Gjest siii Skrevet 5. januar 2001 Del Skrevet 5. januar 2001 For ca. et år siden fikk jeg mye kraftigere mens enn tidligere. Jeg er 36 år og gikk da på p-piller. Sluttet med disse i høst men blødningene er like sterke. Jeg har regelmessig syklus på ca. 28 dager. Mensen er så kraftig de to første dagene at den går gjennom både ob og bind, det er fryktelig ubehagelig. Har vært hos lege nylig og tatt underlivsundersøkelse med celleprøve osv. uten noe galt. (ikke ul-undersøkelse) Hva kan årsakene til slik kraftig mens være??? Takker for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14393-til-legenandre-kraftig-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Den vanligste årsak til at man med årene får rikeligere menstruasjon er at det er kommet godartede muskelknuter i livmoren. De kan ikke alltid oppdages ved vanlig undersøkelse, men kan ses på ultralyd. Noen ganger finner man ikke årsak, men forklarer det ved at muskulaturen i livmoren er blitt slappere. Det finnes flere typer behandling: 1. Cyklokapron tabletter reduserer, det skal tas f.eks, 3 tabletter 3 ganger daglig når du blør rikelig 2. P-piller reduserer, er du frisk og ikke røyker kan du bruke pillen 3. Hormonspiral hjelper veldig bra, mensen stopper evt helt opp 4. Man kan fjernes slimhinnen i livmoren med koagulasjon eller med en varmeballong 5. Man kan fjerne små muskelknuter ved et inngrep gjennom livmorhalsen uten operasjon 6. Man kan bortoperere muskelknuten eller hele livmoren. Man kommer ikke i overgangsalder av den grunn. Hormoner som Triseklvens eller Provera/Primolut vil ikke hjelpe! Få henvisning til gynekolog 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14393-til-legenandre-kraftig-mens/#findComment-69253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.