Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 39 år og mor til tre barn på 21,17 og tre år.

Alle barna er friske og jeg har hatt fine svangerskap og normale fødsler.

Da min siste datter ble født for tre år siden dikket det imidlertid opp antistoffet liten-c i blodet mitt på slutten av svangerskapet og jeg måtte gå til regelmessig ultralyd mot slutten. Følte det som veldig alvorlig men fikk aldri noen fullgod forklaring på hva dette egentlig kunne bety.

Når jeg nå ønsker nok et barn så er jeg svært usikker både på grunn av dette - vil antistoffet kunne være farlig/skape problemer for et eventuelt nytt barn ? Er min alder så høy at jeg bør slå meg til ro med tre fine barn ? Vet jo at økt alder også medfører visse risikomomenter. Blir svært glad for svar som kan gi meg mer fakta og bygge min avgjørelse på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146686-t%C3%B8r-jeg-bli-gravid-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest overbefolket

Er det ikke nok med tre? Du har allerede én mer enn det som skal til for å "erstatte" deg og barnefaren, og det er rimelig fullt på denne kloden som dine eksisterende barn skal vokse opp på, som det er...

Kvalitet over kvantitet. Spar kroppen din og gled deg over de du alt har.

serendipity

Er det ikke nok med tre? Du har allerede én mer enn det som skal til for å "erstatte" deg og barnefaren, og det er rimelig fullt på denne kloden som dine eksisterende barn skal vokse opp på, som det er...

Er du helt syk i hodet!!!!! "KVALITET OVER KVANTITET"??? Du skulle vært tvangs-sterilisert!!

serendipity

Bare sånn at det ikke hersker noen tvil om hva jeg mener...

Gjest Kellijo

Jeg vet ikke hva det der c greiene i blodet betyr.. Men tenkte jeg kunne fortelle deg om mammaen min.. Hun har fått 6 friske barn, den yngste fikk hun da hun var 43 år og han er helt frisk, og verdens søteste lille gutt, han er forresten utrolig smart, nå er han to år og kan kjenne igjen alle bilmerker, tilogmed de jeg ikke vet hva er. Jeg synes du skal få et barn til om det er det du vil..

Annonse

Gjest overbefolket

Bare sånn at det ikke hersker noen tvil om hva jeg mener...

Synes det er tragisk at mange kvinner mister hodet helt når de får baby rabies og ikke klarer å tenke rasjonelt. Hvis du ikke tror at jorden lider under befolkningsveksten og forbruket vårt (bleiefjell på avfallsplasser, anyone?) er du ganske vekk selv.

Det er sånne som dere som gjør at vi som ikke vil ha barn for noen pris blir sett på som "sprø". Sukk.

Faktisk så er man bekymret i de fleste vestlige land fordi det fødes alt for få barn. Når vi blir gamle er det ikke nok folk til å ta vare på oss. Så alle som kan - fød i vei!

Gjest overbefolket

Faktisk så er man bekymret i de fleste vestlige land fordi det fødes alt for få barn. Når vi blir gamle er det ikke nok folk til å ta vare på oss. Så alle som kan - fød i vei!

Samtidig er det horder av mennesker som (ofte) får veldig mange barn som er desperate etter å slippe inn i våre land, men dét vil vi ikke, nei...

Hvem er egoistiske..?

Mette Moen, Gynekolog

Kjære "sikhro"

For å gi deg mest mulig fakta har jeg videregitt ditt spørsmål til min mann som er ekspert på feltet og han skriver:

Jeg har lest ditt spøsmål til min kone, gynekolog Mette Moen og vil

svare deg som følger:

Anti lille c er et blodtypeantistoff mot en type i det såkalte

Rhesus-systemet. Anti lille c er et antistoff som kan være skadelig for fosteret og gi anemi i fosterlivet og en type gulsott etter fødselen.

