Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år og sluttet på p-piller i oktober. Jeg sluttet ikke fordi jeg hadde noe ønske om å bli gravid. Jeg merket at vekten begynte å øke, kvisene fra tenårene kom tilbake og jeg synes jeg fikk økt behøring i bikinilinje, innside lår osv. I tillegg ventet jeg et halvt år på mensen.... jeg bestilte derfor time hos gynekolog som konstaterte PCO. Jeg er ikke overvektig (4-5kg har jeg gått opp) veier nå 65 og er 168 høy. Likevel er jeg redd for å bli det. Kvisene plager meg ikke nevneverdig, men jeg synes det er ekkelt med hårene.... det ser så lite kvinnelig ut.... gynekologen mente jeg kunne starte på pillen igjen dersom jeg ikke ønsker barn akkurat nå, og jeg ville dempe symptomene, det var ingen ting i veien for å bruke pillen i to år dersom jeg ville vente med barn til da. De skulle ikke forverre tilstanden og heller ikke virke negativt på fruktbarheten. Bør jeg begynne på pillen igjen eller bør jeg "venne" meg til symptomene....?? Jeg vil jo helst slippe å ha de plagene.... Tror ikke jeg er så hardt angrepet, hvor stor er sjansen til å bli gravid uten noen form for "hjelp"? Er det store variasjoner i tilstanden? Jeg var mest angrepet på venstre eggstokk. kan jeg ha eggløsning i den andre? Er det noen forskjell på PCO og PCOS?? Gyn. skrev PCO i journalen.... Mange spørsmål... håper på gode svar.... på forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144351-pcos-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCO er en tilstand ved eggstokkene hvor det er flere små cyster/eggsekker, det er tilfelle hos 20% av alle normale kvinner. PCO er på begge sider, men det er ikke alltid at man så godt ser den ene eggstokken. Så man snakker ikke om at den ene siden er mer angrepet enn den andre og begge eggstokker reagerer likt. Tilstanden PCOS innebærer i tillegg til forandringene på eggstokkene at det er ulike symptomer som sjeldne menstruasjoner, endret hårmønster (mannlig hårvekst), evt kviser, ofte overvekt og spesielle endringer i hormonene (vurderes ved en blodprøve). Viktigste behandling er vekttap (eller å holde seg slank). P-pille, spesielt Diane, holder de mannlige hormoner nede og brukes som symptombehandling. Ved evt barnløshet og fravær av eggløsning (bortfall av menstruasjon) , kan man behandle med tabletter, evt sprøyter og en sjelden gang prøverørsbehandling. Jeg vil anbefale deg p-pille. Det er ikke mulig å si hvor mange prosent som blir gravide uten hjelp, det kommer helt an på om du får regelmessig menstruasjon og har eggløsning. Har du eggløsning, da har du omtrent normal sjanse for graviditet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Les om PCOS i helseleksikon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144351-pcos-og-p-piller/#findComment-913540
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...