Gå til innhold

Til legen/andre kraftig mens

Anbefalte innlegg

For ca. et år siden fikk jeg mye kraftigere mens enn tidligere.

Jeg er 36 år og gikk da på p-piller. Sluttet med disse i høst men blødningene er like sterke.

Jeg har regelmessig syklus på ca. 28 dager.

Mensen er så kraftig de to første dagene at den går gjennom både ob og bind, det er fryktelig ubehagelig.

Har vært hos lege nylig og tatt underlivsundersøkelse med celleprøve osv. uten noe galt.

(ikke ul-undersøkelse)

Hva kan årsakene til slik kraftig mens være???

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14393-til-legenandre-kraftig-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den vanligste årsak til at man med årene får rikeligere menstruasjon er at det er kommet godartede muskelknuter i livmoren. De kan ikke alltid oppdages ved vanlig undersøkelse, men kan ses på ultralyd. Noen ganger finner man ikke årsak, men forklarer det ved at muskulaturen i livmoren er blitt slappere.

Det finnes flere typer behandling:

1. Cyklokapron tabletter reduserer, det skal tas f.eks, 3 tabletter 3 ganger daglig når du blør rikelig

2. P-piller reduserer, er du frisk og ikke røyker kan du bruke pillen

3. Hormonspiral hjelper veldig bra, mensen stopper evt helt opp

4. Man kan fjernes slimhinnen i livmoren med koagulasjon eller med en varmeballong

5. Man kan fjerne små muskelknuter ved et inngrep gjennom livmorhalsen uten operasjon

6. Man kan bortoperere muskelknuten eller hele livmoren. Man kommer ikke i overgangsalder av den grunn.

Hormoner som Triseklvens eller Provera/Primolut vil ikke hjelpe!

Få henvisning til gynekolog

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...