Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjjære jordmor, håper du kan gi meg et råd for jeg er litt forvirret. Hadde termin i går, og har vært til kontroll to ganger denne uken: først hos jordmor, som oppdaget at det var proteiner i urinen og at blodtrykket har steget (fra 135/75 hele svangerskapet til 140/90 nå). Hun sa jeg måtte til lege tre dager etter for å sjekke blodtrykket. Da var det det samme (140/90), og fortsatt eggehvitestoffer (p+ står det på helsekortet) i urinprøven. Av ødem har jeg "1-2".

Jordmor sa jeg måtte ta det litt rolig, mens legen sa jeg kunne leve helt normalt og at dette ikke var faretruende i det hele tatt (det virket som om han syntes jordmor var litt hysterisk som hadde sendt meg videre til lege!).

Men: Min mor ble litt forskrekket da hun hørte dette. Selv hadde hun nøyaktig samme "symptomer" da hun var gravid med meg (for 25 år siden), og den gang ble hun STRAKS lagt inn på sykehus der hun måtte ligge flatt uten å røre seg, helt fram til fødselen!

Har legene forandret strategi siden 70-tallet, eller burde jeg ligget på sykehus jeg og???

Jeg er førstegangsfødende og har ikke hatt noen problemer i svangerskapet for øvrig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14510-har-jeg-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når man skal vurdere om en gravid er i ferd med å utvikle svangerskapsforgiftning/preeklampsi, har man som tommelfingerregel at et blodtrykk over 140/90 er på grensen av det akseptable. Situasjonen blir ansett som alvorlige hvis man har opptil 2+ på proteinuri (stix), og hvis blodtrykket nærmer seg 160/110. Ødemer kan underbygge en svangerskapsdiagnose, men man kan godt ha diagnosen uten særlige ødemer. Jeg synes din jordmor handlet riktig når hun henviste deg til lege på bakgrunn av ditt blodtrykk. Var det en gynekolog/spesialist du var hos? Jeg synes ikke at det er riktig av din lege å bagatellisere situasjonen. Jeg synes, som din jordmor, at du bør ligge lavt i terrenget. Selvfølgelig skal du ikke gjøre stort annet enn å slappe av. Dropp husarbeid og turer ut. Jeg vil også anbefale deg en ny blodtrykkskontroll nå rett over helgen, + selvsagt en test av urinen. Hvis din mor hadde svangerskapsforgiftning, så er det faktisk en større fare for at du også skal få dette. Imidlertid er det ikke så uvanlig med en slik blodtrykksøkning mot slutten uten at det foreligger noen alvorlig svangerskapsforgiftning. Likevel skal man alltid ta dette med blodtrykk på alvorl. Lykke til med fødselen.

Som deg opplevde jeg forskjellig behandling alt etter hvem jeg kom til. En lege valgte innleggelse ved et lavere blodtrykk enn en annen lege. Litt rart at det er så forskjellig, at det ikke finnes nogenlunde faste regler å gå etter.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg bare høyt blodtrykk, ingen andre tegn. Jeg ble likevel innlagt ved to tilfeller. I papirene mine veksler det mellom at det står preklapsi og fare for preklapsi. Jeg vil selv tro det siste, i og med at jeg ikke hadde ødemer og protein i urinen, men jeg vet ikke. Uansett vil jeg bli godt fulgt opp i dette svangerskapet.

Jeg ville ikke slått meg til ro med legens avslappende holdning. Det er ingen vits i å ta noen sjangser - oppsøk jordmor over helgen. Forklar at du er engstelig og gjerne vil ha sjekket det igjen. Det er litt rart det der med henvisning til lege. Tror ikke jordmor kan henvise til sykehuset, derfor må alt gå gjennom legen. Da kan det jo være et problem hvis legen bagatelliserer det. Men ikke gi deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...