Gå til innhold

Gravid med lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Tiipii,

jeg er selv en ufrivillig barnløs jente med lavt stoffskifte, og er dessverre noe uenig i det svaret dr. Moen gir her. Dvs. jeg syns det er noe upresist!

De medisiner vi får ved et prøverørsforsøk vil ikke overstyre den hormonubalansen stoffskiftet gir. Det er derfor viktig at du er riktig behandlet med Thyroxin evnt. Thriithyrodinon (tror det skrives sånn) før du forsøker å bli gravid. Det er viktig at du føler deg vel med kroppen din, da er det lettere å bli gravid. Mange med lavt stoffskifte sliter for å bli gravide, og i følge min ivf-lege er det viktig å ha dette under kontroll fordi stoffskifteproblemer kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Hvis du er på riktig dose medisiner slik at alle stoffskiftehormoner er innenfor referanseverdier, og du ellers føler deg ok, bør det ikke være vanskeligere å bli gravid enn ellers!

En prøverørsbehandling vil derfor etter min mening ikke hjelpe for å bli gravid dersom problemet er stoffskiftet (og ikke andre diagnoser), og ubehandlet stoffskifte kan gi reduserte sjanser for å bli gravid selv om behandlingen ellers er vellykket. Hvis stoffskiftet er behandlet vil sjansene for graviditet være bedret!

Håper dette ikke ble altfor forvirrende. Hvis du har lyst på kontakt eller mer info kan du maile meg på [email protected]

Klem fra

Hei Tiipii,

jeg er en ufrivillig barnløs jente med lavt stoffskifte, og er dessverre noe uenig med svaret du får fra dr. Moen. Dvs. det er noe upresist!

De hormonmedisinene vi får ved ivf-forsøk vil ikke overstyre stoffskiftehormoner som er i ubalanse. Det er heller slik at f.eks. forhøyet TSH vil virke negativt på FSH som er det hormonet som stimulerer eggproduksjon. Det vil si at et ubehandlet lavt stoffskifte kan virke negativt for muligheter for å bli gravid selv ved ivf-forsøk. I følge min ivf-lege er det derfor viktig å få behandlet stoffskiftet slik at alle verdier ligger innenfor referansegrensene, og at du ellers føler deg vel med kroppen din. Som stoffskiftepasient er det viktig å lytte ekstra til hva kroppen tåler og klarer, fordi tålegrensene ofte blir lavere enn ved normalt stoffskifte. Dersom du har behandlet stoffskiftet med Thyroxin eller Thriithyrodinon (tror det skrives sånn) er sjansene for å bli gravid omtrent som ellers.

Så ut fra min kunnskap og min ivf-lege er det viktig at stoffskiftet er behandlet fordi et ubehandlet lavt stoffskifte kan virke negativt på et ellers vellykket ivf-forsøk. Med et behandlet stoffskifte og en kropp i balanse er sjansene ikke endret.

Dette ble muligens noe langt og forvirrende. Hvis du ønsker kontakt eller mer informasjon kan du maile meg på [email protected].

Lykke til videre,

Hei Tiipii,

jeg er en ufrivillig barnløs jente med lavt stoffskifte, og er dessverre noe uenig med svaret du får fra dr. Moen. Dvs. det er noe upresist!

De hormonmedisinene vi får ved ivf-forsøk vil ikke overstyre stoffskiftehormoner som er i ubalanse. Det er heller slik at f.eks. forhøyet TSH vil virke negativt på FSH som er det hormonet som stimulerer eggproduksjon. Det vil si at et ubehandlet lavt stoffskifte kan virke negativt for muligheter for å bli gravid selv ved ivf-forsøk. I følge min ivf-lege er det derfor viktig å få behandlet stoffskiftet slik at alle verdier ligger innenfor referansegrensene, og at du ellers føler deg vel med kroppen din. Som stoffskiftepasient er det viktig å lytte ekstra til hva kroppen tåler og klarer, fordi tålegrensene ofte blir lavere enn ved normalt stoffskifte. Dersom du har behandlet stoffskiftet med Thyroxin eller Thriithyrodinon (tror det skrives sånn) er sjansene for å bli gravid omtrent som ellers.

Så ut fra min kunnskap og min ivf-lege er det viktig at stoffskiftet er behandlet fordi et ubehandlet lavt stoffskifte kan virke negativt på et ellers vellykket ivf-forsøk. Med et behandlet stoffskifte og en kropp i balanse er sjansene ikke endret.

Dette ble muligens noe langt og forvirrende. Hvis du ønsker kontakt eller mer informasjon kan du maile meg på [email protected].

Lykke til videre,

Mette Moen, Gynekolog

Til spørsmålet om det ar vanskeligere å bli gravid svarte jeg nei uten å utdype at det kan kreves mer for å få til en graviditet.

Jeg skal utdype mitt svar. I mine bøker står at lavt stoffskifte kan gi lavere mengde av hormonet FSH som skal til for å få egg til å modnes. Ved prøverør tilfører man FSH i sprøyteform, og da gir man FSH i mengder som gir ønsket respons, og det skulle da ikke være noe problem å gi større dose av FSH.

Jeg har snakket med prøverørsavdelingen og de opplyser at de gjerne vil ha normalisert stoffskiftet med thyroxin før de starter behandling, men det er jo vanligvis en grei sak.

Så alt i alt står jeg fast ved mit svar at det ikke er vanskeligere med rett behandling

PS noen med lavt stoffskifte og høy verdi av TSH kan få forhøyet nivå av prolaktin, men det vil ses av en blodprøve., og vil kunne reduseres med et annet medikament (parlodel).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...