Gå til innhold

KOLS - kjære vene, jeg er glad jeg ikke røyker mer..

Anbefalte innlegg

Har vært på Anatomisk institutt og sett på menneskedeler. Kunne holde ei KOLS-lunge i hånda og kjenne at den er hard, ikke elastisk, tett og full av svarte flekker.... Jeg sliter med pusten, jeg håper jeg ikke har fått KOLS, jeg har vært røykfri i tre år. Har hatt lyst på røyk innimellom, men NÅ tror jeg nok jeg er kurert.

Vil dere virkelig røyke på dere sånne lunger? Sånne som ikke kan blåse seg opp og trekke seg sammen, som er sånn at du blir sittende å småsupe etter luft for du får aldri noe ordentlig pådrag ned i lungene dine... Vil du det?

Fortsetter under...

Nei, det har jeg ikke lyst på. Derfor har jeg tatt røntgen av lungene og de var i orden og pustekapasiteten var 120% av normalen for folk på min alder så jeg får det antagelig ikke med det første.

Men venninna mi har emfysem og hadde jeg fått den diagnosen tror jeg kanskje jeg hadde overveid å slutte. Hun har ikke sluttet da.

Gjest uten signatur

Nei, det har jeg ikke lyst på. Derfor har jeg tatt røntgen av lungene og de var i orden og pustekapasiteten var 120% av normalen for folk på min alder så jeg får det antagelig ikke med det første.

Men venninna mi har emfysem og hadde jeg fått den diagnosen tror jeg kanskje jeg hadde overveid å slutte. Hun har ikke sluttet da.

Jeg har også ei venninne som har fått diagnosen KOLS. Og vi er jo bare i førtiåra! Skremmende. Hun har heller ikke sluttet å røyke. DET overrasker meg. KOLS kan du jo aldri bli bra av, skaden har skjedd og kan ikke reverseres, men du kan sørge for å ikke bli verre ved å slutte å røyke. Tror jeg skulle greide å slutte da ja!

Gjest Terakotta

En onkel i familien lever nå med en radius på 15 m.....det er så langt oksygenslangen rekker. Han sover en halvtime i slengen. Sist vi besøkte han sov han - og gubben strøk han forsiktig over kinnet - da våknet han og var Så glad for å få besøk. Han hadde fått seg parabol - så han kunne se Discovery - for han har ikke lenger en slik døgnrytme som oss andre - han må bare sove små-dupper og så være våken i mellom. Medisinene var RÅDYRE og han brukte i grunnen alle pengene sine på det. . .

Han var for 10 år siden en sprudlende morsom mann med tusen historier - det er han enda -men vi må vente på poengene til han har innhalert medisiner...

Det er en jævlig sykdom. Han har røkt i alle år.

Vi har slutta.

Annonse

Noen klarer rett og slett ikke å slutte å røyke. Kjenner ei på 70 med kols. Hun har redusert på røykingen, men hun klarer ikke å slutte selv om hun plages både av det og av kolsen.

Jeg har ikke klart å slutte ennå selv om moren min har lungekreft. Hun har heller ikke klart å slutte. Så enkelt er det ikke.

Min mor har KOLS, hun har hatt det i en del år, men sluttet ikke røyke før for et par år siden. Hun klarer seg egentlig veldig bra selvom hun har ganske redusert lungekapasitet.

Min søster fyller 39 nå og har akkurat fått beskjed om at hun 99% sikkert har fått KOLS. Hun sliter en del med "småforkjølelser" og hoste som ikke går bort ol. Hun har røykt i mange år, og har ikke klart å legge røyken på hylla ennå. Hun prøver.

Jeg selv la røyken på hylla for fem uker siden og håper det holder seg.

Har jo tenkt på å slutte flere ganger før pga. helse, økonomi, lukt osv. men det som hjalp til var masinga til ungene mine og utdanningen min...man kan simpelthen ikke stinke røyk når man skal ta seg av pasienter.(og det er jo et stort pluss at unga slipper det også)

Ingen vil vel ha KOLS, eller kreft eller noe i det hele tatt som ikke er positivt...men det å slutte å røyke er for noen et rent lite helv...

