maya75 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Hei! Først må jeg takke for gode svar.jeg føler at jeg har fått svar på det meste jeg lurer på,men for å bli enda klokere spør jeg deg om det samme ,Trine. Saken er den at ei veninne er på besøk hos sin kjæreste i en annen by enn der hun bor.Hun var gravid i 27 uke,ingen problemer bortsett fra lavtliggende morkake og svak blødning av og til.og hun hadde fått beskjed om at babyen var liten,men ikke bekymrende liten. Så etter en stor blødning ei natt dro de på legevakta,der de så at babyen var død.fødselen ble satt i gang ,hun fødte på vanlig måte. morkaka hadde løsnet. Hvordan kan den det?og hvorfor?starter fødselen når morkaka løsner?betyr svikt i morkaka det samme som at den løsner? Hvor lenge får man bli på sykehuset etter at noe slikt skjer?hvor lenge må man bli?kjæresten til venninna mi sier at hun ikke ville holde barnet,hun nektet at det ble tatt bilder,og hun vil ikke arrangere begravelse.kan hun nekte det?hva skjer med barnet da?må hun ta det med hjem,eller kan det bli gravlagt i oslo.i så fall hvor?hvem betaler? Dette var mange spørsmål,men jeg håper du kan svare meg på alt.vi er mange hær hjemme som sørger med paret nå,og som hadde gledet oss til å bli kjent med det.vi ønsker å vite hvor barnet blir av.blir hun døpt på sykehuset?blir alt dokumentert? venninna mi vil ikke svare på noe nå,og kjæresten hennes er helt forvirra,så nå håper jeg at du kan svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144444-vet-jeg-gjentar-meg-selvmen-vil-h%C3%B8re-det-fra-en-fagperson-ogs%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Det er alltid trist å høre historier som den du har å fortelle. Et lite barn som dør vil alltid være et forferdelig tap for foreldrene, familien forøvrig og andre som står dem nær. Selv om svangerskapet ikke var fullgått hadde barnet normalt hatt gode sjanser for å overleve hvis fødselen hadde startet før barnet led noen nød. Sånn sett blir det galt å snakke om senabort. At morkaken løsnet har man nok ingen forklaring på, det er noe som skjer i enkelte tilfeller. Ofte kan man redde barnet hvis man kommer seg veldig raskt til sykehuset og tar keisersnitt umiddelbart. Om barnet døde p.g.a. morkakesvikt, vet jeg ikke, men det er ikke umulig. Fødselen starter ikke alltid p.g.a. blødning, men de aller fleste oppsøker sykehus hvis de begynner å blø. Store blødninger tilsier alltid keisersnitt fordi livet til både mor og barn kan stå på spille. Det er trist at din venninne ikke ønsker å verken se eller eller holde det lille barnet sitt. Man vet i dag at de som orker å forholde seg til det lille barnet, ved å ta på det, ta bilder, ha det litt for seg selv for å si farvel, kanskje ta fot og håndavtrykk og i neste omgang ha en liten samling i forbindelse med gravlegging, aldri angrer på det etterpå. Derimot er det store sjanser for at de som nekter å forholde seg til det døde barnet, i større grad vil slite med anger. Sorgen blir stor uansett, og smerten må man nesten leve seg gjennom eller lære å leve med. Å ha en grav å gå til vil i all ettertid gi mening. Din venninne vil helst sikkert bli motivert fra sykehuset til å se og røre barnet sitt og det er godt mulig at hun ombestemmer seg. Jeg ser at det er svært lenge siden du har sent dette spørsmålet, og jeg beklager at jeg ikke har fått svart deg før, men her i huset har vi hatt mye tull med maskinen vår. Du skal ikke betale noe for mitt svar denne gangen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144444-vet-jeg-gjentar-meg-selvmen-vil-h%C3%B8re-det-fra-en-fagperson-ogs%C3%A5/#findComment-921389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.