Gå til innhold

Samboer bruker all sin kjærlighet på barna -- normalt??

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker bare litt tid alene med han

Er det jeg som er totalt tante Pose, eller har dere noen forslag til meg.

Min samboer har en jente på 5 år og en gutt på 9 år. Han liker å legge dem ca. kl 23.00 og 24.00 når det er ferie og når det er skole, ikke før klokken 22.00. Det betyr at vi har ingen tid i sammen. Jentungen skal alltid sitte på fanget og han sitter ofte og holder rundt henne, og hun liker å kysse faren sin hele tiden, og han gir selvfølgelig respons. Ikke nok med det, men hun liker å ta bort gensern hans og kysse faren på huden, ganske langt nedenfor navlen. Jeg reagerer veldig sterkt på dette, og lurer virkelig på om dette er normalt. Eller er det meg som er totalt på jordet?

En annen ting er når vi sitter i sofaen, så rører han ikke meg, men han sier han er glad i meg. Han sier at barna trenger dobbel omsorg siden moren skilte seg fra han. HVA GJØR JEG? Jeg mener jo at er han virkelig glad i meg, så holder han rundt meg også, men det gjør han så og si aldri. Om natten lar han jenta si ligge ved siden av seg. Jeg mener hun kan ligge i sin egen seng. Krever jeg for mye?

Fortsetter under...

Er det en ting du ikke gjør, så er det å kreve for mye. Virker merkelig at en voksen tillater et barn å kysse der nede.

Hadde aldri orket et samliv hvor vi aldri hadde tid for oss selv. Slikt er veldig viktig for forholdet. For meg virker det som om han kan være redd for noe.

En voksen som lar et barn kysse seg nesten i skrittet, hadde jeg steilet over. Dette er sjukt. Og at han heller vil ha datteren sin i senga framfor kjæresten?

Hva angår leggetider er fyren fullstendig på villspor.

Har du kontakt med mor til barna? Ta en prat.

Gjest uten nick denne gangen

Snakk med moren til ungene. Det der er ikke normalt, jeg snakker av erfaring. Min forrige samboer holdt på slik og lenge etter på fikk jeg vite at ungen var blitt misbrukt av ham. Så si ifra så fort du har mulighet

Annonse

Gjest colette

Rart, dette her. Å vite hvor grensene går med noe som foregår tett innpå seg. Hvis det virkelig er riktig som du skriver, at datteren på 5 år kysser pappaen nedenfor navlen..ja, da har du virkelig god grunn til å reagere.

Jeg skjønner godt at du reagerer_kraftig. Nærhet med egne barn pga dårlig samvittighet/skilsmisse har ingenting med dette å gjøre. Dette er dårlige grenser - både overfor deg og barna- og spesielt jenta, og ikke egnet til noe annet enn å ødelegge.

Jeg har alltid sagt det - og sier det gjerne en gang tid: Dårlige grenser er det som ødelegger det meste i forhold til andre mennesker.

Gjest stoiker

Prøv å forestille deg et barn kysse deg under navlen.

Normalt og naturlig? Nei.

Som de andre sier. Prat med mora. Ville ikke sagt ifra til ham først, i tilfelle han kunne prata deg ifra å gjøre det. Dette er for alvorlig.

Pappaer har også lov til å sette grenser for ungene sine. At det føles naturlig for et barn å kysse nedenfor navlen, er en ting. At en far har lov til å si "Ikke der, er du snill!" fordi han som er voksen, opplever det helt annerledes, er også sant.

Jeg synes far må jobbe litt med grensesettingen. Han synes han ikke kan sette noen grenser for ungene fordi moren deres tok ham bort fra dem. Men slik er livet, og så skjedde det hans unger, likevel.

Det beste han kan gjøre for ungene nå, er å "normalisere" situasjonen og sette grenser for ungene der de bør settes. I stedet forsterker han både egen og deres opplevelse av at de må holde rundt hverandre for å ikke miste hverandre.