:)

Jeg har også ei venninne som har fått diagnosen KOLS. Og vi er jo bare i førtiåra! Skremmende. Hun har heller ikke sluttet å røyke. DET overrasker meg. KOLS kan du jo aldri bli bra av, skaden har skjedd og kan ikke reverseres, men du kan sørge for å ikke bli verre ved å slutte å røyke. Tror jeg skulle greide å slutte da ja!

Jeg tror ikke de har skjønt alvoret av det. Enda jeg har tatt med meg venninna mi til faren min som har noe lignende og hun har hørt ham puste og det høres ikke noe særlig ut. Men han er over 80 da.

Gjest en annen datter

Kjære Spirea

Jeg kan forsikre deg om at nærhet til en KOLS-pasient har enda større effekt en nærhet til en KOLS-lunge...

Det å oppleve at folk langsomt kveles (bokstavelig talt!) av mangel på oksygen, etter mange års liv med aksjonsradius identisk med oksygenslangens lengde.

Folk snakker om lungekreft, som om det var det eneste. KOLS er minst like ille!

Jeg håper inderlig at risikoen for KOLS er betraktelig redusert etter 10 år som ikke-røyker!

Trekk pusten og nyt det!

Gjest uten signatur

Jeg tror ikke de har skjønt alvoret av det. Enda jeg har tatt med meg venninna mi til faren min som har noe lignende og hun har hørt ham puste og det høres ikke noe særlig ut. Men han er over 80 da.

Venninna mi er sykepleier, så hun BURDE ha skjønt alvoret da! hehe... Men røyken har vel overtaket.

Annonse

Venninna mi er sykepleier, så hun BURDE ha skjønt alvoret da! hehe... Men røyken har vel overtaket.

Jeg tror ikke ikke-røykere vet hvor vanskelig det er å slutte hvis man er skikkelig avhengig.

Noen skrekkpropaganda rekker ikke. Jeg har faktisk lest at det er verre å slutte med sigaretter enn med heroin.

Gjest motivasjon

Jeg tror ikke ikke-røykere vet hvor vanskelig det er å slutte hvis man er skikkelig avhengig.

Noen skrekkpropaganda rekker ikke. Jeg har faktisk lest at det er verre å slutte med sigaretter enn med heroin.

Også har det med å VILLE slutte også.

Min mann har ikke lyst til å slutte engang.

Han har røykt i et par ti-år,aldri hatt røykhoste og refererer til at begge hans foreldre har vært storrøkere i alle år og at de aldri har vært syke.

Men en kompis av oss sluttet for et år siden på dagen , etter å ha røykt i over 30 år!

Han påstod at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Også har det med å VILLE slutte også.

Min mann har ikke lyst til å slutte engang.

Han har røykt i et par ti-år,aldri hatt røykhoste og refererer til at begge hans foreldre har vært storrøkere i alle år og at de aldri har vært syke.

Men en kompis av oss sluttet for et år siden på dagen , etter å ha røykt i over 30 år!

Han påstod at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Jeg tror det er noen som ikke har problemer med å slutte og andre som har. Jeg kan slutte og drikke i morgen hvis jeg vil men det kan ikke en alkoholiker. Han har mye større problemer enn meg.

Gjest uten signatur

Sikkert noe i det. Venninna mi har jo tross alt røkt siden hun var 14-15 år. Selv så røkte jeg noen få år i voksen alder, og sluttet på dagen uten problemer pga hes røst og hoste.

Gjest dr kimo

Jeg forstår hvor vanskelig det er å slutte å røyke. Jeg slutta for flere år siden, etter å ha røykt i 20 år! Og jeg røykte mye!

Det var kjempetøft!

Men jeg kan varmt anbefale dr Kimo-klinikken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...