Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er gravid i 11 uke. Jeg har hatt høyt blodtrykk i flere år, som jeg har vært behandlet for. Legen ba meg seponere blodtrykksmedisinene når graviditeten ble konstatert. Jeg har etter det vært fulgt opp, og det systoliske blodtrykket er nokså høyt. (160/80) Jeg er nokså plaget av dette selv, slapp og trøtt og hodepine (i tillegg til den vanlige sv.skaps trøttheten) I tillegg er jeg redd for hva dette trykket kan gjøre med babyen.

Jeg regner med at legene vil forsøke å regulere ned blodtrykket, men har altså foreløpig ikke gjort noe. Er det noen rissiko med forhøyet blodtrykk slik jeg har - for meg eller barnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14652-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

När blodtrycket är över 140/90 och det finns äggvita i urinen, finns det en liten chans till att barnet skall ta skada av detta. Då gjöres alltid en individuell behandling och uppföljning av denna kvinna. Det är det understa blodtrycket (diastoliska trycket) som är det viktigaste och farligaste om det stiger vid en graviditet. Du har inte ett blodtryck över 90, så ännu är det ingen fara. Jag hoppas dock att du får en god uppföljning av ditt blodtryck, och jag tycker att du skall få tätare undersökningar än andra gravida. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14652-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-69584
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...