Gjest NN25 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg er en jente på 25 år som har gått på Diane i ca 3 år pga at jeg fikk diagnosen policystisk ovarie syndrom. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette: Hvor lenge bør jeg ta tablettene? Sist jeg var til undersøkelse hadde cystene blitt borte. Vil de komme tilbake hvis jeg slutter med medikamentet? Jeg hadde problemer med uregelmessig/uteblivende mens. Vil dette også komme tilbake hvis jeg slutter? I Felleskatalogen står det at bruk av Diane kan føre til nedsatt glukose toleranse. Hva vil det si? Har jeg større risiko for å få diabetes (jeg er ikke overvektig)? Håper på svar, da jeg ikke har fått så mye informasjon fra legen min. Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144842-spm-i-forbindelse-med-diane/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Man må regne PCOS som en kronisk sykdom hvor p-pillen holder symptomene nede. P-piller setter eggstokkene på ’sparebluss’ og cyster vil ofte gå tilbake, men kan ta opp når aktiviteten igjen tar seg opp. Nedsatt glukosetoleranse betyr at man må bruke mer insulin for å forbrenne sukker/glukose, og det er nettopp et moment ved PCOS, at kroppen blir mindre følsom for insulin og bruker mer av det. Du har ikke større risiko for diabetes med Diane, men med PCOS, spesielt hvis det samtidig er overvekt. Hvis du har bruk for prevensjon, synes jeg du skal fortsette med Diane, hvis ikke kan du holde en pause og se hvordan det går. Sukkersyketabletten, metformin, brukes ved PCOS, det kan være et alternativ. Jeg synes du skal be om en ny henvisning til gynekolog og drøfte videre behandlingsopplegg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144842-spm-i-forbindelse-med-diane/#findComment-917254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.