Hvor stor risikoen for en slik utvikling er vil avhenge av titeret, det vil si styrken på det antistoff du har dannet og som passerer over

limorkaken fra mor til foster. Det er også slik at titeret på

antistoffet ofte blir høyere for hvert svangerskap. Uten å vite titeret kan jeg ikke vurdere hvor stor denne risikoen er for ditt vedkommende. Imidlertid er det slik at alle gravide skal gå til kontroll hos lege. I din situasjon vil det bli tatt regelmessige blodprøver under svangerskapet for å måle antistoffets titer, og dersom risiko finnes å være til stede, kan det ved såkalt doplerundersøkele vurderes om fosterets anemi begynner å bli alvorlig. Dersom en slik utvikling skjer, kan du bli henvist til Avdeling for fostermedisin ved St Olavs Hospital i Trondheim. Der kan det gis intrauterin blodtransfusjon til fosteret for å unngå farlig anemi. Denne behandling er ikke helt uten risiko for fosteret, men det er heldigvis sjelden at det går galt. Etter fødselen kan det på samme måte gjøres utskiftningstransfusjon av barnet både for

å øke blodprosenten og for å fjerne de skadelige gulsottfremkallende

gallefargestoffene. Dette betyr at det vil kunne bli visse kompliserende forhold ved svangerskapet, men at det med stor sannsynlighet vil kunne gjennomføres vellykket. Din alder og andre forhold bør du kunne diskutere med Mette Moen eller din fastlege.

Med hilsen

Torolf Moen

Seksjonsoverlege, professor, dr. med.

Avd. for immunologi og transfusjonsmedisin,

St Olavs Hospital.

Med hensyn til din alder, så er det et faktum at det er vanskeligere å bli gravid og større risiko for abort jo eldre man blir. Risiko for kromosomfeil hos fosteret øker også. Gravide over 38 år tilbys derfor fostervannsprøve hvor man tar ut fostervann til undersøkelse av kromosomene. Risiko for Downs syndrom er ca 1% hos de som er 40 år.

Hvis du er frisk og tidligere har gjennomført graviditeter uten problem, er det stor sannsynlighet for at det også vil gå bra denne gangen, men hensyn til din tilstand under graviditeten.

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Jeg ER sterilisert, og kjempeglad for det. Du er litt trangsynt du, eh.

Jeg skrev inn her for å få et medisinsk råd, noe jeg har fått og er svært tilfreds med. Det jeg derimot ikke var forberedt på var å bli overhøvlet av respektløse, dømmende hjernedøde mennesker som ikke har blitt invitert til å komme med sine synspunkter. Jeg må sterkt oppfordre disse om å skaffe seg et liv heller enn å sitte på nettet og forsøple det som mange bruker for å skaffe seg saklig informasjon.

Gjest mor i juni

Synes det er tragisk at mange kvinner mister hodet helt når de får baby rabies og ikke klarer å tenke rasjonelt. Hvis du ikke tror at jorden lider under befolkningsveksten og forbruket vårt (bleiefjell på avfallsplasser, anyone?) er du ganske vekk selv.

Det er sånne som dere som gjør at vi som ikke vil ha barn for noen pris blir sett på som "sprø". Sukk.

Du klarer fint selv å overbevise om at du er sprø. :-)

Annonse

Jeg skrev inn her for å få et medisinsk råd, noe jeg har fått og er svært tilfreds med. Det jeg derimot ikke var forberedt på var å bli overhøvlet av respektløse, dømmende hjernedøde mennesker som ikke har blitt invitert til å komme med sine synspunkter. Jeg må sterkt oppfordre disse om å skaffe seg et liv heller enn å sitte på nettet og forsøple det som mange bruker for å skaffe seg saklig informasjon.

Jeg vet at de aller fleste her inne ville støttet deg og ikke vedkommende psycho!

Lykke til! :-)

Enkelte har tydeligvis et ekstremt behov for å nekte andre det de nekter seg selv.

Jeg blir alltid glad av å lese om kvinner som har hatt gode svangerskap og ønsker seg flere barn.

Lykke til med avgjørelsen og et eventuelt nytt svangerskap.

mvh

• 2 uker senere...

Jeg vet at de aller fleste her inne ville støttet deg og ikke vedkommende psycho!

Lykke til! :-)

Herlighet for en diskursjon!! Jeg synes de som har lyst på barn må få det, og dere andre som tenker på overbefolkning og sånt kan ta med dere meningene deres til et sted de hører hjemme, ikke som tråder til et særiøst spørsmål. huffameg.

Herlighet for en diskursjon!! Jeg synes de som har lyst på barn må få det, og dere andre som tenker på overbefolkning og sånt kan ta med dere meningene deres til et sted de hører hjemme, ikke som tråder til et særiøst spørsmål. huffameg.

denne var vel neppe ment som et svar til meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...