Jeg synes det er ok at ungene får sove i sengen min - men resten av dagen, oppfordrer jeg dem til å ferdes mye på egen hånd og gjøre sine egne ting. Selvsagt koselig med en på fanget - men ikke hele tida.

Hjelp far med frykten for å miste barna - også. Og støtt ham i å forsøke mer grensesetting. Å sette grenser for barna er noe barna trenger og det hjelper også ham til å få den avstanden han må ha for å være en god far!

Jeg synes jeg nesten ser ei lita jente her som konkurrerer med deg om far - det er helt naturlig. For henne. Hjelp far til å gi henne trygghet på hennes kjærlighet på andre måter enn gjennom flørt og nesten seksuelle tilnærminger. Kjempeviktig - for at hun skal få et sunt syn på seg selv og sin seksualitet siden.

Her kan du hjelpe far, siden du er kvinne selv.

Disse barna er veldig heldige som har to mødre og far. De har flere voksne å forholde seg til, og til tross for bruddet, kan det komme noe godt ut av dette! Her kan du bruke klokskap, så skal du se dette retter seg. I tillegg har du mulighet for hjelp fra familievernkontor, ppt og BUP om du synes det blir for vanskelig alene!

Lykke til!

Gjest Wita

Jeg synes du har fått mange mange teite svar her.

Og fremstille denne mannen nærmest som en sexualforbryter blir for meg helt absurd.

Altså datteren løfter på genseren og kysser på magen. Hun er bare 5 år og det er helt normalt. Buksa går vel nesten opp til navlen,så så mye under navlen kan hun vel ikke komme? For det er vel ikke slik at han åpner buksesmekken?

Jeg tror på mannen din når han sier at barna trenger dobbel omsorg. Han sliter sikkert med dårlig samvittighet fordi han ikke daglig er sammen med dem mer.

At ungene også savner nærhet til pappaen sin er ikke så rart.

Men han burde sette grenser når det gjelder leggetider. Dette er vel igrunnen litt typisk pappaer og være mer slepphendte enn oss.

De legger seg for sent,og jeg er enig med deg at dere trenger mer tid tilhverandre også. Dessuten blir barna tryggere med faste rammer.

Det er ikke noe unormalt i at en 5-åring kommer og legger seg i sine foreldres seng.

Men hun bør ligge i egen seng,ikke minst for din skyld.

Men la henne heller få lov til å komme av og til når hun har drømt.

Jeg ser på denne mannen som en snill og kjærlig pappa,men en pappa som har problemer med å sette grenser.

Noe som kanskje skyldes dårlig samvittighet.

Han er sikkert like glad i deg,men føler vel at han har mye å ta igjen når han har barna på besøk.

Likevel det skal ikke være slik at dere ikke får tid tilhverandre. Sett dere ned å snakk om det,og finn sammen frem til fornuftige leggetider.

Tror barna trenger å se at dere er enige om dette.

skorpionfisken

Jeg ser at flere her sier du må snakke med barnets mor.

Ja, hvis du er villig til å gi opp samlivet med din samboer totalt så gjør endelig det.

Jeg vet at om jeg hadde kontaktet min samboers eks om måten han var på ville mitt samboerskap være over og omvendt, hadde min samboer løpt til min ex så kunne han bare blitt der for min del.

Nei dette er mellom dere. Du må selv definere hva du tåler. Vil han beholde deg så gir han litt av seg til deg også. Du har vært tålmodig.

Jeg forstår det slik at barna bor hos dere, er de aldri hos mor slik at dere da får alenetid?

Han har alvorlige problemer med grensesetting, det kan du gjerne si til ham. Hvis han ikke forandrer seg til det bedre overfor deg ville jeg pakket sakene mine i fred og ro og flyttet ut.

Deretter kunne du kanskje fortalt barnas mor hvorfor du valgte å gå. Men satser du på et samliv med denne mannen så finnes det grenser for hvem du skal blande inn i samboerskapet, og exer er ikke blandt de som skal blandes inn.

