Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en Bartholincyste i skjeden som skal opereres bort. Jeg fikk vite at den må fjernes i går på grunn av størrelsen. Siden da har jeg vært utrolig redd. Jeg får store problemer bare jeg tenker på operasjonen. Spurte håpefullt om jeg fikk full narkose, men denne type operasjoner ble nok gjort i lokalbedøvelse. Jeg er så redd for hvordan jeg kommer til å takle det. Å ligge der avkledd med leger og sykesøstre rundt omkring. Gråter bare jeg tenker på det. Har født to barn og det har gått veldig fint, men da har jeg vært aktiv og ikke bare ligget der passiv og ventet på at "de" skulle gjøre seg ferdig. Denne kulen hemmer meg jo og jeg vil så gjerne ha den fjernet,men er redd dette kommer til å føles som et overgrep.Jeg vet at legene gjør dette ofte, men det gjør ikke jeg. Hvilken bedøvelse bruker man ved slike inngrep? Hvordan vil jeg være etterpå? Håper noen kan hjelpe meg, for jeg vet ikke om jeg klarer å gjennomføre dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145245-bartholincyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En Bartolincyste er en hevelse av Bartholinkjertelen som sitter ved skjedeinngangen. Dens funksjon er å danne slim som kan gi fuktighet til systemet. Iblant tettner dens utførselsgang så den i stedet hovner seg opp. Den kan også bli betent og hoven, men da er den meget smertefull, som en byll.

Ved operasjonen fjerner man ikke Bartolincysten (det gir ofte mye blødning), men man lager en åpning inn til skjedeinngangen, så kjertelen fortsatt kan gjøre sin jobb.

Kan det trøste deg at jeg forteller at det er et av de enkleste inngrep en gynekolog utfører? Det tar bare få minutter. Hvilken bedøvelse som velges bestemmes av det lokale sykehuset. Vi bruker ofte narkose så pasienten sover, mon ikke du kan be om det, hvis det er det du mest ønsker? Personlig synes jeg det er lettere med full bedøvelse enn lokal.

Etterpå er det lite som kjennes, litt ømhet, men ikke mye. Det sitter tråd som løser seg opp selv. (Noen få steder brukes laser og da er det ikke nødvendig å sy). Området holdes rent ved sittebad eller ved spyling med handdusj.

Som sagt, det er meget enkelt, og det skulle ikke være grunn til å ødelegge nattesøvnen av den grunn, men det er klart at alle inngrep i underlivet kan føles ubehagelig. Jeg synes du skal fortelle leger/sykepleier om din engstelse.

På denne hjemmeside finner du en forklaring av tilstanden og bilder av hvordan man opererer (figur 4 og 5)

http://www.aafp.org/afp/980401ap/hill.html

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS det er jo strengt tatt ikke nødvendig å operere, det er for ditt velbefinnende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145245-bartholincyste/#findComment-919323
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...