Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkuart hatt min 5 spontan abort og er ganske så fortvila og deppa nå. De har ikke funnet noe galt med meg etter uttallige undersøkelser, blodprøver etc. Min samboer har ett barn fra før, så der er ting som det skal være!!

Ønsker tips om det finnes noen spesialister i Norge man kunne dra til?

Vi har også fått beskjed om at vi ikke går under pøverørsordningen, grunnen er at vi ikke er gift. Stemmer dette?

Klemmer fra lei seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest håpefulle,,,

Hei

Leit å høre det ikke gikk denne gangen heller. Har det gått lang tid mellom hver gang du ble gravid? Har du hatt problemer med å bli gravid? Hvor gammel er du? Vi er litt i samme situasjon, men håper det går denne gangen (uke 6). Har prøvd i årevis, så kanskje denne gang. Det er lov å være lei når det blir slik, men det er også lov å være litt kynisk og ikke tro at dette skal få ødelegge livet. Lykke til videre uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911541
Del på andre sider

Hei

Leit å høre det ikke gikk denne gangen heller. Har det gått lang tid mellom hver gang du ble gravid? Har du hatt problemer med å bli gravid? Hvor gammel er du? Vi er litt i samme situasjon, men håper det går denne gangen (uke 6). Har prøvd i årevis, så kanskje denne gang. Det er lov å være lei når det blir slik, men det er også lov å være litt kynisk og ikke tro at dette skal få ødelegge livet. Lykke til videre uansett!

Hei.

Ønsker deg masse lykke til:) La meg høre fra deg.

Det har gått lang tid mellom hver graviditet ja. Har prøvd i 6 år. Har ny samboer og vi har prøvd i ca ett år med å bli gravide. Jeg er 31 år og føler den biologiske klokka tikker....

Men en dag må jeg vel lykkes!!

Klem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911577
Del på andre sider

Hei!

Så trist at det gikk galt for dere.

Vil bare si at man slett ikke trenger å være gift for å få gjennomføre prøverørsforsøk på offentlig sykehus. Derimot må samboende dokumentere at de har hatt felles adresse i minst to år.

Lykke til!

Vi har hatt samme adr ca ett år, så da må vi vente lenger på hjelp da skjønner jeg.

Går det an å søke om prøverør og få dette dekket? Går det an å få til forsøk før det har gått 2 år som registrerte smaboere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911578
Del på andre sider

Vi har hatt samme adr ca ett år, så da må vi vente lenger på hjelp da skjønner jeg.

Går det an å søke om prøverør og få dette dekket? Går det an å få til forsøk før det har gått 2 år som registrerte smaboere?

Hei!

Det finnes masse informasjon om prøverør både her og på nettstedet til foreningen for ufrivillig barnløse (www.fub.no). Du skriver at dere er grundig undersøkt, jeg går ut ifra at du har vært hos gynekolog/spesialist? Hvis ikke kan det være lurt å be fastlegen om henvisning.

Det er jo ikke sikkert at dere trenger prøverør for å lykkes, siden dere blir gravide på egen hånd. Det finnes medisiner som øker sannsynligheten for at det befruktede egget klarer å klamre seg fast i livmoren. Kanskje det holder for dere?

og så til støtte til prøverør: Dersom du tar forsøkene i det offentlige, får du opptil tre forsøk. Utgifter som overstiger 18.000 kroner (omfatter klinikkutgifter og svindyre medisiner) får du dekket av trygdekontoret. Det finnes behandlingstilbud i Haugesund, Tromsø, Trondheim, Porsgrunn, Bergen og Oslo (Riksen og Ullevål).

Mange velger å gå privat i Norge eller utlandet fordi ventetiden er mye kortere (helt fraværende?): Dessuten sies det at servicen er bedre. Privat behandling koster naturligvis en del mer, men det er det andre som kan mer om enn meg.

Det er mulig de private klinikkene er mer lempelige med "toårisammehus"-regelen. Jeg vet ikke.

Hilsen

Vi har hatt samme adr ca ett år, så da må vi vente lenger på hjelp da skjønner jeg. Går det an å søke om prøverør og få dette dekket? Går det an å få til forsøk før det har gått 2 år som registrerte smaboere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911631
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det finnes masse informasjon om prøverør både her og på nettstedet til foreningen for ufrivillig barnløse (www.fub.no). Du skriver at dere er grundig undersøkt, jeg går ut ifra at du har vært hos gynekolog/spesialist? Hvis ikke kan det være lurt å be fastlegen om henvisning.

Det er jo ikke sikkert at dere trenger prøverør for å lykkes, siden dere blir gravide på egen hånd. Det finnes medisiner som øker sannsynligheten for at det befruktede egget klarer å klamre seg fast i livmoren. Kanskje det holder for dere?

og så til støtte til prøverør: Dersom du tar forsøkene i det offentlige, får du opptil tre forsøk. Utgifter som overstiger 18.000 kroner (omfatter klinikkutgifter og svindyre medisiner) får du dekket av trygdekontoret. Det finnes behandlingstilbud i Haugesund, Tromsø, Trondheim, Porsgrunn, Bergen og Oslo (Riksen og Ullevål).

