Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tror det var forrige søndag at jeg leste en artikkel om samliv i en av de store avisene. Og der var det en samlivsrådgiver som kom med en del tips.

Og faktisk rådet de folk til å vente med sex til de hadde vært sammen i 3-6 måneder.

Dette stusset jeg litt på, all den stund temaet gjaldt voksne og samliv, altså ikke 17-åringer.

Er det virkelig noen som venter så lenge med å ha sex, og er det større sjanse for at forholdet skal vare hvis man venter så lenge?

I mine forhold har det alltid vært sex etter ca. et døgn - fordi dette har vært naturlig og ønsket av begge. Men jeg vet lite om hva som er vanlig.

Fortsetter under...

Det kan da umulig gjelde voksne ikke-religiøse folk? Gjelder kanskje bare når man er på date stadiet og man også treffer andre?

Det er da både en naturlig og viktig del av et forhold å ha sex?

Jeg hadde ikke greid å vente så lenge hvertfall.

Hmmmm... Sånn fungerer det ikke i min verden iallefall. Mener man skal ha sex når begge parter føler at det er riktig for dem, ikke sånn "Nei, vi får jammen vente til vi har vært sammen et halvt år før vi har sex selv om begge egentlig er steinkåte på hverandre!"

Det blir litt søkt.

Jeg bruker å ha sex ganske med en gang jeg... ;-)

Det kan da umulig gjelde voksne ikke-religiøse folk? Gjelder kanskje bare når man er på date stadiet og man også treffer andre?

Det er da både en naturlig og viktig del av et forhold å ha sex?

Jeg hadde ikke greid å vente så lenge hvertfall.

Ikke jeg heller!

Hmmmm... Sånn fungerer det ikke i min verden iallefall. Mener man skal ha sex når begge parter føler at det er riktig for dem, ikke sånn "Nei, vi får jammen vente til vi har vært sammen et halvt år før vi har sex selv om begge egentlig er steinkåte på hverandre!"

Det blir litt søkt.

Jeg bruker å ha sex ganske med en gang jeg... ;-)

Enig. Det vil vel også være en viss fare for at man får altfor store forventninger til den første sexopplevelsen hvis man venter så lenge, slik at den ender opp med å bli mislykket. Videre vil jeg vel også påstå at det å finne ut hvordan man fungerer seksuelt sammen er en del av utprøvingen av hvorvidt forholdet er liv laga.

Annonse

Gjest Pricilla

Synes den var litt drøy.. vente i seks mnd. for så å finne ut at man ikke fungerer seksuelt sammen? Ikke alle man har like god sex med, uansett hvor godt kjent man er..

Jeg hadde sex med samboern før vi ble sammen, var det som gjorde at vi blie sammen.. i ville begge ha mer av det vi "fikk"! ; )

skorpionfisken

Det var i Dagbladet eller VG.

Åssen kan du være både skorpion og fisk? De er jo så himla ulike!

Det finnes en fisk som heter skorpionfisk. Japanerne elsker den. Det er en delikatesse om du tilbereder den rett, og ekstremt dødelig om du tilbereder den feil.

Jeg er født i skorpionens tegn - og jobber med fisk....

Jeg har hatt to langvarige forhold (og disse to er de eneste jeg har hatt sex med). Så i mitt første tilfelle ventet vi nesten en mnd. Forståelig da jeg var jomfru..

I mitt andre (nåværende) forhold ventet vi nesten to mnd'er. Da var det han som var jomfru. (Selv om vi prøvde første gang etter ca 1 mnd, men hadde problemer med ereksjonssvikt)

I disse to tilfellene har det vært snakk om første gang for noen, og da er det forståelig at det tar litt tid. Men jeg tror at om det skulle bli slutt med han jeg er sammen med nå og jeg skulle innlede et nytt forhold med en annen, ville jeg likevel ha ventet en stund. Ikke 3-6 mnder (!!) men en uke eller to kanskje. Men det er bare sånn jeg er. Vil være sikker på at det kan bli et langvarig forhold før jeg ligger med noen.

Synes det var lenge...

Før i tiden fungerte det nok, men ser litt vanskeligheter med at så lang ventetid skulle fungere i dag...

vi er mer kravstore i dag, og at det fungerer sexuellt for oss i et forhold er veldig viktig.

Vi går vegen og har sex i samme fart som vi blir kjent med en ny på andre måter...det tar nok for de fleste ikke så altfor lang tid før første gang i halmen.

For meg har det vært litt opp og ned avhengig av forholdet jeg har innledd...men jeg ser det som "ideellt" - for meg - å vente en par-tre uker kanskje.

(men ikke missforstå...er det hett så er det hett så da kan jeg nok begynne rimelig tidligere)

:)

Gjest tjohooo

Faktisk kjempesmart å vente, for sex gjør til at vi ikke lenger greier å vurdere den andre like klart som før... alt blir "tåkete" og vi kan risikere å involvere oss dypere med feil partner enn vi ville gjort dersom vi ventet, og "så klart"...

Skjønner ikke hvorfor alle er så grusomt opptatt av sex. Jeg syntes at ingenting er flottere enn to mennesker som viser sin kjærlighet til hverandre. men syntes også at det skal være på bakgrunn av de "rette" følelsene.

Det viktigste må jo være å bli godt kjent med hverandre også for å kunne forstå hverandres følelser og behov. Etter min mening så kan man ikke bli kjent på bare en uke eller mnd. etter min mening.

Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres syn på dette, men ser likevel viktigheten av å vente... ja hvorfor ikke vente 3-6 mnd?

For å ha sex, så gir du hele deg, noe jeg ikke ville gjort om jeg ikke viste hva jeg gikk til. Og da sier jeg dette selv om livet aldri vil være noen form for garanti for at ting skal gå bra.

Men det har mye med trygghetsfølelsen og tillit å gjøre. Noe man etter min mening må opparbeide seg etterhvert.

Annonse

Gjest Ugga Bugga

3-6 dager ville nok være mer passende for meg enn 3-6 måneder.

Hva som er vanlig, vet jeg ikke.

For meg ville det være veldig rart å ikke gjøre mer enn å holde hverandre i hånda i 6 måneder. Greit hvis man er 14 år kanskje, men ikke når man er voksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...