Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med ICSI, AIH, AID? Vi fikk nylig vite at min samboer har veldig dårlig sædkvalitet. Og that's it!

Ingen oppfølging, ingen veiledning.... Nå prøver vi selv å finne ut av ting og tang. Vet ikke helt hvor vi skal begynne heller... Er det noen andre her som har opplevd det samme og har noen gode råd?

Tusen takk på forhånd!!

PS Bor i Bergen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145591-d%C3%A5rlig-s%C3%A6dkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silvana1365380201

Hei ZZ.

Ikke bruk masse tid og krefter på egne forsøk hvis han har fått påvist dårlig kvalitet. Jeg fikk heldigvis min mann til å teste ganske tidlig etter at vi startet med å prøve å bli gravide, siden vi ikke lykkes. Jeg har et barn fra før, og da var det naturlig at han testet først. Resultatet var heller semmert.

Få fastlegen deres til å henvise dere til assistert befruktning med en gang, det er nå mitt råd. Sædkvalitet er ikke alltid lett å få bedre, og noen ganger er det grunner for at den er så dårlig uten at man finner det ut så lett. Vi endte opp hos dr. Purvis i Oslo (privat, men svært god!), og han fant ut at min man hadde hatt clamydia i sin ungdom, og forsøkte behandling uten hell. Rapporten vi fikk derfra var at det ikke var sannsynlig at min man kunne gjøre en kvinne gravid uavhengig av hennes fertilitet, og vi ble henvist til assistert befruktning.

For to år siden var vi igjennom to ICSI-forsøk. Vi ble gravide på andre forsøk.

Forsøk gjerne både E-vitaminer, sink og akkupunktur eller fotsoneterapi for å bedre sædkvaliteten, men for deres egen skyld bør dere bli henvist til assistert befruktning. Ofte må det en utredning til (hvis ikke prøvene som er tatt holder) før dere kommer på venteliste.

Ønsker dere lykke til!!!

Gjest siwidi

Synes Silvana sier det meste, men vil bare legge til at de er veldig flinke på Fertilitet Bergen og at det bare er å ringe dit. De gjør en full utredning og gir dere de nødvendige råd for å komme videre, enten det er assistert befruktning (ICSI - AIH har lite for seg, AID sannsynligvis ikke nødvendig) eller annen behandling. Noen menn kan ha ubehandlede infeksjoner, årebrokk e.l. som kan opereres eller fås medisiner. Oftest så blir man uansett sendt til ass.befr. da dette er den raskeste og mest effektive behandlingen.

Lykke til!

Gjest ikkemorennå

Hei! Vi har akkurat det samme problemet med dårlig sædkvalitet, og vi bor også i Bergen. Først og fremst vil jeg råde deg til å få fastlegen deres til å henvende dere til prøverørsforsøk. Det er ingen vits i og tro at man kan kurere veldig dårlig sædkvalitet med alt mulig alternativt (vi har selv forsøkt....) Det tar ofte litt tid med utredning å komme til i systemet, så det er bare til å sette i gang. Jeg har selv hatt flere ICSI forsøk på Haukeland, men desverre så lykkes jeg ikke der. Reiste derfor til Danmark, hvor jeg var så heldig å bli gravid.Stå på og bruk gjerne alternativ hjelp i forkant og forbindelse med forsøk, men som sagt er sædkvaliteten veldig dårlig, må man nesten i alle tilfelle ha ICSI. AID er også et alternativ, men AIH tror jeg ikke er mulig å lykkes så lenge partneren har veldig dårlig kvalitet.

Vil ønske deg lykke til videre i prossessen!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...