Gå til innhold

hormonnivået ved graviditet..

Anbefalte innlegg

Gjest jogeir

Hadde en spontanabort for ca 4 mnd.siden.Var da på kvinneklinikken dagen FØR jeg begynte å blø,og hormonnivået på HCG-serum prøven viste at jeg var 7 uker på vei.Men egentlig var jeg 13..!Betyr dette at fosteret jeg bar på ikke levde lengere enn til 7.uke?Måler de automatisk hormonnivået i blodet/urinen ved vanlige sv.skapskontroller?Hvis ikke,kan jeg be de gjøre det?Er nemlig gravid igjen,og er livredd for at det samme skal skje igjen...Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14448-hormonniv%C3%A5et-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

hCG-nivået i blodet måles ikke rutinemessig på svangerskapskontroller, men kun der det er nødvendig å bekrefte et svangerskap, eller hvis man skal utelukke et svangerskap utenfor livmoren eller der det er mstanke om abort. Den målingen som du viser til, behøver slettes ikke være reell i.o.m. at du begynte å blø dagen før. Hvis fosteret allerde var dødt og morkaken ikke produserte hCG lenger da prøven ble tatt, var sikkert hCG-nivået fallende og du kunne utifra målingene ikke tolke hvor langt du i realiteten var kommet. Hvis fosteret levde til uke 7 og så lå der uten liv til uke 13, ville målingen vært mye lavere. Det kan absolutt tenkes at du var i uke 13, men målingen var altså misvisende. Var du til utskrapning, vil jeg anta at du fikk nærmere beskjed om hva som ble funnet av rester i livmoren.

Du kan helt sikkert be om å få tatt en hCG-måling hvis du føler at det er nødvendig for at du skal slå deg til ro. Men husk, den er ikke helt til å stole på i.o.m. at man faktisk finner hCG i blodet opptil 20-30 dager etter en spontanabort. Lykke til videre i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...