Gå til innhold

Hjelp meg litt...Når man får en jobb...

Anbefalte innlegg

Gjest Usikkerhen sjøl

...midlertidig, fordi den fast ansatte er ute i barselpermisjon, er det da en regel, som heter, at den som blir ansatt i hennes sted, skal ha lik lønn?

Jeg er gamlere enn henne, og har nesten full ansinitet. Og jobben, er timesbasert, og egentlig vanskelig å planlegge økonomi etc. med. Fordi den er avhengig av hvor mange selskaper vi får booket inn.

En annen ting, hva er ca. normal lønn, for å sitte på kontor?

Håper noen av dere orker å strekke ut ei hånd på disse spørsmålene. Da tom. trygdekontor, har kommentert at tilbydt lønn til meg, er så lav, at jeg burde kontakte de som ser over bedrifter i forhold til lønn/betinglser etc.

Fortsetter under...

Gjest økonom

Lønnsregler varierer fra sted til sted. Hva man ser på når man setter lønna, varierer også. Noen ser på f.eks. ansiennitet, andre ikke. Reglene er gjerne noe mer formelle i stat og kommune enn i private bedrifter.

"Å sitte på kontor" omfatter svært ulike jobber, med svært ulike krav til hva du kan, så her må du forklare nærmere.

Fagforeninger pleier å ha lønnsstatistikker og vite hva som er vanlig lønn. Men du må kanskje være medlem der for at de skal gi deg slik informasjon.

Hvis du sier litt mer hva slags utdanning som kreves og hva oppgavene er, om dette er i pressområde (storby) eller mer i distriktet, og litt om hva slags bransje det er, er det sikkert noen her som kan svare deg bedre.

Gjest Usikkerheten selv

Lønnsregler varierer fra sted til sted. Hva man ser på når man setter lønna, varierer også. Noen ser på f.eks. ansiennitet, andre ikke. Reglene er gjerne noe mer formelle i stat og kommune enn i private bedrifter.

"Å sitte på kontor" omfatter svært ulike jobber, med svært ulike krav til hva du kan, så her må du forklare nærmere.

Fagforeninger pleier å ha lønnsstatistikker og vite hva som er vanlig lønn. Men du må kanskje være medlem der for at de skal gi deg slik informasjon.

Hvis du sier litt mer hva slags utdanning som kreves og hva oppgavene er, om dette er i pressområde (storby) eller mer i distriktet, og litt om hva slags bransje det er, er det sikkert noen her som kan svare deg bedre.

Takk. Det var et fint svar.

Ja, jeg er klar over ulikhetene. Stillingen er nyopprettet, og økonomiansvarlig og kontormedarbeider/lønnsutbetaling/regnskapsanvarlig hadde den før.

Den er , sier dem, krevende. Dermed ble den opprettet som en egen post, slik at de fikk frigitt tid.

Det er vanskelig å beskrive stillingen, men jeg har ansvaret for det meste, som gjør at vi tjener penger. Også at flere andre ansatte får sine fulle uker. Det er litt av en kabal. Et spesielt arbeidssted.

Men takk.

Ha en fin kveld.

Mvh

Det er ingen regel om at du skal ha lik lønn som den du erstatter. Det er et forhandlingsspørsmål mellom deg og arbeidsgiver. Og det er helt umulig å si "normal lønn" for en som "sitter på kontor" - da det er mange forskjellige typer jobber en som "sitter på kontor" kan inneha, ansvarsområder, utdanning etc - dermed vil lønna variere enormt.

Hva synes du selv er en rimelig lønn? Sjekk denne gjerne ut med fagforbundet og stå på krava i lønnsforhandlinger!

Gjest økonom

Takk. Det var et fint svar.

Ja, jeg er klar over ulikhetene. Stillingen er nyopprettet, og økonomiansvarlig og kontormedarbeider/lønnsutbetaling/regnskapsanvarlig hadde den før.

Den er , sier dem, krevende. Dermed ble den opprettet som en egen post, slik at de fikk frigitt tid.

Det er vanskelig å beskrive stillingen, men jeg har ansvaret for det meste, som gjør at vi tjener penger. Også at flere andre ansatte får sine fulle uker. Det er litt av en kabal. Et spesielt arbeidssted.

Men takk.

Ha en fin kveld.

Mvh

Kan den sammenlignes med å sitte på sentralbord? Er det enkelt regnskap? Er det mye tidspress eller kan du ta ting i eget tempo? Må du ta selvstendige avgjørelser, eller er det mer rutinepreget?

Krever den at du har fullført videregående, i tilfelle hvilken studieretning?

Ved å svare på slike ting er det lettere å sammenligne med andre jobber.

Er avtalen at du skal ha vanlig lønn, eller er dette en form for praksisplass? Hvis det er sistnevnte er jo lønnen gjerne svært lav, kanskje godt under 50 kroner timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...