Mange velger å gå privat i Norge eller utlandet fordi ventetiden er mye kortere (helt fraværende?): Dessuten sies det at servicen er bedre. Privat behandling koster naturligvis en del mer, men det er det andre som kan mer om enn meg.

Det er mulig de private klinikkene er mer lempelige med "toårisammehus"-regelen. Jeg vet ikke.

Hilsen

Vi har hatt samme adr ca ett år, så da må vi vente lenger på hjelp da skjønner jeg. Går det an å søke om prøverør og få dette dekket? Går det an å få til forsøk før det har gått 2 år som registrerte smaboere?

Tusen takk for svar:)

Du skjønner, vi har spurt og mast legene rundt oss. Men vi syns liksom ikke vi får noe ordentlig svar. Er litt lammet oppi toppen akkurat nå om dagen, så jeg tenkte jeg kunne forhøre meg litt her, for jeg regnet med at her ville jeg treffe noen med erfaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911634
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Du skjønner, vi har spurt og mast legene rundt oss. Men vi syns liksom ikke vi får noe ordentlig svar. Er litt lammet oppi toppen akkurat nå om dagen, så jeg tenkte jeg kunne forhøre meg litt her, for jeg regnet med at her ville jeg treffe noen med erfaring.

Er det noe det er mye av her inne, så er det erfaring! Det er bare å spørre i vei :-)

Legene rundt deg kan antakelig ikke nok om barnløshet og denslags. Desto lurere er det å komme seg til en gynekolog/kvinnelege.

Husk at så mange som ett av seks par sliter med å bli gravide/få barn. For svært mange er det hjelp å få.

Vi fikk en nydelig sønn på andre IVF-forsøk (IVF=vanlig prøverør) i Haugesund. Da hadde vi tullet på på egenhånd uten å få det til i tre år.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911649
Del på andre sider

Er det noe det er mye av her inne, så er det erfaring! Det er bare å spørre i vei :-)

Legene rundt deg kan antakelig ikke nok om barnløshet og denslags. Desto lurere er det å komme seg til en gynekolog/kvinnelege.

Husk at så mange som ett av seks par sliter med å bli gravide/få barn. For svært mange er det hjelp å få.

Vi fikk en nydelig sønn på andre IVF-forsøk (IVF=vanlig prøverør) i Haugesund. Da hadde vi tullet på på egenhånd uten å få det til i tre år.

Klem fra

Koselig å høre:)

Håper vi kan få den hjelpen vi trenger etterhvert også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911655
Del på andre sider

Gjest håpefulle,,,

Hei.

Det har gått lang tid mellom hver graviditet ja. Har prøvd i 6 år. Har ny samboer og vi har prøvd i ca ett år med å bli gravide. Jeg er 31 år og føler den biologiske klokka tikker....

Klem.

Jeg er også trettien, men har ikke fullt så mange aborter.

Hvor langt ut i svangerskapet har du kommet de ulike gangene?

Var i 8 uke da det gikk skeis sist, ikke noe artig. Har denne gang brukt noen tabletter som stimulerte eggløsningen, og det ser ut til å fungere. Håper bare det ikke komme for mange:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911707
Del på andre sider

Jeg er også trettien, men har ikke fullt så mange aborter.

Hvor langt ut i svangerskapet har du kommet de ulike gangene?

Var i 8 uke da det gikk skeis sist, ikke noe artig. Har denne gang brukt noen tabletter som stimulerte eggløsningen, og det ser ut til å fungere. Håper bare det ikke komme for mange:)

Hehe...mange ja;) Skal se du får puppene fulle vettø..

Det har hver gang gått galt i 5 uke!!! Det må jo vær en årsak til det, men de vet ikke hva. Neste gang jeg blir gravid skal de vel gi meg noe for at fosteret skal prøve å klore seg fast! Men når er neste gang da?? Man blir litt desperat, i alle fall blir jeg det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911716
Del på andre sider

Hei

Jeg føler med deg. Har vært i "ufb-mølla" i mange år, men nå er vi gravide vha fotsoneterapi og akupunktur.

Det er ikke helt riktig at dere må være gift, men dere bør ha vært samboende (samme adresse) en tid for å bevise et stabilt forhold. Jeg husker ikke akkurat nå hvor lenge, men kanskje 2 år? (sjekk det!). Vi var "bare" samboere under våre to første IVF-forsøk, så de opplysningene du har fått er feil.

Selv om samboeren din har barn fra før, så kan sædkvalitet blir dårligere over tid. Han bør få sjekket seg slik at dere kan utelukke dette også.

Ønsker dere lykke til videre. Bytt lege hvis dere ikke er fornøyd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-911882
Del på andre sider

Når dere har hatt samme folkeregistrerte adresse i 2 år, er kravet for IVF/ICSI oppfylt. Men jeg tror ikke det har så mye for seg i deres tilfelle. Du blir jo åpenbart gravid. IVF/ICSI egner seg for par som trenger hjelp til selve befrutningen. Derimot regner jeg med at du har blitt utredet for habituelle aborter.

