snella35 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Heisann!! Jeg er en dame på 35 år som i fjor høst fikk konstatert PCO hos gynekolog ved St. Olavs hospital. Jeg fikk tabl. Metformin som jeg skulle ta i seks måneder + multivitaminer og folinsyre.Jeg begynte dessverre ikke med dette pga av ulike årsaker. I tillegg vet jeg jo at man kan bli helt frisk hvis man går ned i vekt, da jeg er ca. 50 kg overvektig. Nå har jeg tenkt å gjøre noe med dette og jeg lurer da på om jeg skal begynne med disse tablettene som jeg fikk da og følge den bruksanvisningen jeg fikk av legen da. I tillegg bruker med Cipramil daglig og akkurat for tiden Lamisil tabl. for en kur som er ferdig om 1,5 måned. Er det farlig å kombinere dette og vil jeg bli frisk igjen? Jeg har jo lyst å få barn, men jeg har jo ikke hatt menstruasjon på 1,5 år nå og det bekymrer meg jo. Kan man bli gravid likevel? I tillegg har jeg vært å fått fjernet hår under haka, dette er jo relativt kostbart, kan man få refundert noe av dette? Og bør jeg inn til noen kontroll etter å ha brukt tabletter 6 måneder?? På forhånd takk.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144043-pco-og-andre-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Den viktigste form for behandling ved PCOS er vektreduksjon med trening og fornuftig kost. Metformin kan hjelpe til vekttap og kan bedre sukkerstoffskiftet. Du er nå 35 år og den ’naturlige fruktbarhet’ (alder på eggene) begynner å reduseres. Så du bør være aktiv. Man kan bli gravid selv om menstruasjonen ikke er kommet tilbake, for eggløsningen (som er borte ved PCOS) kommer før evt menstruasjon, men det er vel ikke stor grunn til å tro at det kommer eggløsning før tilstanden (din kropp) har endret seg. Det er mulig å søke refusjon ved fjerning av hår i ansiktet, hvis det foreligger hormonforstyrrelser, og det gjør det jo hos deg. Jeg synes det er viktig at du blir fulgt opp, og det kan gjerne skje hos din fastlege. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144043-pco-og-andre-medisiner/#findComment-911185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.