Gjest planlegging... Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Hvor mye trenger en student i oslo (f.eks) TOTALT for å leve? ..pr.år? Inkl. å bo, spise, studere, kose seg litt, klær m.m., lege/tannlege, ev. forsikring, ferie, reiseutgifter, ev. internett, mob.tlf., trening??? Og har man da råd til cafebesøk, eller må man snu på hver krone hele uka? Hvor mye er vanlig for å leie hybel/bofellesskap, inkl. strøm?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest martamor Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Dette er HELT individuelt! Det kommer for eksempel an på hvilken standard du ønsker på leilighet, hvor dyre vaner du har og så videre. Tenk over ditt eget forbruk og sett opp et budsjett etter det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
modesty Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg klarer meg (såvidt) på 7000 kr i måneden. Det er inkl mat, husleie, busskort, uteliv, telefon og internett. Det er klart det ikke blir kafèbesøk hver eneste uke, men som oftest får jeg råd til det jeg vil. Bortsett fra å handle klær, så det pleier jeg å gjøre i August eller Januar - når man får ekstra mye stipend. Kjøper en genser i ny og ne ellers også, men da isåfall kun på H&M og andre billigkjeder. Skulle ønske jeg var litt rikere.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Lånekassen regner vel 60-70 000 i året (10 mnd) for studenter i Oslo. Bor man på studenthybel klarer man seg bra, bor du privat er det litt verre men jeg tror man får ekstra støtte for det. Man kan ikke strø om seg med penger, men det er nok for et normalt studentliv uten å skulle snu på krona. De aller fleste jobber om sommeren og tjener såpass at de ikke bruker alt på de to mnd men har en del til overs for resten av året. En liten deltids-/kvelds-/helgejobb kan enkelt spe på inntekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Lånekassen regner vel 60-70 000 i året (10 mnd) for studenter i Oslo. Bor man på studenthybel klarer man seg bra, bor du privat er det litt verre men jeg tror man får ekstra støtte for det. Man kan ikke strø om seg med penger, men det er nok for et normalt studentliv uten å skulle snu på krona. De aller fleste jobber om sommeren og tjener såpass at de ikke bruker alt på de to mnd men har en del til overs for resten av året. En liten deltids-/kvelds-/helgejobb kan enkelt spe på inntekten. "bor du privat er det litt verre men jeg tror man får ekstra støtte for det" Har du mer informasjon om det? Har aldri hørt om noe slikt. Er man stundent så får man faen ikke hjelp av sosialen engang hvis man ikke klarer seg økonomisk. ".........................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 "bor du privat er det litt verre men jeg tror man får ekstra støtte for det" Har du mer informasjon om det? Har aldri hørt om noe slikt. Er man stundent så får man faen ikke hjelp av sosialen engang hvis man ikke klarer seg økonomisk. ".........................." Nei, dessverre, det er kun noe jeg har hørt fra andre studenter som har sammenlignet hva de fikk da de bodde på studenthybel og hva de fikk da de bodde privat. Jeg har aldri bodd på studenthybel når jeg har studert her i Norge, har samboer, så jeg har ikke selv noe sammenligningsgrunnlag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Nå bor ikke jeg i Oslo da, men nord i landet. Jeg har ikke sjans til å klare meg på det vi får fra lånekassen (80 000). Jeg jobber i tillegg og tjener ca 100 000 der. Så da går det greit! Men da lever jeg som stort sett alle andre. Men er samboer, og vi har leilighet og bil + + + 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citoyen Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 "bor du privat er det litt verre men jeg tror man får ekstra støtte for det" Har du mer informasjon om det? Har aldri hørt om noe slikt. Er man stundent så får man faen ikke hjelp av sosialen engang hvis man ikke klarer seg økonomisk. ".........................." Det er ingen forskjell i støtten om du bor privat eller på studenthybel. Men fullt stipend + lån er 80000 i året (skal dekke 10 