Gå til innhold

Ang. nedsatt sædkvalitet etter clamydia

Anbefalte innlegg

Gjest ikkenickikveld

Hei!

Er UFBére med mann med lettere nedsatt sædkvalitet, så IVF var da neste steg. Har nå gjennomgått tre forsøk uten noe oppnådd graviditet. Som så mange andre her skulle vi vi jo ønke at vi kunne greidd å bli gravide på egenhånd,(er jo lov å håpe) spesielt nå som kvoten mht forsøk er brukt opp.

Antar at grunnen til min manns nedsatte sædkvalitet er Clamydia som han pådro seg som unggutt. Lurer i den forbindelse på om legene faktisk kan påvirke kvaliteten ved en eller annen form for behandling. Vet noen? Har noen vært borti dette tidlgere? Tenker på å oppsøke Andrologisk senter for en videre utredning.

Med vennlig hilsen meg! :o)

Fortsetter under...

Silvana1365380201

Vil absolutt anbefale deg Andrologisk Senter.

Leit at det ikke gikk etter de tre tilmålte forsøkene. Var dere gjennom icsi-behandling? Det er i allefall det eneste som nytter.

Vi er i samme situasjon som dere, og det var hos dr Purvis det ble påvist ved blodprøve at min mann hadde hatt clamydia i sin ungdom. Min eldste sønn (fra tidligere forhold) får stadige formaninger om hvor viktig det er med kondom!!!

Han synes nemlig det var utrolig pinlig at vi ikke kunne få barn på naturlige måten, så dette minner vi han på ettersom han blir eldre og det blir mer og mer aktuelt å beskytte seg nettopp mot dette.

Min mann ble satt på behandling av dr Purvis, det er visst av og til at det kan hjelpe selv så lang tid etterpå. Men hos oss var det ikke vellykket.

Håper dere finner ut av det hele, og ønsker dere virkelig lykke til!!!

Gjest ikkenickikveld

Vil absolutt anbefale deg Andrologisk Senter.

Leit at det ikke gikk etter de tre tilmålte forsøkene. Var dere gjennom icsi-behandling? Det er i allefall det eneste som nytter.

Vi er i samme situasjon som dere, og det var hos dr Purvis det ble påvist ved blodprøve at min mann hadde hatt clamydia i sin ungdom. Min eldste sønn (fra tidligere forhold) får stadige formaninger om hvor viktig det er med kondom!!!

Han synes nemlig det var utrolig pinlig at vi ikke kunne få barn på naturlige måten, så dette minner vi han på ettersom han blir eldre og det blir mer og mer aktuelt å beskytte seg nettopp mot dette.

Min mann ble satt på behandling av dr Purvis, det er visst av og til at det kan hjelpe selv så lang tid etterpå. Men hos oss var det ikke vellykket.

Håper dere finner ut av det hele, og ønsker dere virkelig lykke til!!!

Hei Silvana!

Tusen takk for svar! Har "scrollet" meg gjennom trådene her og ser dere lyktes på andre ICSI forsøk og er nå blitt foreldre til en liten gutt! Må bare GRATULERE, selv om det jo må ha vært ufattelig trist å miste den andre tvillingen.

Vi hadde to IVF og et delvis ICSI forsøk, så "sjarmtrollene" greidde jobben med befruktninga fint de, bare at eggene ikke ville feste seg..Så tyder jo på at det ikke var de beste embryoene de plukket ut likevel, eller at de rett og slett ikke var "koda riktig" til å bli noe mer.Uansett er vi tydeligvis avhengige av "hjelp" for å få det til.

Ja, har nå bestilt time på Andrologisk Institutt!! Syns det kan være greitt å ordne litt sjøl og se hva en kan få til...Legene ved IVF seksjonen er liksom ikke intr.i anbefaling av videre utredning av gutta. Klarer iallefall ikke gi opp!!!

Utrolig godt å høre at det faktisk KAN finnes en form for behandling.

Leitt at de ikke kunne gjøre noe for mannen din da.

Hva gikk denne behandlingen i tilfelle ut på??

Min kjære fikk jo konstatert clamydia ved rene tilfeldigheter,men dog mye kjappere enn din mann. Sannsynligvis hatt det i vel et år før diagnose.

Ja, er vel ikke for nå at legene generelt sett ser mer sammenhenger mellom clamydia og sædkvalitet, det rammer tydeligvis ikke bare oss jenter(som vi som ungdom forståelig nok ble tutet ørene fulle med) når det gjelder fertiliteten...

