Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg skriver ¼ eller ¾ i word blir dette automatisk omgjort til en liten lett leselig brøk (symbol) men når jeg vil skrive 1/3 blir det bare stående som vanlige tall med en / mellom. Noen som vet hvordan jeg kan få for eksempel 1/3 til samme utseende som ½?

Vet jeg kan bruke: sett inn, objekt, Microsoft Equation 3.0, men resultatet blir ikke like bra da, forskjellige størrelser, og selv om jeg forminsker blir det ikke ’likt’. Skal skrive en rapport med flere slike brøker og ser da best ut om dette er likt for de forskjellige mengdene.

Håper noen kan hjelpe meg!

Skrevet

Den er litt tuklete første gang, men ikke la deg avskrekke

* Først må du finne et 1/3 symbol, det gjør du på menyen Insert - Symbol - Font: Normal Text (helt øverst) - Subset (feltet ved siden av): Number forms - der finner du 1/3-symbolet. Velg Insert / Sett inn - Close.

* Kopier dette symbolet

* Gå inn på menyen Tools - AutoCorrect

* Skriv 1/3 i Replace-feltet og lim inn (ctrl+v) 1/3-symbolet i With-feltet. Dette symbolet vil ikke vises riktig, det ser ut som en tom firkant (i alle fall her hos meg...) - velg Add. OK

* Skriv nå 1/3 i dokumentet ditt. Når du tar mellomrom eller linjeskift vil det endres til 1/3-symbolet.

Tilsvarende metode kan også brukes i søk/erstatt, men da må det jo gjøres hver gang man ønsker det, i motsetning til AutoCorrect som gir automatisk endring, slik du ønsker.

Jeg håper det går greit at jeg oppgir engelske menynavn. Jeg må også ta forbehold om at dette jeg sier er riktig i din versjon av Word. Selv sitter jeg her med en steinalderversjon (Word 97)... :-)

Lykke til!

Skrevet

* Først må du finne et 1/3 symbol, det gjør du på menyen Insert - Symbol - Font: Normal Text (helt øverst) - Subset (feltet ved siden av): Number forms - der finner du 1/3-symbolet. Velg Insert / Sett inn - Close.

* Kopier dette symbolet

* Skriv 1/3 i Replace-feltet og lim inn (ctrl+v) 1/3-symbolet i With-feltet. Dette symbolet vil ikke vises riktig, det ser ut som en tom firkant (i alle fall her hos meg...) - velg Add. OK

* Skriv nå 1/3 i dokumentet ditt. Når du tar mellomrom eller linjeskift vil det endres til 1/3-symbolet.

Tilsvarende metode kan også brukes i søk/erstatt, men da må det jo gjøres hver gang man ønsker det, i motsetning til AutoCorrect som gir automatisk endring, slik du ønsker.

Jeg håper det går greit at jeg oppgir engelske menynavn. Jeg må også ta forbehold om at dette jeg sier er riktig i din versjon av Word. Selv sitter jeg her med en steinalderversjon (Word 97)... :-)

Lykke til!

Supert!!

Tusen takk for hjelpen!!! Dette var jo mange ganger enklere enn slik jeg gikk fram, har hatt flere runder med 'hjelp' på dette.

Viser seg at DOL er rette stedet for raskest og smartest hjelp :)

Kjempeflott!!

Skrevet

* Kopier dette symbolet

Lykke til!

Jeg var egentlig ikke klar over det, men det viser seg å forholde seg på samme måten for Word 2003. Dette på tross av at en under Verktøy / Alternativer for Autokorrektur / Autoformat, kan hake av for å erstatte brøker med brøksymbol. Riktignok står det 1/2 i parentes, men det oppfattet jeg å være ment som et eksempel.

Men så er tydeligvis ikke tilfellet. Det synes jeg er både misvisende og lite tilfredsstillende. Selv om symbolene altså kan legges inn som angitt i din utmerkete oppskrift.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...