mnd) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Nei, dessverre, det er kun noe jeg har hørt fra andre studenter som har sammenlignet hva de fikk da de bodde på studenthybel og hva de fikk da de bodde privat. Jeg har aldri bodd på studenthybel når jeg har studert her i Norge, har samboer, så jeg har ikke selv noe sammenligningsgrunnlag. Med mindre det har skjedd radikale forandringer den aller siste tide, så bryr Lånekassen seg døyten om hvor en bor. Men noe annet er dersom en går på privat _skole_ og må betale masse i skolepenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Med mindre det har skjedd radikale forandringer den aller siste tide, så bryr Lånekassen seg døyten om hvor en bor. Men noe annet er dersom en går på privat _skole_ og må betale masse i skolepenger. Ja, det vet jeg. Da jeg studerte i England fikk jeg dekket det meste av skolepengene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest planlegging... Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Dette er HELT individuelt! Det kommer for eksempel an på hvilken standard du ønsker på leilighet, hvor dyre vaner du har og så videre. Tenk over ditt eget forbruk og sett opp et budsjett etter det! "Dette er HELT individuelt! Det kommer for eksempel an på hvilken standard du ønsker på leilighet, hvor dyre vaner du har og så videre. Tenk over ditt eget forbruk og sett opp et budsjett etter det! - martamor" ---------------------------------- -----------Jeg tenker og planlegger litt fremover, og vurderer hvordan det vil bli for sønnen min når han blir studetn. Så det gjelder ikke meg personlig. Jeg prøver å finne ut hva som er levekostnadene, og venne ham til å disponere til sine utgifter selv. Uansett synes jeg 1) han har det vedlig romslig (er jeg for snill??) og at ..2) i min ungdom .. en gang i middelalderen.. var et lite krypinn alt man kunne drømme om, egen inngang var luksus. Det er kjempelurt å dele leilighet/hus med flere så har man jo råd til litt mer, når man deler på utgiftene. Det var ikke så greit i midelalderen: ikke telefon (det fantes en forhistorisk greie som het telefonkiosk med lang kø) --- ikke vaskemaskin -- ikke råd til avis --- do langt ned i en kjeller med jordgulv!! i en leiegård med et lite vindu ut mot en gårdsplass, og uvitende om hvaslags vær det var ute bortsett fra den lille kvadratmeteren av himmel man kunne se hvis man lente seg ut av vinduet....... *jamre-jamre* Så dere har det bra idag. Men så jobber dere også masse, og tjener penger. istedenfor å bli kloke og lese masse fag.. Jeg synes likevel ikke at 80.000 pr. år høres mye ut nå. Men kanskje foreldrene deres sponser tannlege og ferie og sånn? Og det er kanskje billig mat på universitet og høyskoler og greier? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
modesty Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 "Dette er HELT individuelt! Det kommer for eksempel an på hvilken standard du ønsker på leilighet, hvor dyre vaner du har og så videre. Tenk over ditt eget forbruk og sett opp et budsjett etter det! - martamor" ---------------------------------- -----------Jeg tenker og planlegger litt fremover, og vurderer hvordan det vil bli for sønnen min når han blir studetn. Så det gjelder ikke meg personlig. Jeg prøver å finne ut hva som er levekostnadene, og venne ham til å disponere til sine utgifter selv. Uansett synes jeg 1) han har det vedlig romslig (er jeg for snill??) og at ..2) i min ungdom .. en gang i middelalderen.. var et lite krypinn alt man kunne drømme om, egen inngang var luksus. Det er kjempelurt å dele leilighet/hus med flere så har man jo råd til litt mer, når man deler på utgiftene. Det var ikke så greit i midelalderen: ikke telefon (det fantes en forhistorisk greie som het telefonkiosk med lang kø) --- ikke vaskemaskin -- ikke råd til avis --- do langt ned i en kjeller med jordgulv!! i en leiegård med et lite vindu ut mot en gårdsplass, og uvitende om hvaslags vær det var ute bortsett fra den lille kvadratmeteren av himmel man kunne se hvis man lente seg ut av vinduet....... *jamre-jamre* Så dere har det bra idag. Men så jobber dere også masse, og tjener