Og så vidt jeg ser det så mishandler han ikke barna sine, han kunne vært sterkere når det gjelder grensesetting, men opplever aldri at noen reagerer når mødre er like bløte som denne mannene, da er det helt normalt det.

Annonse

Gjest rota

Her får vi dine valgte ord som beskriver din samboers forhold til sin datter. Dette kan være helt uskyldig, men slik du beskriver det, får jeg litt frysninger....

Siden du også har reagert, ville jeg i din situasjon prøvd og lure noe informasjon ut av datteren på en veldig diskret måte, om hva som skjer når de måtte være alene sammen. Men da må ordene og settingen være veldig valgt med omhu.

serendipity

Barne trenger vel ikke dobbel kjærlighet av han, de har vel en mor som også gir de kjærlighet. Kyssing under navelen??? vel.. Hender poden vil "blåse" (sånn at det kiler) på min og pappan`s mage og det er ok, men kyssing???

Det er sikkert ikke noe annet bak det, men det høres jo litt rart ut. Du kan jo ikke annet enn å ta det opp med han på nytt.

Gjest Wita

Barne trenger vel ikke dobbel kjærlighet av han, de har vel en mor som også gir de kjærlighet. Kyssing under navelen??? vel.. Hender poden vil "blåse" (sånn at det kiler) på min og pappan`s mage og det er ok, men kyssing???

Det er sikkert ikke noe annet bak det, men det høres jo litt rart ut. Du kan jo ikke annet enn å ta det opp med han på nytt.

Kan ikke helt se den store forskjellen mellom å blåse og kysse. Munnen er uansett i kontakt med magen.

Tror ikke akkurat det er klining ungen driver med.

Svarene blir veldig ensidig her når det bare er hennes ord vi får høre.

Kan ikke helt se det skumle i å kysse på magen.

Hadde du reagert på samme måte hvis det var mammaen som ble kysset på magen?

Og hvis pappaen hadde vært ubehagelig på noen måte,tror du ikke barna ville trukket seg unna da?

Gjest hot lady

Kan ikke helt se den store forskjellen mellom å blåse og kysse. Munnen er uansett i kontakt med magen.

Og hvis pappaen hadde vært ubehagelig på noen måte,tror du ikke barna ville trukket seg unna da?

Man skal vel også stole litt på denne voksne kvinnens dømmekraft? Det er iallefall slik at _hun_ reagerer på det. Og hun bruker ordet "kyss".

serendipity

Jo å blåse og kysse er vel en stor forskjell. Kyss er en kjæørlighets erklæring. Blåsing er en mer humoristisk form for kos. Såvidt jeg husker stod det kyss under beltestedet og DA syntes jeg faktisk at faren burde "tulle det bort" slik at jenta kunne kysse litt lengre opp.

Gjest Wita

Jo å blåse og kysse er vel en stor forskjell. Kyss er en kjæørlighets erklæring. Blåsing er en mer humoristisk form for kos. Såvidt jeg husker stod det kyss under beltestedet og DA syntes jeg faktisk at faren burde "tulle det bort" slik at jenta kunne kysse litt lengre opp.

Og hva er er galt med en kjærlighetserklæring?

Og hva vet du om hva faren gjorde? Ofte har en sak flere sider,og hun som skrev innlegget er sikkert styrt av sine følelser, muligens litt sjalusi,og det er bare hennes versjon vi hører.

Jeg prøver å se for meg min egen datter i sofaen, sammen med faren. Jeg sitter ved siden av. Hun tøyser og tuller, løfter på genseren til mannen min og smasker han på magen.

Sånn ser jeg for meg situasjonen.Absolutt helt ufarlig. Ved siden av sitter stemoren som ikke har barn selv,og ser på.

For henne som ikke er vant til dette,er jo ikke hennes barn,setter det i gang sjalusien.

Dessuten står det ikke noe sted at det var under beltestedet. Han åpnet ikke beltet for at ungen skulle kysse han lenger ned. Hadde så vært tilfelle, hadde mitt svar sett helt annerledes ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...