Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til jordmor

Du skriver på ett innlegg om svangerskapsforgiftning at skiftarbeid er det eneste dokumenterte som har innflytelse på babyens vekst og trivsel.

Jeg fikk i fjor en dødfødt pike en uke før termin, og er selvsagt bekymret. Hun døde av en tvinnet navlesnor.

Saken er at jeg jobber skift. Henholdvis 7-15, 8-16 og 14-22,15-23 skift. Er dette noe jeg ikke burde gjøre? Burde jeg be arbeidsgiveren min om å få kun dagtid? Hvilken innflytelse har det på babyen å jobbe skift? Kan den bli mer urolig?

Takk for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14636-skiftarbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det måste varit den andra jordmoren Trine, som skrev detta inlägg, då jag inte kjänner igen detta. Dessvärre har jag inte läst någon sådan rapport och kan därför inte komentera detta. Det är dock vanligt med skiftarbete och det händer att en del kvinnor blir omplacerade om arbetet blir för tungt. Att barnet skulle ta skada pga skiftande arbetstider, har jag inte hört. Att barnet därimot får ett stört sovmönster inne i livmodern och som sedan kan fortsätta en stund efter födelsen, är inte ovanligt. Jag och mina arbetskamrater som arbetar skift på förlossningsavdelningen, blir inte omplacerade pga skiftarbete. Jag förstår att du med din bakgrund har en stor oro inför detta. Jag tycker därför att du skall prata med din doktor om detta. Ni får då tillsammans bestämma om din arbetsgivare skall kontaktas och en omplacering skall gjöras. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14636-skiftarbeid/#findComment-69567
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg forstår at jeg har skapt visse reaksjoner med min uttalelse, og det er forståelig, ihvertfall når man har opplevd noe så tragisk som å miste et barn i mors liv.

Jeg kan desverre ikke gjengi eksakt hva denne forskningsrapporten sier, da jeg har fått gjengitt den av en lege i forb. med en samtale. Det jeg mente med skiftarbeid, var nattearbeid, som å jobbe nattevakter fra f.eks. kl.22-08.

Det var barnets vekst man her mente kunne bli noe redusert. At mor stresser og jobber mye på dagtid, var ikke så ille som at hun hadde belastningen med å snu døgnet i tillegg til den jobben hun gjorde på natterstid.

Jeg er ganske sikker på at det som skjedde i din situasjon, men en tvinnet navlesnor, ikke hadde noen sammenheng med at du jobben både dag og kveld. Slikt skjer desverre en sjelden gang i mellom, og jeg er i tvil om man kan se noen klar årsakssammenheng. Barnet er jo vanligvis i full aktivitet der inne, og navlesnoren klarer å forholde seg til en viss akrobatikk, men innimellom skjer det altså alvorlige uhell, som får fatale konsekvenser. Håper du ble litt klokere. Det er mulig jeg må være litt forsiktig med å referere til uttalelser og forskning uten at jeg eksakt kan gjengi kilde. Beklager hvis jeg skapte forvirring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14636-skiftarbeid/#findComment-69621
Del på andre sider

Jeg forstår at jeg har skapt visse reaksjoner med min uttalelse, og det er forståelig, ihvertfall når man har opplevd noe så tragisk som å miste et barn i mors liv.

Jeg kan desverre ikke gjengi eksakt hva denne forskningsrapporten sier, da jeg har fått gjengitt den av en lege i forb. med en samtale. Det jeg mente med skiftarbeid, var nattearbeid, som å jobbe nattevakter fra f.eks. kl.22-08.

Det var barnets vekst man her mente kunne bli noe redusert. At mor stresser og jobber mye på dagtid, var ikke så ille som at hun hadde belastningen med å snu døgnet i tillegg til den jobben hun gjorde på natterstid.

Jeg er ganske sikker på at det som skjedde i din situasjon, men en tvinnet navlesnor, ikke hadde noen sammenheng med at du jobben både dag og kveld. Slikt skjer desverre en sjelden gang i mellom, og jeg er i tvil om man kan se noen klar årsakssammenheng. Barnet er jo vanligvis i full aktivitet der inne, og navlesnoren klarer å forholde seg til en viss akrobatikk, men innimellom skjer det altså alvorlige uhell, som får fatale konsekvenser. Håper du ble litt klokere. Det er mulig jeg må være litt forsiktig med å referere til uttalelser og forskning uten at jeg eksakt kan gjengi kilde. Beklager hvis jeg skapte forvirring.

Takk for svar.

Jeg forstår bedre nå. Det er forståelig at nattearbeid kan være en faktor for utrivsel for fosteret.

Og at skiftarbeid i seg selv heller er en risk for moren med lite regelmessig liv.

For barna inni magen blir vel ikke nevneverdig påvirket dersom moren føler seg vel og ikke utslitt av å jobbe skift?

Det er i alle fall slik jeg forstår deg.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14636-skiftarbeid/#findComment-69994
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...