penger. istedenfor å bli kloke og lese masse fag.. Jeg synes likevel ikke at 80.000 pr. år høres mye ut nå. Men kanskje foreldrene deres sponser tannlege og ferie og sånn? Og det er kanskje billig mat på universitet og høyskoler og greier? Jeg jobber ikke ved siden av, men får 1000 kr ekstra i måneden av foreldrene mine (hvis ikke hadde jeg måttet jobbe, siden jeg ikke orker å bo på studentbolig men vil ha litt mer standard). Tannlegebesøk og kontaktlinser og slike ting sponser foreldrene mine inntil videre. Ellers lever jeg ikke akkurat fett, men jeg har bestandig stappfullt kjøleskap og klarer å betale alle regninger. Så får jeg heller vente til bursdagen min med å kjøpe meg nye klær.. =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest planlegging... Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg jobber ikke ved siden av, men får 1000 kr ekstra i måneden av foreldrene mine (hvis ikke hadde jeg måttet jobbe, siden jeg ikke orker å bo på studentbolig men vil ha litt mer standard). Tannlegebesøk og kontaktlinser og slike ting sponser foreldrene mine inntil videre. Ellers lever jeg ikke akkurat fett, men jeg har bestandig stappfullt kjøleskap og klarer å betale alle regninger. Så får jeg heller vente til bursdagen min med å kjøpe meg nye klær.. =) kan du eller andre si meg hva som er vanlig bostandard for studenter på ca. 20-24 år? Leier de hybler, har et rom i bofellesskap, eller leier/eier de ettroms-leiligheter? Er det vanlig å disponere eget tekjøkken og eget lite bad, f.eks? Råd til TV, avis, vaskemaskin, komfyr? Åssen spiser dere middag - lager selv, sammen med andre, eller spiser dere på studiestedet eller ute? ......prøvere å oppdatere meg. Så jeg ikke behøver gå rundt å si 'i min tid hadde vi.......' osv. :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
modesty Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 kan du eller andre si meg hva som er vanlig bostandard for studenter på ca. 20-24 år? Leier de hybler, har et rom i bofellesskap, eller leier/eier de ettroms-leiligheter? Er det vanlig å disponere eget tekjøkken og eget lite bad, f.eks? Råd til TV, avis, vaskemaskin, komfyr? Åssen spiser dere middag - lager selv, sammen med andre, eller spiser dere på studiestedet eller ute? ......prøvere å oppdatere meg. Så jeg ikke behøver gå rundt å si 'i min tid hadde vi.......' osv. :-)) Jeg har samboer, og vi leier en 60m2 leilighet privat. Ellers kjenner jeg en del som bor på studentbolig (de hater det, men har ikke noen å bo sammen med), selv om de fleste vel leier en ordentlig og fin leilighet sammen med en venninne eller kjæreste. Vi har internett så jeg pleier å lese aviser på nettet, men før vi fikk internett kjøpte vi aviser kanskje tre-fire ganger i uka. Vi har TV (har ikke betalt lisens da), hver vår bærbar datamaskin, komfyr, mikrobølgeovn, kjøleskap, stereoanlegg, printer, playstation med dvd-spiller, videospiller, espressomaskin...har med andre ord alt vi trenger av elektroniske artikler. Alt er ikke like nytt da, vel å merke. Det er vaskekjeller her også, ellers hadde vi vel sikkert hatt vår egen vaskemaskin. Tror det er en myte at studenter har SÅ dårlig råd som du sikter til. Jeg lever slik jeg ville gjort hvis jeg bodde hjemme, lager ordentlig middag hjemme hver dag, går på kafè i ny og ne, går på pub og kino. Det eneste jeg savner er å kunne kjøpe meg nye klær når jeg vil, men det er jo tross alt viktigere å spise og leve godt på andre måter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest levekår Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 kan du eller andre si meg hva som er vanlig bostandard for studenter på ca. 20-24 år? Leier de hybler, har et rom i bofellesskap, eller leier/eier de ettroms-leiligheter? Er det vanlig å disponere eget tekjøkken og eget lite bad, f.eks? Råd til TV, avis, vaskemaskin, komfyr? Åssen spiser dere middag - lager selv, sammen med andre, eller spiser dere på studiestedet eller ute? ......prøvere å oppdatere meg. Så jeg ikke behøver gå rundt å si 'i min tid hadde vi.......' osv. :-)) Vanlig bostandard er et stort rom, og felles kjøkken og bad