Gå til innhold

Hvordan leve med en økonomisk idiot?

Anbefalte innlegg

Gjest trond martin

Har de samme tankene som deg.. Hvordan er det mulig??

Det første han gjør når lønninga kommer inn er å betale husleie og matpenger + andre regninger. Men nå dreit han seg ut for ente gang! Jeg regna med at han ikke skulle bruke de pengene jeg satt inn, for de var MINE og ikke hans.. MIN del av husleia. For å rekke fristen gjorde jeg det. Og han smartassen skulle "låne" de så lenge siden han allikevel fikk så fet lønn i dag.. jadda! 6000 fikk han! Og husleia er på 7000. men han fikk gudskjelov 6000 til da.. men at det går an å ta SÅ feil på hva man får i lønn???

Skjønner ikke at det er mulig at han får så lite heller jeg da.. han jobber jo hele tiden.

Skal ta i bruk skandia-kontoen min og få trekt fra han konto rett inn der. men er irriterende at jeg må ta ansvar for å få ut mine 2000 av matpenger + hans 2000 av matpenger siden han ikke greier det sjøl uten å fucke opp. Skal begynne å ha matpenga på det kortet og (det er mitt, men bruker det ikke) - for per i dag legger vi pengene i en boks med kodelås som begge kan koden på, ogd et hender han "låner" derfra og.. Så kan han ikke betale tilbake når han skal.. Så blir det bråk igjen!

Han har lært av mora si.. ingen tvil om det! Men han burde jo se det sjøl??? Hun bruker gjerne 5000 ute på en middag hvis hun har lyst.. Er ikke så farlig. men så har hun 10 ganger så mye penger som han i mnd og da - MINST!

Unnskyld at jeg spør men han tjener så lite?? Og etter det du har skrevet før jobber han veldig mye?

Ikke bli sint når jeg skriver dette, men er du sikker på at han "oppgir" alt han tjener til deg? Kan han bruke dem på noe før du "ser" dem? Eller jobber han ikke så mye han sier?

Veldig får tjener så dårlig da...

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• shandy

2

• Hawkwind

2

• StoneHead

2

• soleil

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest mor i juni

Uff, du får en del usmarte svar her også, det er helt klart mange måter å være Idiot på..!

Tenkte bare om du kunne snakke med mora hans, be henne slutte å låne ut penger. For det er snakk om å låne? Eller får han penger han ikke trenger å betale tilbake?

Han vet hva du mener om dette og har fått merke det da du pakket bagen. Riktignok har han skjerpet seg som du sier.. Men noen forstår bare ikke, kjenner et par folk som tjener utrolig bra men som alltid er blakke. Frodi de bruker penger på unødvendig dill, tar opp forbrukslån, og plutselig drukner i regninger hver måned.

Lever tilbake alt unødvendig han kjøper. Datautstyr og sånn kan vel i mange tilfeller kobles fra og tas med tilbake til butikken.

Gjest Pricilla

Du har nå omtalt han som alt annet enn drømmemannen her, så det må da finnes andre menn der ute som er bedre.. og det er det tro meg.. han må være en av de mest håpløse, og det værste er jo at du lar ham..

han er alt annet enn fornuftig når det gjelder økonomi ja, men hvis du noen gang har lest noen av mine andre innlegg om forholdet - noe du tydligvis ikke har for da hadde du aldri posta det innlegget.. men gidder ikke forklare. Er ikke det som er saken her, det som er saken er at han noen ganger er helt dust når det gjelder økonomi.

Gjest Pricilla

Unnskyld at jeg spør men han tjener så lite?? Og etter det du har skrevet før jobber han veldig mye?

Ikke bli sint når jeg skriver dette, men er du sikker på at han "oppgir" alt han tjener til deg? Kan han bruke dem på noe før du "ser" dem? Eller jobber han ikke så mye han sier?

blir ikke sint! , ) Jeg VET hva han tjener.har tilgang til nettbanken hans da jge ofte styrer med regningene. Og ser hva som kommer inn og ut

Gjest Pricilla

Dere hadde pause i fire måndeder og da betalte du for ham? Og fordi han messa totlat opp i den perioden ble du sammen med ham igjen? Logisk..

Han er og blir sånn, det må du enten leve med, eller finne en normal mann..

