Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre gjelder det alle antihistaminer at man ikke kan anbefale dem brukt under graviditet. Det gjeller alle nyere medikamenter, at de ikke er testet på gravide. De er testet på dyr og man har ikke sett skade, men vet ikke om det kan overføres til mennesker. Man er derfor forsiktig og fraråder. Nå vet jeg ikke hvilke allergi-plager du har, men lokalbehandling som nese- eller øyedråper må du kunne bruke.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette H Moen

Da jeg var gravid i pollensesongen i fjor, fikk jeg beskjed om å klare meg uten noe som helst annet enn øyedråper. Tilslutt var jeg kjempeplaget, og endte opp med Polaramin, som visstnok er den eneste allergimedisinen som er safe for gravide.

Nesesprayen er heller ikke anbefalt, visstnok pga av at blodårene til barnet kan trekke seg sammen. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.

Da jeg var gravid i pollensesongen i fjor, fikk jeg beskjed om å klare meg uten noe som helst annet enn øyedråper. Tilslutt var jeg kjempeplaget, og endte opp med Polaramin, som visstnok er den eneste allergimedisinen som er safe for gravide.

Nesesprayen er heller ikke anbefalt, visstnok pga av at blodårene til barnet kan trekke seg sammen. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.

Tusen takk for alle kloke svar! Jeg får pent snufse, nyse og klø meg igjennom sesongen, skjønner jeg...! :) Satser på det ikke hadde veldig stor effekt at jeg tok pillene inntil jeg skjønte at jeg var gravid...

Annonse

Jeg tok Zyrtec under graviditet, det var helt i starten, og jeg var helt desperat. Legen godkjente det.

Ungen er en frisk og rask skravlebøtte på 2 år nå.

Hun er født i januar forøvrig, men jeg husker ikke hvor mange uker på vei jeg var da jeg tok allergimedisin.

Da jeg var gravid (2000) fikk jeg ikke bruke zyrtec eller clarityn, kun polaramin.

Øyedråper var greit, men nesespray måtte ikke være livostin (anbefalte lomudal).

Livostin hadde ført til misdannelser i dyreforsøk.

Jeg brukte polaramin, og bruker ikke noe annet lengre. Den fungerte veldig bra på meg.

• 1 måned senere...
Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen

Det er lengde siden du la inn spørsmål og jeg svarte ’generelt’. Nå var det i siste utgave av det norske legetidsskriftet en oversikt over det som man kan bruke i graviditet: Det ble anbefalt at man holder seg til ’førstegenerasjons allergimidler’ som er best utprøvet. Phenamin og Polaramin er sikrest, men Phenergan og Postafen kan også brukes. Som ’annen-generasjons-produkter’ (som gir mindre døsighet) er førstevalg Zyrtec og Xyzal, men her har man ikke så stor erfaring.

Allergisesongen er vel over for denne gangen, men det kan jo bli aktuelt en annen gang.

Med hensyn til amming som kan bli aktuelt for deg neste år, så anbefales ’annengenerasjonspreparater’ fordi de gir mindre tretthet (også hos barnet da medikamenter går over i melken i stor grad): Clarityn, Aerius og Telfast kan brukes.

Jeg håper det går bra med svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette Moen

Hei igjen

Det er lengde siden du la inn spørsmål og jeg svarte ’generelt’. Nå var det i siste utgave av det norske legetidsskriftet en oversikt over det som man kan bruke i graviditet: Det ble anbefalt at man holder seg til ’førstegenerasjons allergimidler’ som er best utprøvet. Phenamin og Polaramin er sikrest, men Phenergan og Postafen kan også brukes. Som ’annen-generasjons-produkter’ (som gir mindre døsighet) er førstevalg Zyrtec og Xyzal, men her har man ikke så stor erfaring.

Allergisesongen er vel over for denne gangen, men det kan jo bli aktuelt en annen gang.

Med hensyn til amming som kan bli aktuelt for deg neste år, så anbefales ’annengenerasjonspreparater’ fordi de gir mindre tretthet (også hos barnet da medikamenter går over i melken i stor grad): Clarityn, Aerius og Telfast kan brukes.

Jeg håper det går bra med svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette Moen

Hei Mette - tusen takk for oppdatering! Jeg skal ta det med meg videre.

Veldig greit å vite - en får mye motstridende informasjon, og når alt er nytt så aner man ikke hva man skal forholde seg til! :)

Mistet det lille frøet denne gangen, men spørsmålene rundt graviditet er likevel mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...