Gå til innhold

Å ikke like at den andre røyker

Anbefalte innlegg

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Jeg synes ikke noe om at kjæresten min røyker. Han røyker masse når han fester, og endel når han er på jobb. Røyker sjelden hjemme, og da alltid utendørs.

Er det rart av meg å ikke like at han røyker? Jeg plages jo ikke av det annet enn at han lukter litt røyk av og til.

Det er helsen hans jeg tenker på. Tenker at jeg vil ha han sammen med meg så lenge som mulig og i best mulig form (at han ikke blir syk).

Jeg vil gjerne at han slutter, og han sier han ikke er avhengig, bare liker det når han fester og sånn.

Ville det vært veldig urimelig av meg å spørre han om å slutte? Er glad i ham og vil hans beste da...

serendipity
Skrevet

Du kan jo spørre og motivere han. Men ikke mas og ikke press han, det kan ofte virke mot sin hensikt. Selv om du vil hans beste så er dere fortsatt to individer i et forhold og ikke i ett med hvarandre ;-) Og han virker jo også til å ta hensyn til deg..

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Du kan jo spørre og motivere han. Men ikke mas og ikke press han, det kan ofte virke mot sin hensikt. Selv om du vil hans beste så er dere fortsatt to individer i et forhold og ikke i ett med hvarandre ;-) Og han virker jo også til å ta hensyn til deg..

Han tar veldig hensyn, spør alltid om det er greit at han røyker når vi er ute på noe. Han har jo også sagt at han ikke røyker om jeg ikke vil han skal det.

Men jeg føler liksom ikke jeg har "rett" til å be ham slutte, akkurat som du sa fordi jeg "eier" ham jo ikke, han må jo få gjøre som han vil. Jeg vil bare ikke at han skal ta skade av noe han gjør, og røyking er jo ikke bra.

På grunn av at jeg føler det ikke er opp til meg om han skal røyke eller ikke så sier jeg alltid at det er greit at han røyker, noe jeg jo egentlig ikke synes.

Han har begynt å skjønne det nå tror jeg at jeg egentlig ikke synes noe om det.. han blir helt vill om jeg antyder at jeg har tatt en blås på fest, det liker han IKKE..

Gjest Snusleppa
Skrevet

En kamerat av meg snuste og dama hans mislikte det så sterkt at han måtte trappe ned og bare snuse når hun ikke så det i smug.

Måten hun fikk han til å slutte på var at hun kjøpte seg snus selv og la innpå. Kameraten min fikk helt noia og slutta kort tid etter.

Snus trenger ikke å være snus sånn du er vandt til å se det i Norge. Hun jeg snakker om kjøpte "jentesnus" i Sverige, dvs posesnus i halve størrelsen av normal posesnus. Den var i tillegg tørrere enn vanlig så den ikke skulle renne og tilsatt mintsmak. Tilnærmet umulig å føle noe rus eller bli avhengig av. Men det gav jo kameraten min hengeleppe da han så henne legge innpå første gang...

Gjest Pros and cons
Skrevet

Tja.. Hvis han røyka da dere innledet forholdet, har du lite å klage på. Men du kan alltids ta det opp med ham likevel (uten å mase, presse!!!), da røyking faktisk ER helseskadelig og lite tiltrekkende, synes nå undertegnede.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er urimelig å be ham slutte: Jeg hadde aldri ønsket å være sammen med en røyker, så enkelt er det (har faktisk fått noen til å slutte for å bli sammen med meg). Jeg har jo selv valgt å la være å røyke, hvorfor skal man da tvinges til å bo i den ekle lukta?

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er urimelig å be ham slutte: Jeg hadde aldri ønsket å være sammen med en røyker, så enkelt er det (har faktisk fått noen til å slutte for å bli sammen med meg). Jeg har jo selv valgt å la være å røyke, hvorfor skal man da tvinges til å bo i den ekle lukta?

Han røyker jo ikke hjemme da, og uansett ikke inne...

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Tja.. Hvis han røyka da dere innledet forholdet, har du lite å klage på. Men du kan alltids ta det opp med ham likevel (uten å mase, presse!!!), da røyking faktisk ER helseskadelig og lite tiltrekkende, synes nå undertegnede.

Så du mener at det faktum at han røyka når vi ble sammen burde gjort at jeg droppa ham da, tross at vi var kjempeforelska og passer perfekt sammen? Nei, det blir litt for sært da...

Skrevet

Han røyker jo ikke hjemme da, og uansett ikke inne...

Nei, men lukten sitter i klærne og pusten. Jeg har også migrene og er dermed svært følsom for slike lukter, på en dårlig dag kan bare et lite sniff av røyk kan være nok til at resten av dagen blir ødelagt. Og som du selv påpeker, hva med helsen hans? Du bekymrer deg for sykdommer og plager han kan få, det ville jeg også gjort. Snakk med ham, du trenger ikke si "du skal slutte å røyke", men heller forklar hva som plager deg.

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Nei, men lukten sitter i klærne og pusten. Jeg har også migrene og er dermed svært følsom for slike lukter, på en dårlig dag kan bare et lite sniff av røyk kan være nok til at resten av dagen blir ødelagt. Og som du selv påpeker, hva med helsen hans? Du bekymrer deg for sykdommer og plager han kan få, det ville jeg også gjort. Snakk med ham, du trenger ikke si "du skal slutte å røyke", men heller forklar hva som plager deg.

Tingen er at jeg tror nok ha slutter om jeg ber ham om det.. men jeg synes likevel ikke det er på sin plass av meg å gjøre det. Det plager ikke meg noe, annet enn at helsen hans kan skades.

Jeg vil ikke være hun som nektet ham å røyke selv om det jo er opp til ham å ta valget..

skorpionfisken
Skrevet

Sambo røyker. Han gjorde et ærlig forsøk på å slutte å røyke da vi ble sammen. Det gikk noen uker så begynte de på jobb å trygle om at han måtte begynne igjen. Han ble sur og vanskelig og umulig å ha med å gjøre. Han var jo nyforelsket i meg så jeg merket ikke noe, men han tok det ut på dem på jobben.

Han sprakk og begynte igjen. Nå er han røyker, hjemme også og er snill som et lam både hjemme og på jobb.

Jeg er glad jeg ikke røyker, men har skjønt hvor avhengig enkelte er av den.

Det nytter ikke å mase på dem heller, det vil bare ødelegge stemningen hjemme. Det vet jeg for min mor var et sant helvete av mas i årevis før min far sluttet å røyke.

Gjest Pros and cons
Skrevet

Så du mener at det faktum at han røyka når vi ble sammen burde gjort at jeg droppa ham da, tross at vi var kjempeforelska og passer perfekt sammen? Nei, det blir litt for sært da...

Ehh... Nei, kjære deg, tolk, tolk.

Gjest røyk og røyk
Skrevet

Ehh... Nei, kjære deg, tolk, tolk.

Hvorfor kan ikke du heller utrykke deg litt tydeligere? Ikke alltid like lett å skjønne hva folk mener da vet du..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...