Herregud! HVOR I ALL VERDEN SA JEG DET??? Vi bodde hver for oss og jeg betalte ikke en krone for han da så klart! ærlig talt hva tar du meg for??? Uff... , gir opp dette nå. ingen får med seg en dritt av hva jeg skriver allikevel

Gjest er jeg fattig?

Er 12 000 utbetalt i mnd veeldig lite?

Annonse

Tror nok det bare er en god løsning på en partner som ikke har økonomisk styring.

Du må ta styringa over deres økonomi. Og det må være et absolutt krav fra din side. I praksis vil det bety at han overfører lønna si til din konto; fratrukket et beløp dere to avtaler dere imellom som han kan få lov til å tulle bort.

Så lenge det er slik at typen din synes egne leketøy er viktigere enn såvel det å skaffe nødvendigheter i husholdningen såvel som at det er viktigere for ham enn at dere har tak over hodet; tror jeg ikke det finnes noen andre måter å løse denne greia på...

Hvis ikke jeg hjelper han når det er ille (og da er han ikke selv skyldig - gammel gjeld) så går det jo i bunn og grunn like mye utover meg! Vi har da planer åom å få lån en gang i tida, og det går ikke nåe han overhodet ikke har mulighet til å betale gjeld. men nå er det ikke sånne ting so irriterer mest, men at han er så uansvarlig som han var denne uka.. DA er han skyldig og får faen emg fikse det sjøl også. han får ikke låne en krone til av meg.

Gi han sexnekt i et par måneder....kanskje det gjør at han lærer...?

...men det blir kanskje litt vel mye selvpining for deg igjen da...

Tror som mange andre her at du må ta det meste av styringa for at dette skal funke. Du betaler feks husleie og mat av felles midler og at han får noe ansvar for telefonregning og internettregning feks. Klarer han ikke det ansvaret engang så får du overta alt og gi han lommepenger eller kaste han ut. Han MÅ lære seg enkel privatøkonomi. Å ha penger til mat og husleie er essensielt.

Et lite tips er at de fleste kommuner har økonomiske rådgivere som kan hjelpe han til å lære seg å styre privatøkonomi. Om det fins burde han tatt et kurs i privatøkonomi. Dataprogrammer som feks Datax privatøkonomi kan gjøre det morsommere for han å få til en ordnet økonomi.

Måten vi gjør det hjemme hos oss er at den ene betaler husleia og den andre betaler mesteparten av maten. Vi deler egentlig alt vi har uten at vi fører regnskap på hvem som betaler hva eller hvor mye vi har i lommepenger hver. Den ene får lønn den 1 og den andre midt i måneden. Vi setter inn alle regninger i en perm. Foskjellige skilleark for forskjellige utgifter. Bruker nettbank og skriver på regningene når de er betalt og av hvem og putter betalte regninger på rett plass. Ubetalte regninger er på en plass i permen slik at ikke noen regninger blir glemt. Funker for oss enda vi begge er ganske rotete.

Etterhvert som vi nå får mer like lønninger så må vi nok innføre en mer rettferdig fordeling for jeg skal begynne å betale på studielån.

Problemet ligger hos meg ja? Saklig... jeg har sagt hva jeg mener jeg, og det vet han.. les lenger ned så kjeønner du hva jeg mener.

Hvis det er du som ønsker forandring, så er det ditt ansvar å gjøre noe med det.

Å si hva du mener har ingenting med å sette grenser. Du må la ham få vite hva du mener, og du må være tydelig. Du må la ham få skjønne hvilke konsekvenser det vil få om han ikke respekterer dine grenser, og du må stå ved det. Ingenting annet vil hjelpe. Ingenting annet vil få ham til å forandre seg. Hva skulle i såfall det være?

Det kan kanskje høres brutalt ut, men å være tydelig, å sette grenser er i seg selv virkelig kjærlighet.

Nå må du lære deg å sette grenser jente. Still ham et ultimatium.

Enten får han bevise at han nå tar seg sammen, eller kast ham på dør. Han har jo klart å få dere i et uføre og vel så det. Hadde ikke stusset jeg da. få være måte på hva en skal finne seg i.

Gjest Ingen grining over økonomien lengre

Hvis ikke jeg hjelper han når det er ille (og da er han ikke selv skyldig - gammel gjeld) så går det jo i bunn og grunn like mye utover meg! Vi har da planer åom å få lån en gang i tida, og det går ikke nåe han overhodet ikke har mulighet til å betale gjeld. men nå er det ikke sånne ting so irriterer mest, men at han er så uansvarlig som han var denne uka.. DA er han skyldig og får faen emg fikse det sjøl også. han får ikke låne en krone til av meg.

