feil... derfor anbefalte hun meg til å vente med å begynne på brett nr.3 til jeg fikk mensen på egenhånd.. derfor hadde jeg vel et opphold på ca. 1 mnd.

Oppsummert: Spørsmålet mitt er om det er farlig om jeg fikk det første klusset (der det ble et opphold på fem dager)... siden for meg virker det som om det har noe å gjøre med at jeg har fått blødning 5 dager etter siste pille de to siste gangene nå (og ikke 2-4 slik det står på pakningen)... Dette fordi første brett jeg tok gikk helt etter boka, da fikk jeg blødning 2 dager etter siste pille...Hva mener du?

Tusen takk for svar :-)

Det jeg forstår bruker du ikke pillen for prevensjon, da er det viktig å ta pillen som foreskrevet., hvis du tar den uregelmessig kan det bli problem med blødningskontroll, men det er ikke på noen måte farlig. Altså tre uker med pille og en uke uten. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...