Er jo ikke så mye annet som for øyeblikket kan forklare den nedsatte kvaliteten hos oss ettersom han er en sunn og sprek og det ikke ligger til familien etc.Vi får se om de evt kan finne ut noe mer.Skal iallefall bli VELDIG greitt å få tatt en utredning her og se om NOE kan gjøres.Er kjempespente!

PS: Ser du er i rugefasen med søskenforsøk!! Må bare ønske deg LYKKE,LYKKE TIL!!!! Du er inne i noen forferdelig spennende dager, gitt!!! Krysser fingrene for deg! :o)

Klem fra meg!

Silvana1365380201

Hei Silvana!

Tusen takk for svar! Har "scrollet" meg gjennom trådene her og ser dere lyktes på andre ICSI forsøk og er nå blitt foreldre til en liten gutt! Må bare GRATULERE, selv om det jo må ha vært ufattelig trist å miste den andre tvillingen.

Vi hadde to IVF og et delvis ICSI forsøk, så "sjarmtrollene" greidde jobben med befruktninga fint de, bare at eggene ikke ville feste seg..Så tyder jo på at det ikke var de beste embryoene de plukket ut likevel, eller at de rett og slett ikke var "koda riktig" til å bli noe mer.Uansett er vi tydeligvis avhengige av "hjelp" for å få det til.

Ja, har nå bestilt time på Andrologisk Institutt!! Syns det kan være greitt å ordne litt sjøl og se hva en kan få til...Legene ved IVF seksjonen er liksom ikke intr.i anbefaling av videre utredning av gutta. Klarer iallefall ikke gi opp!!!

Utrolig godt å høre at det faktisk KAN finnes en form for behandling.

Leitt at de ikke kunne gjøre noe for mannen din da.

Hva gikk denne behandlingen i tilfelle ut på??

Min kjære fikk jo konstatert clamydia ved rene tilfeldigheter,men dog mye kjappere enn din mann. Sannsynligvis hatt det i vel et år før diagnose.

Ja, er vel ikke for nå at legene generelt sett ser mer sammenhenger mellom clamydia og sædkvalitet, det rammer tydeligvis ikke bare oss jenter(som vi som ungdom forståelig nok ble tutet ørene fulle med) når det gjelder fertiliteten...

Er jo ikke så mye annet som for øyeblikket kan forklare den nedsatte kvaliteten hos oss ettersom han er en sunn og sprek og det ikke ligger til familien etc.Vi får se om de evt kan finne ut noe mer.Skal iallefall bli VELDIG greitt å få tatt en utredning her og se om NOE kan gjøres.Er kjempespente!

PS: Ser du er i rugefasen med søskenforsøk!! Må bare ønske deg LYKKE,LYKKE TIL!!!! Du er inne i noen forferdelig spennende dager, gitt!!! Krysser fingrene for deg! :o)

Klem fra meg!

Så flott at dere har fått time!

Behandlingen min mann fikk var vel en antibiotikakur + en hormonkur (tror jeg).

Når vi hadde uttak for snart to uker siden var vi veldig spente på hvordan det hadde gått. De fikk kun ut 7 egg, og normalt sett er jo det ganske bra. Men på grunn av den utrolig dårlige sædkvaliteten vet vi fra før at mange egg stopper opp, og da var det ikke så mye å gå på. Ble kjempeglad når hele 6 egg hadde klart seg, for da var sjansene for 1-2 gode egg større. Tre egg hadde stoppet opp, men de som ble satt inn hadde delt seg 8 og 5 ganger.

Hørte fra en venn at de hadde satt inn to egg som hadde delt seg 4 og 5 ganger og der ble det tvillinger, så det er håp!

Har hele tiden hatt god-følelsen, helt til i dag. Nå begynner h..... De siste dagene er rett og slett helt pyton! Tror stadig jeg skal få mensen. Men samtidig har jeg sånn merkelig vondt som jeg hadde sist jeg ble gravid. Blæh!!! Overtyding av symptomer er utrolig slitsomt!

Vel, der kom det litt frustrasjon fra meg.

Lykke til! Håper det ordner seg for dere. Husk at de alltid velger de beste eggene ved innsetting, men festingen er det jo kroppen som bestemmer. Ulempen med oss som har menn med så dårlig sædkvalitet er jo at mange av eggene aldri blir noe mer....

Men det går nok bra!!! Hurra for ICSI!!!

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...