Åsemor Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Lurer på noe angående barnebidrag. Mor og far er skilt, har vært det lenge. Far betaler barnebidrag til mor, der barnet bor. Ungdommmen, som er 17 år, flytter ut fra mor og på hybel. Må da faren fortsette å betale barnebidrag? I det tilfellet jeg tenker på betaler far barnebidraget rett til ungdommen som bor alene på hybel, mens mor ikke betaler noe. Er ikke det feil? Barnebidraget fra far til mor er vel for å hjelpe til med utgiftene mor har til barnet? Så når mor ikke har disse utgiftene lenger, blir det i mitt hode feil å fortsette med betalinga. Iallefall så lenge mor ikke betaler noe. Eller bør kanskje både mor og far betale barnebidrag til barnet sitt som bor på hybel? 0 Siter
fresja Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Vi vet vel for lite til å uttale oss. Går 17-åringen på skolen, er han nok registrert hos moren. Normalt er det dyrere for en mor å ha et barn på hybel enn hjemme. Noen må jo betale husleie. Jeg kan ikke detaljene i de nye bidragsreglene, så jeg vet ikke om det er korrekt at bidraget går til barnet. Før skulle iallfall bidraget på selvangivelsen til barnet, når det kom over en viss alder. 0 Siter
Craven Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Vi vet vel for lite til å uttale oss. Går 17-åringen på skolen, er han nok registrert hos moren. Normalt er det dyrere for en mor å ha et barn på hybel enn hjemme. Noen må jo betale husleie. Jeg kan ikke detaljene i de nye bidragsreglene, så jeg vet ikke om det er korrekt at bidraget går til barnet. Før skulle iallfall bidraget på selvangivelsen til barnet, når det kom over en viss alder. Dette er en av paradoksene ang barnebidrag. Jeg har hørt om tilfeller der barnet har flyttet ut som 16 åring, der mor ikke har bidratt med noe, men der faren tvinges til å fortsette å betale til til barnet er 18 år. Og det med staten som innkrever. Tragisk. Slik vil det også værer i dette tilfellet. Man er bidragspliktig til barnet er 18 år, uansett hvor h*n bor. 0 Siter
Åsemor Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Skrevet 8. mai 2004 Dette er en av paradoksene ang barnebidrag. Jeg har hørt om tilfeller der barnet har flyttet ut som 16 åring, der mor ikke har bidratt med noe, men der faren tvinges til å fortsette å betale til til barnet er 18 år. Og det med staten som innkrever. Tragisk. Slik vil det også værer i dette tilfellet. Man er bidragspliktig til barnet er 18 år, uansett hvor h*n bor. Takk for svar 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Takk for svar bidragsplikten er en forsørgelsesplikt for begge foreldrene. Det løper til barnet er 18, og deretter til avsluttet såkalt 'vanlig skolegang' Dvs. går h*n på vgs., så er det til skolen er ferdig. Fordelignen ml. far/mor er avhengig av fx. inntekten derers. Etter at ungen er 18, kan h*n få bidraget på egen konto. Noe mer? 0 Siter
Angela1365380318 Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Jeg kjenner noen i en lignendes situvasjon. Da barnet flyttet ut før fylte 18 og gikk på skole, så betalte faren husleigen + litt ekstra og ferier til barnet. (han har god råd da) Jeg tror han likte ordningen, siden han så at pengene hans gikk KUN til barnet, og ikke nytt dill til moren. 0 Siter
help1365380377 Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 bidragsplikten er en forsørgelsesplikt for begge foreldrene. Det løper til barnet er 18, og deretter til avsluttet såkalt 'vanlig skolegang' Dvs. går h*n på vgs., så er det til skolen er ferdig. Fordelignen ml. far/mor er avhengig av fx. inntekten derers. Etter at ungen er 18, kan h*n få bidraget på egen konto. Noe mer? Lyst å legge til en ting. Det er utrolig hvor urettferdig barnebidrag kan bli. Etter at barnet er 18 år, bor hos sin søster, går på skole 2 timer i uka, tar 5 fag på videregående, får stipend på over 5000,- pr mnd, må far allikevel betale over 4000,- i bidrag. Gutten har mer til eget forbruk enn faren pr mnd!! Moren betaler ingen ting!! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 Jeg kjenner noen i en lignendes situvasjon. Da barnet flyttet ut før fylte 18 og gikk på skole, så betalte faren husleigen + litt ekstra og ferier til barnet. (han har god råd da) Jeg tror han likte ordningen, siden han så at pengene hans gikk KUN til barnet, og ikke nytt dill til moren. *Nytt dill til moren?* Tror du virkelig at et barn koster foreldrene så lite økonomisk at bidraget går i overskudd? Eller mener du at de som har barn som mottar bidrag skal leve på et absolutt minimum? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.