Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag har vi vært på ultralyd (3 mnd. kontroll) for å måle nakkefold,osv... Legen fant ut at det ene fosteret var litt mindre enn det andre, både i lengde og hodeomkrets. Han virket ganske bekymret for dette, og det gjorde oss veldig urolige!

Har vi noen grunn til bekymring, eller er dette helt vanlig? Må si at denne legen virket en smule spesiell...

Er det andre som har opplevd det samme på et så tidlig stadium, og at barna likevel har utviklet seg normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144259-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke all verdens erfaring (les:ingen) med tvillinger, men så vidt jeg vet, skal det ikke være store avvik når det gjelder størrelse på foster såpass tidlig. Når den ene viker mindre enn den andre, kan det tyde på at den ene tar til seg for lite næring. Men det kan også være plasseringen på fosterene som gjør at målingen har blitt unøyaktig, f.eks. kan den ene ligge foran den andre, slik at det gir feil inntrykk på UL-bildet.

Hvis legen virket bekymret, regner jeg med at han har satt dere opp til videre oppfølging, så dere får kontrollert om det virkelig er slik at det ene fosteret vokser mindre enn det andre. Fostre er jo også forskjellige, og vokser ulikt. Men som nevnt skal det ikke være så store forskjeller før ca. uke 20.

Hvis du ikke har fått time til oppfølging, synes jeg du skal prøve å få snakket med denne legen eller en annen lege for å få bedre svar. Det er ikke noe særlig å gå slik og bekymre seg. Har han forresten skrevet noe om det på helsekortet ditt ?

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144259-ultralyd/#findComment-912581
Del på andre sider

Gjest tidligere golf

Hei Tavira!

Tillajo har gitt deg et bra svar. Vil bare tilføye en ting.

Har en venninde som fikk tvillinger for 1 år siden. Da hun var på sin første kontroll var legen veldig bekymret fordi det var så stor forskjell på fostrene. Han forberedte henne vel egentlig på at det ene fosteret ikke kom til å vokse opp, men der tok han grundig feil. Disse tvillingene var hele veien veldig forskjellig i på målingene - og de var veldig forskjellig da de ble født.

De er enda veldig forskjellig i størrelse og det er vel ikke unormalt. De er jo bare brødre som ikke er eneggede. Den ene ligner mor og den andre ligner far. Men to nyyyydelige gutter er de.

Bestill deg en time hos legen du og få ham til å gi dere et skikkelig svar på om dere har grunn til å bekymre dere. Tror nok det er for tidlig å si noe som helst på en slik måling.

Ønsker dere kjempemasse lykke til videre.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144259-ultralyd/#findComment-913297
Del på andre sider

Hei Tavira!

Tillajo har gitt deg et bra svar. Vil bare tilføye en ting.

Har en venninde som fikk tvillinger for 1 år siden. Da hun var på sin første kontroll var legen veldig bekymret fordi det var så stor forskjell på fostrene. Han forberedte henne vel egentlig på at det ene fosteret ikke kom til å vokse opp, men der tok han grundig feil. Disse tvillingene var hele veien veldig forskjellig i på målingene - og de var veldig forskjellig da de ble født.

De er enda veldig forskjellig i størrelse og det er vel ikke unormalt. De er jo bare brødre som ikke er eneggede. Den ene ligner mor og den andre ligner far. Men to nyyyydelige gutter er de.

Bestill deg en time hos legen du og få ham til å gi dere et skikkelig svar på om dere har grunn til å bekymre dere. Tror nok det er for tidlig å si noe som helst på en slik måling.

Ønsker dere kjempemasse lykke til videre.

Klem fra

Tusen takk for svarene!!

Jeg ble litt beroliget av svaret ditt "golf"! Men jeg skal i allefall bestille en time hos legen, slik at vi får avklart dette!

Er ikke noe moro å gå rundt å bekymre seg for noe som man kanskje ikke behøver...

*klems*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144259-ultralyd/#findComment-913715
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...