fortvilet Bergensjente Skrevet 6. januar 2001 Del Skrevet 6. januar 2001 Hei! Jeg er en jente på 21år som har slitt med et problem i to og et halvt år, som ingen klarer å finne en løsning på. Dette er svært fortvilende for meg. Problemet er at det gjør vondt litt innenfor skjedeåpningen ved bruk av tampong og ved samleie. Det er vanskelig for meg å forklare akkurat hva det er, siden det er ingen som finner ut av det. Jeg tviler på at du/dere finner ut av det siden ingen som har sett på meg har klart det. Jeg velger i alle fall å gjøre et forsøk som en siste utvei, for jeg orker ikke å ha det sånn resten av livet... Jeg skal nå fortelle hvilke gynekologer jeg har vært hos, og hvilken behandling de har gitt meg. Den første gynekologen jeg var hos er spesialist på fødsels- og kvinnesykdommer. Han mente at det var to små kjertler som var betente og som ville bli bra igjen etter å ha brukt kremen Dermovat. Etter å ha brukt Dermovat to ganger for dagen i 3-4 måneder hadde jeg fremdeles vondt, men kanskje med noe bedring. Jeg var hos denne gynekologen flere ganger og han har tatt ulike prøver av meg. jeg vet ikke helt hva det har vært, men det har imidlertid ikke vært noe galt med de. Etterhvert ble jeg undersøkt av en gynekolog på Hudavdelingen ved Haukeland sykehus. Han tok celleprøver av meg, men fant ingen infeksjoner eller hudsykdommer. Jeg fikk likevel en 10 dagers kur med antibiotikumet Dalacin. Etter denne kuren ble det litt bedring, men det gikk ganske fort tilbake igjen, tror jeg. Jeg ble deretter henvist til en gynekolog på gynekologisk poliklinikk ved Kvinneklinikken. Hun visste ikke hva det var og kunne ikke hjelpe. Samtidig som jeg var der kom det enda en for å se på meg, men heller ikke hun visste hva det var. Det eneste de anbefalte meg var å prøve bedøvelseskremen Xylocain. Dette synes jeg var en altfor lettvindt løsning. Flere av gynekologene har spurt om det er støtsmerter, men det er det ikke. Det er mer en slags sviing tror jeg og gjør forferdelig vondt ved bruk av tampong og gjennom hele samleiet. Det er også like vondt på begge sider. Jeg har imidlertid ikke vondt ellers. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg begynner å bli ganske deprimert av dette, siden det hindrer meg i å ta kontakt med nye menn. Tidligere hadde jeg hele tiden et håp om at neste gynekolog jeg ble henvist til kunne hjelpe meg. Etter at jeg var på KK har alt stoppet opp. Nå er jeg overlatt til meg selv. Jeg håper at du/dere kan komme med mulige løsninger på problemet, eller i alle fall råde meg til hvilken gynekolog jeg nå kan oppsøke. Håper instendig at jeg får svar... MVH fortvilet Bergensjente 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14471-smerter-ved-samleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Det lyder som tilstanden 'vestibulitt' hvor det er lokal reaksjon i vevet på sidene ved skjedeinngangen. Det er en tilstand som ikke er så veldig kjent og vi vet ikke helt hvordan den best kan behandles. Du skal unngå lokalirriterende faktorer som såpe eller lokal antibiotikum og avstå fra samleie i en periode. Sarotex tabletter kan forsøkes. Om intet hjelper kan man forsøke kirurgi som har effekt hos noen men det må bli siste utvei. Søk kvinnelig gynekolog i Bergen og spør om de har erfaring med Vestibulitt når du bestiller time. Jeg skjønner du har det vondt og er oppgitt over behandling som ikke hjelper. Forhåpentlig kan du få hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14471-smerter-ved-samleie/#findComment-69245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forvilet Trondheimsjente Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Det lyder som tilstanden 'vestibulitt' hvor det er lokal reaksjon i vevet på sidene ved skjedeinngangen. Det er en tilstand som ikke er så veldig kjent og vi vet ikke helt hvordan den best kan behandles. Du skal unngå lokalirriterende faktorer som såpe eller lokal antibiotikum og avstå fra samleie i en periode. Sarotex tabletter kan forsøkes. Om intet hjelper kan man forsøke kirurgi som har effekt hos noen men det må bli siste utvei. Søk kvinnelig gynekolog i Bergen og spør om de har erfaring med Vestibulitt når du bestiller time. Jeg skjønner du har det vondt og er oppgitt over behandling som ikke hjelper. Forhåpentlig kan du få hjelp. Endelig ser jeg litt framover!Jeg er en jente på 21år som på tilsvarende måte som "fortvilet Bergensjente" har slitt med et hittil uløselig underlivsproblem. Fra gyn. til gynekolog, bruk av alt fra allergimidler til soppmidler uten å bli noe bedre. Jeg hadde nesten gitt helt opp da jeg leste artikkelen om vestibulitt i Dagbladet. Jeg ble bare sittende å måpe, for dette beskrev til punkt og prikke de følelsene og symptomene jeg har slitt med så lenge. Det var en stor lettelse..Senere har jeg lest en svensk leges rapport etter 10 års arbeid med lidelsen. Jeg tror jeg har det han beskriver som type B/C typisk-alvorlig vestibulitt. Jeg avstår nesten fullstendig fra samleie, og har dessuten smerter i underlivet ved anstrengelser(trening m.m) Jeg hadde et fast forhold da plagene startet, men dette ble sterkt preget og til slutt ødelagt av sykdommen min. Nå 2 år etter dette sliter jeg med dårlig forhold til egen kropp, tap av sexlyst, dårlig selvfølelse, depresjoner, likegyldighet og store vansker med kjærlighetsforhold og gutter. Jeg har lest om ulike behandlingsmåter, men er usikker. Jeg bor i Tr.heim og lurer på om gynekolog Mette Moen har behandlet mye vestibulittpasienter om med hvilket hell? Og hvor mye kvalifisert hjelp er det egentlig mulig og få i Norge? Vet at svenske leger har jobbet lengre med området. Er det noen som kan svare meg på om det er mulig å få behandling i Sverige hvis man ønsker det? Hilsen ei som har glemt hvordan det er å være frisk.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14471-smerter-ved-samleie/#findComment-82883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.