med ca tre andre. Eller et mindre rom, og felles oppholdsrom i tillegg (evt stort kjøkken). Litt slitent interiør, ok seng, data og musikkanlegg. Deler vaskamaskin eller vaskekjeller. Standarden er visstonk generelt litt høyere på kjøkken og bad i studentboligene, man sjarmen mye lavere, og du velger ikke selv hvem du deler fasilitetene med. I noen miljøer er det veldig vanlig å få tilskudd hjemmefra, i andre miljøer er dette helt uvanlig. I Oslo jobber de fleste studentene ved siden av. "Alle" jobber mye om sommeren og en del i juleferien (man får ikke lån og stipend for sommermånedene, så hvis man skal fordele lånet på disse månedene blir det trangt). Oslostudentene bor ofte mindre hjemme i ferier, enn de som studerer andre steder. De fleste betaler husleie på studeiestedet i feriene, og bor evt gratis hjemme samtidig. Dette kom frem av en undersøkelse av studentsamskipnadene for noen år siden. Det er veldig få som leier ut et rom til studenter, slik det var vanlig tidligere. Studenter (og de fleste andre husstander) bruker veldig stor andel av budsjettet sitt på å bo, for en generasjon og to siden utgjorde boutgiftene bare en brøkdel. mens mat ikke behøver å utgjøre så stor andel av budsjettet (men det bestemmer man jo mer selv i dag, man kan spise veldig billig og veldig dyrt). Det er mye mer vanlig nå å jobbe ganske mye, og bruke ganske mye på uteliv. Det er veldig stpre forskjeller mellom kjønn og ulike sosiale grupper hvor mye studenter bruker på klær. Noen bruker nesten ingenting, andre bruker mye. Man kan i dag kjøpe veldig billige klær (H&M) i forhold til hva man kunne for en generasjon og to siden. Allikevel kan man bruke veldig mye på klær, hvis man kjøper mye / dyrt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg har samboer, og vi leier en 60m2 leilighet privat. Ellers kjenner jeg en del som bor på studentbolig (de hater det, men har ikke noen å bo sammen med), selv om de fleste vel leier en ordentlig og fin leilighet sammen med en venninne eller kjæreste. Vi har internett så jeg pleier å lese aviser på nettet, men før vi fikk internett kjøpte vi aviser kanskje tre-fire ganger i uka. Vi har TV (har ikke betalt lisens da), hver vår bærbar datamaskin, komfyr, mikrobølgeovn, kjøleskap, stereoanlegg, printer, playstation med dvd-spiller, videospiller, espressomaskin...har med andre ord alt vi trenger av elektroniske artikler. Alt er ikke like nytt da, vel å merke. Det er vaskekjeller her også, ellers hadde vi vel sikkert hatt vår egen vaskemaskin. Tror det er en myte at studenter har SÅ dårlig råd som du sikter til. Jeg lever slik jeg ville gjort hvis jeg bodde hjemme, lager ordentlig middag hjemme hver dag, går på kafè i ny og ne, går på pub og kino. Det eneste jeg savner er å kunne kjøpe meg nye klær når jeg vil, men det er jo tross alt viktigere å spise og leve godt på andre måter. takk for svar. Jeg er egentlig litt målløs. Trodde det var LITT mer som før i tiden, at i studietiden var det enkle forhold, og at man måtte jobbe endel år etter endt utdannelse før man hadde vilkår som kunne begynne å ligne på foreldregenerasjonen. Det er sikkert herlig å ha det sånn som nå. På den annen side, jeg følte virkelig det var sunt å leve litt spartansk, og hadde endel galgenhumor rundt det. Og jeg tror jeg lærte mye av det. For min del er jeg ikke blitt så opptatt av materielle verdier, ha fancy hjem osv. Men det er jo unntaket heller enn regelen. Men jeg nyyyter å ha bil, god plass osv. Ikke snu på hvert øre. Jeg husker da jeg regnet ut hvordan jeg kunne krympe budjettet tidligere: f.eks. håpe at ungen ville tenke på å slutte med bleier, det kostet vel 4.000,- pr. år. Og da var jeg over 30! Men som sagt før: det virker også som studenter jobber og skaffer seg denne levestandarden selv. Jeg for min del hadde nok med studiene, unntatt om sommeren, da var det jobbing. Jobbe i helgen hadde ikke gått, det var for mye å gjøre, og litt skulle man jo slå ut håret også :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144256-du-student-og-levekostnader/#findComment-912915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.