Det er vanskelig å finne ut hva som er årsaken til at man aborterer gang på gang. Noen vanlige årsaker er mangel på progesteron eller hcg i starten av svangerskapet. Dette kan rettes ved å tilføre ekstra av disse hormonene. Mange aborterer fordi blodet i livmorveggen klumper seg, så egget ikke greier å ta til seg næring gjennom morens blodomløp. Det kan avhjelpes ved å bruke blodfortynnende medisiner. En annen årsak kan være kromosomfeil på eggene eller sædcellene.

Jeg vet ikke hvem som har foretatt utredningen av dere så langt, men jeg mener de offentlige sykehusene bør være i stand til å hjelpe dere å finne ut av dette, evt. en gynekolog med infertilitet som spesialfelt. Be fastlegen om henvisning. Hvis det ikke fører frem, kan dere forsøke å kontakte en av de private klinikkene Volvat eller Røde Kors-klinikken i Oslo. Du finner linker til flere steder på sidene til FUB (www.fub.no).

Jeg håper inderlig at dere finner ut av problemet deres. Det må være fryktelig vondt når dere har mistet så mange ganger.

Lykke til videre !

Trøsteklem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-912604
Del på andre sider

Annonse

Når dere har hatt samme folkeregistrerte adresse i 2 år, er kravet for IVF/ICSI oppfylt. Men jeg tror ikke det har så mye for seg i deres tilfelle. Du blir jo åpenbart gravid. IVF/ICSI egner seg for par som trenger hjelp til selve befrutningen. Derimot regner jeg med at du har blitt utredet for habituelle aborter.

Det er vanskelig å finne ut hva som er årsaken til at man aborterer gang på gang. Noen vanlige årsaker er mangel på progesteron eller hcg i starten av svangerskapet. Dette kan rettes ved å tilføre ekstra av disse hormonene. Mange aborterer fordi blodet i livmorveggen klumper seg, så egget ikke greier å ta til seg næring gjennom morens blodomløp. Det kan avhjelpes ved å bruke blodfortynnende medisiner. En annen årsak kan være kromosomfeil på eggene eller sædcellene.

Jeg vet ikke hvem som har foretatt utredningen av dere så langt, men jeg mener de offentlige sykehusene bør være i stand til å hjelpe dere å finne ut av dette, evt. en gynekolog med infertilitet som spesialfelt. Be fastlegen om henvisning. Hvis det ikke fører frem, kan dere forsøke å kontakte en av de private klinikkene Volvat eller Røde Kors-klinikken i Oslo. Du finner linker til flere steder på sidene til FUB (www.fub.no).

Jeg håper inderlig at dere finner ut av problemet deres. Det må være fryktelig vondt når dere har mistet så mange ganger.

Lykke til videre !

Trøsteklem

Hei og takk for svar.

Jeg har vært til utredning på kvinneklinkken i Porsgrunn.

Jeg har alltid veldig lav hcg da jeg er gravid. Sånn har det vært hver gang. De har aldri sjekket om jeg har for tykt blod, det er en prøve de har glemt å ta.Men dette oppdaget de nå ved siste abort og jeg skal sjekkes om ca en mnd.

Vi håper og håper....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-912665
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har vært til utredning på kvinneklinkken i Porsgrunn.

Jeg har alltid veldig lav hcg da jeg er gravid. Sånn har det vært hver gang. De har aldri sjekket om jeg har for tykt blod, det er en prøve de har glemt å ta.Men dette oppdaget de nå ved siste abort og jeg skal sjekkes om ca en mnd.

Vi håper og håper....

Det høres ut som mangel på hcg kan være en forklaring på problemene deres. Neste gang du blir gravid, kan du få sprøyter med ekstra hcg i begynnelsen av svangerskapet. Det kan hende det er nok til å løse problemet deres. Du kan be om å få ekstra progesteron også (stikkpiller eller vaginalgel). Det som evt. blir for mye blir bare skilt ut, så det er ikke noe problem å bruke.

Ønsker dere riktig lykke til videre !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-912815
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest håpefulle,,,

Hei.

Klem.

Hei

Kikker med frykt og beven i trusen etter hvert besøk på toalettet. Så skjedde det tragiske onsdags morgen, gammelt blod. Alt så ut som det startet under sist spontanabort. Vi ble skjelven, og følgte verden raste sammen atter en gang. Etter fem års ventetid føles det ekstra urettferdig. Jeg gikk til gynekolog samme dag, og hun tok ultralyd. Nå skjedde noe av det mest utrolige i mitt liv. Hun smilte opp og sa alt så ut som det skulle. Hjertet slo som det og intet tydet på at noe var galt. Fantastisk. Fra å være helt i kjelleren er vi nå bare så utrolig glade. Mannen min smiler som han aldri har gjort, og jeg likedan. Dette er spennende, håper lykken fortsetter. Det kan bli fødsel på julaften, men det får så være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144139-5-spontan-aborter/#findComment-919905
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...