Gjest Eia Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Hei, hei. Jeg er ei førsteganssvanger jente på 28 år. Nå er jeg snart 17 uker på vei og til nå har alt gått greit. Likevel har jeg noen bekymringer som jeg har nevnt for jordmor her på DOL - hun henviste meg midlertidig til deg. Altså : Jeg ble i sommer behandlet for streptokokkinfeksjon gruppe B med antibiotika. Den ble kurert. En mnd. senere ble jeg gravid. Legen min foretok da en ny strept. unders. og det viste seg nå at det var rikelig tilvekst. hvorpå jeg nå har lest om at dette kan føre til dødfødsler, hørselshemminger, mentalt tilb. ståendhet og andre misdannelser. Det syntes jeg var ganske skremmende lesning, derfor prøver jeg nå å kontakte deg. Angående behandling skal det ikke gis antibio. under svangerskapet - men skjeden min skal skylles ved vannavgang. Mitt spørsmål blir da om dette virkelig er sikkert nok til å hindre en eventuell smitte til barn ?? Amerikanske undersøkelser viste nemlig til positive tall ved fødsler der mor var blitt satt på antibi. v. vannavgang. (Leste om dette i bladet Gravid). Er dette i såfall noe jeg bør kreve når jeg kommer så langt ? Hvor mye vet helse - Norge om denne infeksjonen ? Er det noe jeg selv bør ta ansvar for og passe på underveis ? Hav skyldes den og hva kan jeg gjøre for å unngå å bli smittet etter en eventuell ny kur ? Bør kanskje også nevne at jeg har herpes gen. (smittet før svangerskap) - og lurer også på om disse infeksjonene/sykd. er en dårlig kombinasjon - noe jeg bør være oppmerksom på underveis ?? Ellers kan jeg si at jeg har hatt minimalt med ubehag gjennom svangerskapet og heller ingen blødninger. Takk for oppmerksomheten! - Eia - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14604-streptokokk-gruppe-b/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. januar 2001 Del Skrevet 9. januar 2001 Her må jeg korrigere: Streptokokk B gir ikke fosterskade, men den kan skade barnet etter fødselen, gi infeksjon , spesielt ved langvarig vannavgang eller for tidlig fødte barn. I slike tilfeller gir man antibiotikum når fødselen setter i gang, ikke før. Man behandler ikke denne infeksjon hos gravide eller ikke gravide. Det er håpløst, bakterien kommer tilbake og man kan risikere den blir resistent om man gir kur etter kur med antibiotika. Bakterien er veldig vanlig, finnes nok hos minst 10%. Det er en vanlig bakterie som finnes i større mengder hos noen kvinner enn hos andre. Mindre motstandskraft?? Du kan ikke selv gjøre noe for å unngå smitte Man har faste regler om forebyggelse ved alle landets fødeavdelinger. Hvis du har fersk herpesutbrudd ved fødselen, vil man overveie keisersnitt. Se vedlagte informasjon om streptokokk B (hvis du kan lese engelsk) GBS (streptokokk http://www.gbss.org.uk/ Clinical risk factors: each one of these increases the risk at least 3 times: · where labour is preterm (prior to 37 completed weeks of pregnancy); · where there is preterm premature rupture of membranes (prior to 37 completed weeks of pregnancy) with or without other signs of labour; · where there is prolonged rupture of membranes (more than 18 to 24 hours before delivery) with or without other signs of labour; · where the pregnant woman has a raised temperature (37.8°C or higher) during labour; and · where the pregnant woman has GBS bacteria in her urine at any time during the present pregnancy (which should, of course, be treated at the time of diagnosis). Mothers who carry GBS: multiplies the risk about 4 times: · where the pregnant woman is known to carry GBS. Mother has had a baby infected with GBS: multiplies the risk about 10 times: · where the pregnant woman has had a baby who developed a GBS infection. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14604-streptokokk-gruppe-b/#findComment-70300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.