Ser at du har fått veldig mange råd, men jeg føyer meg likevel i rekken. Har hatt det samme problemet som deg. Min samboer var kanskje ikke like ute å kjøre som din, men han hadde ikke snøring på å forvalte privatøkonomien sin. Jeg er veldig glad i gutten, derfor bestemte jeg meg for å gi han en sjanse, og i dag har vi verdens mest ryddige økonomi. Løsningen ble en servicekonto. Vi satte oss ned, regnet ut hvilke faste utgifter vi hadde i løpet av et år, delte summen på 12 mnd. og lot det gå et fast beløp inn på denne kontoen hver mnd. I begynnelsen kunne det bli litt krøll fordi regningene ikke stemte overens med den summen som sto på konto. Etterhvert har vi fått et lite overskudd på denne kontoen, så nå tenker vi aldri på ubetalte regninger mer.

Når vi nå får inn lønn, går det et fast beløp inn på denne kontoen. Så finner vi ut om det er andre ting som skal betales (regninger som ikke er tatt med i årsbudsjettet). Dette trekker vi fra den totale lønna. Resten deler vi likt mellom oss. Nå er det aldri noe krangling om penger, og hvem som bruker mest. Har jeg lyst til å gå å kjøpe klær for tusen kroner kan jeg gjøre det uten at han blir sur, og det samme gjelder samboeren.

Gjest mitt svar

Og han skal du bli gravid med...? Huff. Mannen min kjøper også ting til pc'en, men ikke før husleia er betalt. Men før andre viktige ting.... Vi deler begge kontoene, så jeg kan betale regninger også fra hans. Hva med noe sånt? Men ikke lett når han låner og kjøper.. Urettferdig mot deg. Ikke kjøp tørketrommel for dine penger, vent til han kjøper. La ham henge opp vått tøy. Lykke til, men ta en alvorsprat med fyren! Si han oppfører seg barnslig, og ikke er ungkar lenger!!!!!

Annonse

Gjest mitt svar

Tror nok det bare er en god løsning på en partner som ikke har økonomisk styring.

Du må ta styringa over deres økonomi. Og det må være et absolutt krav fra din side. I praksis vil det bety at han overfører lønna si til din konto; fratrukket et beløp dere to avtaler dere imellom som han kan få lov til å tulle bort.

Så lenge det er slik at typen din synes egne leketøy er viktigere enn såvel det å skaffe nødvendigheter i husholdningen såvel som at det er viktigere for ham enn at dere har tak over hodet; tror jeg ikke det finnes noen andre måter å løse denne greia på...

Godt svar, enig.

Gjest trond martin

blir ikke sint! , ) Jeg VET hva han tjener.har tilgang til nettbanken hans da jge ofte styrer med regningene. Og ser hva som kommer inn og ut

Eh.. tror ikke du skjønte hva jeg mente.. De pengene han evt tjener "utenom" kommer jo neppe inn på nettbanken hans da vet du...

Gjest ikke nå nei

Herregud! HVOR I ALL VERDEN SA JEG DET??? Vi bodde hver for oss og jeg betalte ikke en krone for han da så klart! ærlig talt hva tar du meg for??? Uff... , gir opp dette nå. ingen får med seg en dritt av hva jeg skriver allikevel

Er det rart så utydelig du skriver og forklarer?

Du kan da ikke bli sint bare fordi du roter når du legger fram problemstillingen din?

Gjest alpefiol

han er alt annet enn fornuftig når det gjelder økonomi ja, men hvis du noen gang har lest noen av mine andre innlegg om forholdet - noe du tydligvis ikke har for da hadde du aldri posta det innlegget.. men gidder ikke forklare. Er ikke det som er saken her, det som er saken er at han noen ganger er helt dust når det gjelder økonomi.

Ehm.. Hva roter du med nå? Du omtaler ham jo ikke akkurat som noen drømmemann i DENNE tråden her da, er det jeg mener. Et så stort økonomisk rotehode kan da umulig være noe å være sammen med? Å få barn med en slik kan du bare glemme feks, særølig når dere begge har såpass dårlig råd.

At du faktisk aldri har gitt inntrykk av at han er noe særlig å være sammen med før også er en annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...