Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg måtte avbryte mitt forrige svangerskap i uke 20. Hadde en minifødsel som gikk bra etter forholdene. Kjente rier og smerter, men regner med at ved en normal fødsel, vil dette kjennes mye tydeligere?

Det jeg lurer på er om jeg nå regnes som førstegangsfødende eller andregangsfødende? Er det større sjanser for at fødselen kommer i gang før eller rundt termin nå, enn etter termin dato som er ganske vanlig hos førstefangsfødende?

Jeg lurer altså på om mitt forrige korte, halvgåtte svangerskap, innebærer andre "regler" for meg enn for "vanlige" førstegangsfødende?

Takknemmelig for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14463-lettere-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det vil nok ikke bli noen andre forhåndsregler som blir tatt ovenfor deg enn andre, utover det at du kanskje vil trenge mer støtte rent psykisk. Det er klart at når man har hatt en sansyligvis tøff opplevelse med en igangsatt fødsel av et ufullbårent barn, så går man ikke til en ny fødsel med bare lette tanker. Rent fysisk kan man ikke sammenligne en slik fødsel med en normal fødsel. Barnet er såpass lite at utvidelsen i fødselskanalen ikke blir så kraftig. Likevel sitter du på noen erfaringer som gjør at du kan regnes som 2.gangsfødende.

Det er hverken større eller mindre sjangse for at du føder før/etter termin enn andre, selv om fødselen din ble satt i gang i uke 20. Belag deg på at du føder rundt termin, altså 2 uker før eller 2 uker etter. Jeg tror det er mer sansynlig at du gjør som din mor eller søster enn at du skal føde før termin på bakgrunn av din forhistorie, hvis du skjønner hva jeg mener. Det viser seg faktisk at det er relativt store sjangser for at man føder slik som sin mor/søstre når det gjelder fødselsvarighet, fødsel i forhold til termin, komplikasjoner etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14463-lettere-f%C3%B8dsel/#findComment-69293
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...